Kan Max Verstappen zich revalideren richting Italië?

Kan Max Verstappen zich revalideren richting Italië?

Aankomend weekend wordt het eerste Europese Grand Prix gereden van dit Formule 1 seizoen. De raceteams reizen dan af naar Emilia-Romagna, een regio in Noord-Italië om daar te strijden voor de vierde Grand Prix. Max Verstappen moet met zijn team Red Bull punten scoren om het team van Ferrari bij te houden in het klassement. 

De geboren Limburger kende namelijk een stroeve start, en viel door twee technische storen in twee van de drie gereden races uit. Dit gebeurde in de recente grand prix in Australië maar ook in de eerste race in Bahrein. Dat terwijl het team van Ferrari wel alles op orde blijkt te hebben. Coureur Charles Leclerc, van het team van Ferrari, kent namelijk een hele sterke start van het seizoen en heeft op alle gereden circuits al een podiumplek kunnen bemachtigen. De Grand Prix van Bahrein en Australië heeft hij ook gewonnen waardoor hij momenteel aan kop gaat in het klassement. Het lijkt erop dat Ferrari, die vorig seizoen meedeed voor de derde en vierde plek, toch de weg naar de top hebben kunnen vinden. 

Volgens sportjournalist Bart van Dooijeweert heeft dat deels te maken doordat Ferrari vorig seizoen meer hun focus legde op de auto, dan Red Bull en Mercedes. De twee laatstgenoemde streden namelijk tegen elkaar tot het laatste circuit waardoor al hun energie en focus daarop lag. Terwijl Verstappen en de Britse coureur Lewis Hamilton het uitvochten was het Ferrari die de derde plek al hadden geaccepteerd en met volle aandacht keken hoe zij het volgend seizoen beter konden doen.  

“In het huidige seizoen zijn er heel wat aanpassingen bij de teams te zien, waaronder de auto’s. Teams hebben een budgetlimiet waardoor ze niet meer boven een bepaald bedrag mogen uitkomen voor de onderdelen van de auto’s. Ook zijn er een aantal technische regels die zijn toegepast waardoor veel auto’s moesten aanpassen. Deze veranderingen zie je goed terug bij Red Bull en Mercedes, die vorig jaar aan kop stonden, maar nu kampen met veel technische storingen” aldus van Dooijeweert. Zevenvoudig kampioen Lewis Hamilton, die vorig jaar net het kampioenschap verloor van Verstappen, haalt momenteel niet zijn eigen niveau en klaagt ook vaak over zijn auto. Ook heeft Max Verstappen in een recent interview aan sportnews vertelt dat hij het niet realistisch vindt om aan het kampioenschap te denken met deze problemen. Dit vertelde hij na de Grand Prix van Australië. Het team van Red Bull moet dit weekend in Emilia-Romagna punten scoren om het team van Ferrari nog bij te blijven. 

Chris Horner, teambaas van Red Bull, heeft in een interview in aanloop naar Emilia-Romagna wel aangegeven dat Max terug gaat slaan. Verstappen had vorig jaar namelijk het circuit in Noord-Italië gewonnen. Tijdens de race begon het ook flink te regenen. Het circuit van Emilia-Romagna staat bekend als een sprintrace. Veel scherpe bochten en lange wegen waar het puur draait om wie de snelste motoren hebben. Het circuit is sinds twee jaar weer terug in de Formule 1 omdat het een duister verleden kent. Vroeger stond het bekend als een zeer extreme baan met vlijmscherpe bochten. In 1994 overleed de Braziliaanse coureur Ayrton Senna door een botsing met een betonnen muur. Sindsdien was het geschrapt van het Formule 1 kalender. Nu dat het circuit terug is heeft het veel aanpassingen gekregen waardoor de kans op extreme gevallen nihil zijn. Ondanks dat kent de baan nog steeds een reputatie met vrij snelle bochten. 

Een wijziging in aanloop naar het circuit is ook dat de kwalificatie op vrijdag begint omdat het zaterdag volgens weervoorspellingen flink gaat regenen. Dit betekent dat alle teams op vrijdag scherp staan. Volgens Van Dooijeweert is het nog echt even afwachten wie de favorieten zijn voor dit circuit. Een element dat daarmee meespeelt is het factor dat er nieuwe onderdelen worden toegevoegd aan de auto. Met een sprintrace is de kwalificatie zeer belangrijk omdat het tijdens de daadwerkelijke race moeilijk is om elkaar in te halen.  

In de eerste talkshow van Voor Elk Wat Nieuws komt NOS sportjournalist Bart van Dooijeweert langs om te vertellen over de stand van zaken rondom de auto van Max Verstappen en het team van Red Bull. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.