Claim: Als je 150 paaseitjes eet, kom je 1 kilo aan

Claim: Als je 150 paaseitjes eet, kom je 1 kilo aan

In het artikel van RTL-nieuws wordt door Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid geclaimd dat je om een kilo aan te komen, 7000 calorieën moet eten, dit staat gelijk aan 150 paaseitjes. Een Nederlander zou gemiddeld zo’n 47 paaseitjes in een jaar eten. Maar klopt deze bewering wel?

Om één kilo aan te komen moet je 7000 calorieën extra eten. Dit zou bijvoorbeeld 1000 calorieën per dag extra kunnen zijn in één week tijd. Alleen deze methode klopt niet helemaal. Jesse van der Velde. Auteur en blogschrijver, laat in zijn blog weten dat het er ook om gaat wat je eet. 200 calorieën aan broccoli staat namelijk niet gelijk aan 200 calorieën chocolade eitjes. ‘’Het gaat er niet alleen om hoeveel je eet maar ook wat je eet. Dat komt door de verschillende samenstelling van voedingstoffen. En van bepaalde stoffen is bekend dat je er sneller van aankomt dan van andere. Van suikers kom je bijvoorbeeld snel aan’’, schrijft van der Velde. Ook Marian de van der Schueren zegt ‘’zien eten, doet eten. Van vet en zoet denken de hersenen vaak meteen dat iets lekker is. Dit werkt dan als een soort beloningssysteem, en dan wil je meer eten’’. Dat er veel suikers en calorieën in chocolade zitten is bekend maar hoeveel zijn dit er?

Als je kijkt naar paaseitjes kunnen de calorieën verschillen. Zo hebben witte en melkchocolade 45 calorieën per paaseitje en heeft puur er 40. Als je gaat kijken naar licht gevulde paaseitjes, met bijvoorbeeld likeur zijn dit 37 calorieën, maar een zwaar gevuld paaseitje loopt op tot 52 calorieën. Als je bijvoorbeeld de 52 calorieën keer de 150 paaseitjes zou doen zou je uitkomen op een totaal van 7.800 calorieën. Dat zijn er dus meer dan dat er wordt aangegeven in de claim.

De 7000 die in worden genomen worden niet meteen ook opgenomen. Marian de van der Schueren, Diëtist en voedingsdeskundige zegt ‘’er geldt een energiebalans, als je in één week tijd 7000 calorieën te veel zou eten maar die er ook meteen weer af zou sporten zou je dus niet aankomen. Omdat de balans tussen wat je eet en tussen hoeveel je verbrand dan gelijk zou blijven. Dus als je 150 paaseitjes zou eten in 1 week en hierbij ook extra zou gaan sporten kom je niet aan. Ik durf niet te zeggen hoe het zou zitten als je in één dag 150 paaseitjes eet of je dan ook meteen een kilo aankomt. Ik denk in ieder geval niet dat mensen 150 paaseitjes in één dag eten’’.

Om 1 paaseitje te verbranden zou je 8 minuten moeten fietsen of bijvoorbeeld 5 minuten moeten hardlopen, maar geldt dit voor iedereen hetzelfde? ‘’De verbranding van calorieën werkt niet bij iedereen hetzelfde, als er een standaard wordt genomen dat het 8 minuten fietsen kost om 1 paaseitje te verbranden kan dit mij een andere persoon ook best 9 of 10 minuten zijn, er wordt met 8 minuten vooral een gemiddelde genomen. Om er precies achter te komen hoe dit werkt zou je dit kunnen meten met een bepaald soort maskers, dan kom je er precies achter hoeveel je als persoon verbrand’’ zegt Marian.

Conclusie

De vraag is nu klopt de claim? De Claim zou deels kloppen als je naar het gemiddelde zou kijken van alles. Als je de gemiddelde calorieën neemt van een chocolade eitje, het gemiddelde van wat iemand verbrand, het gemiddelde van wat iemand nodig heeft aan calorieën en het gemiddelde dat iemand beweegt. De claim is dus gedaan met een gemiddelde berekening.  Dit zou betekenen dat als je feitelijk naar de claim zou kijken hij niet klopt, omdat het bij ieder persoon en ieder soort paaseitje een andere hoeveel calorieën zou zijn en iedereen zou van dezelfde 150 paaseitjes op een andere manier aankomen. Hoeveel je beweegt en wat voor paaseitjes je eet zijn vooral een belangrijke factor

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *