Advies verplichte fietshelm zorgt voor stormloop op helmen

Advies verplichte fietshelm zorgt voor stormloop op helmen

Het verplicht stellen van een fietshelm voor alle 60 plussers zal het aantal verkeersdoden fors verlagen. Vorige week kwam er een advies over dat alle ouderen verplicht een fietshelm op moeten tijdens het fietsen. Het advies van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid is nog maar net uitgebracht maar heeft al duidelijk effect. Het nieuws over een mogelijke verplichting zorgt namelijk voor een grote drukte bij fietswinkels.

Het aantal fietsdoden zal fors lager worden als alle fietsers verplicht een fietshelm moeten dragen. Zo zal een verplichting van de fietshelm zorgen voor 80 minder fietsdoden per jaar. Dit blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Ondanks het onderzoek gebaseerd is op een helm voor alle fietsers kwam het instituut met een advies voor het verplicht dragen van een fietshelm voor alleen 60 plussers. Directeur Martin Damen van het Instituut Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid laat in een interview met het Algemeen Dagblad weten dat mensen vanaf hun 55e slechter worden in hun balans, daardoor vallen zij eerder en zal een helm zorgen voor minder fietsdoden.

In de fietswinkel George Tweewielers in Oud-Beijerland is het een stuk drukker geworden nadat het advies uitgekomen is. ‘Veel ouderen zijn na het nieuws over de verplichting komen kijken bij onze fietshelmen omdat ze zich realiseren dat het belangrijk is’ vertelt Jeroen Maijers van George Tweewielers. Door de toenemende vraag naar helmen gaat de fietswinkel het assortiment dan ook flink uitbreiden: ‘De stellingen worden uitgebreid met drie meter en er komen dertig verschillende helmen’. Ondanks Het kabinet en de Tweede Kamer nog moeten debatteren over of de fietshelm daadwerkelijk verplicht wordt heeft het advies dus een duidelijk positief effect voor de fietswinkel. ‘Wij zijn erg blij met het advies want fietsen met een helm is veel veiliger.’

Toch heeft fietsverkoper Jeroen Maijers zijn twijfels over of het verplicht stellen van de helm niet averechts zal werken: ‘Misschien is een verplichting niet eens nodig, als er zoveel over wordt gesproken gaan fietsers zelf eerder een helm opdoen.’ De fietsverkoper legt uit dat het dragen van een ski helm tijdens het skiën ook geen officiële verplichting is, maar dat veel wintersporters toch een helm dragen,: ‘Zonder helm word je of raar aangekeken of je word aangesproken.’ De sociale controle speelt dus ook een belangrijke rol.

Het advies van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid is een algemeen advies, dit betekent dat op alle soorten fietsen een fietshelm moet worden gedragen. Maijers vertelt dat de fietshelm al wel vaker werd verkocht aan ouderen: ‘Vooral bij de verkoop van een elektrische fiets kijken mensen ook naar het aanbod van helmen’. De elektrische fietsen gaan ook steeds harder dus hij legt uit dat het bijna onverantwoord is om zonder fietshelm op een elektrische fiets te stappen.

De mogelijke helmplicht is nu dus vooral gefocust op een leeftijdsgrens van 60 plus, fietsverkoper Maijers is ook voor een plicht voor alle leeftijden en niet voor alleen ouderen. ‘Vaak zijn ouderen zich wel bewust van het feit dat zij kunnen vallen, vooral voor jongeren zou een helmplicht een goed idee zijn.’ Maijers vertelt dat steeds meer jongeren op een elektrische fiets naar school gaan: ‘Ze fietsen in grote groepen naar school en daardoor kunnen ernstige ongevallen ontstaan, de fietshelm zal veel letsel voorkomen’.

Meer autogebruik
Er zijn niet alleen maar positieve reacties op de verplichte fietshelm. Maijers denkt dat vooral de auto weer voor meer kleine afstanden zal worden gebruikt: ‘Een verplichting van de fietshelm kan wel ten goede gaan van het milieu’. Verder is niet iedereen bereid om te fietsen met een fietshelm en deze ook bij zich te dragen. ‘Stel je gaat naar de supermarkt met de fiets, waar laat je de helm als je in de winkel loopt?’ aldus Maijers.
Voor nu is het advies van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid dus nog niet verplicht. Het Kabinet en de Tweede Kamer moeten namelijk nog debatteren over de verkeersveiligheid in Nederland.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.