”Van 150 paaseitjes kom je 1 kilo aan”

”Van 150 paaseitjes kom je 1 kilo aan”

Iedereen eet ze wel eens een keer, paaseitjes. Je hebt ze in alle verschillende smaken tegenwoordig en ze zijn bijna overal te verkrijgen. Maar hoe ongezond zijn ze nou eigenlijk?

Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid, verteld aan RTL dat je vaak meer dan 47 paaseitjes per jaar eet. Doordat ze verschillende kleuren en smaken hebben eet je er meer van. De reden hiervan is dat je alle kleuren wilt proberen. Ook zijn ze klein en daardoor makkelijk even snel te pakken. Seidell zegt dat om 1 kilo aan te komen je 7000 calorieën extra moet eten, dit zijn ongeveer 150 paaseitjes. Maar klopt dit wel?

Er is geen vast calorieën aantal waar iedereen zicht aan moet houden. Dit komt omdat het per persoon kan verschillen hoeveel calorieën iemand nodig heeft. Wel is een gemiddelde vastgesteld van 2.000 calorieën voor vrouwen en 2.500 kcal voor mannen. Als je gewicht gezond is, zou dit aantal ervoor moeten zorgen dat je gewicht in balans blijft. Maar ook dit verschilt weer, factoren waar je naar kan kijken zijn bijvoorbeeld leeftijd, hoe actief je bent en of je bijvoorbeeld zwanger bent en borstvoeding geeft of een bepaalde ziekte hebt. Het is dus niet voor iedereen precies hetzelfde aantal.

Om 1 kilo aan te komen moet je 7.000 calorieën te veel eten. Als je dan dus elke dag een hele week 1000 calorieën te veel zou eten kan je in 1 week tijd 1 kilo aan komen. Dezelfde theorie geldt ook voor afvallen. Als je dit vertaald naar hoeveel chocolade eitjes je dan zou moeten eten, zou je kunnen stellen dat je ongeveer 150 paaseitjes zou moeten eten om 1 kilo aan te komen. Hierbij is niet gekeken over welk chocolade eitje het gaat. Als je kijkt naar de verpakkingen zie je dat elk chocolade eitje namelijk niet dezelfde hoeveelheid calorieën bevat. Zo hebben wit en melk, 45 calorieën en heeft puur 40 calorieën per paaseitje. Ook kan je nog kijken naar wat voor vulling er in de desbetreffende paaseitjes zitten dan zijn ze vaak zelfs 50 calorieën, maar als je dan kijkt naar chocolade eitjes met likeur zitten er maar 37 calorieën in.

Als je paaseitjes met elkaar gaat vergelijken kan je stellen dat de hoeveelheid calorieën om 1 kilo aan te komen van 150 paaseitjes niet precies klopt, maar wel in de buurt komt. Als je namelijk alleen maar paaseitjes zou eten van 40 calorieën zou je dat betekenen dat je 6000 calorieën binnen zou krijgen met 150 paaseitjes. Als je paaseitjes zou eten van 50 calorieën per stuk zou je 7.500 calorieën binnenkrijgen met 150 paaseitjes. En als je zou kijken bij paaseitjes van 45 calorieën dan zou je 6.750 calorieën binnenkrijgen. Het ligt dus wel in de buurt van elkaar, maar kan toch plusminus 1000 calorieën verschillen.

Als je kijkt naar de gezondheid van een product wordt er niet alleen gekeken naar de hoeveelheid calorieën die er in een product te vinden zijn. Er wordt ook gekeken naar wat de gezondheidseffecten zijn. Bij Chocolade zoals paaseitjes zijn er positieve en negatieve effecten. In chocolade zitten bijvoorbeeld flavanolen, ook wel bekend als antioxidanten. Deze antioxidanten kunnen ervoor zorgen dat beschadigde cellen en weefsels worden geholpen. Maar niet in elke stuk chocolade zitten dezelfde soort flavanolen. Zo kan het liggen aan de soort cacaoboom, maar ook bijvoorbeeld de weersomstandigheden. Het positieve effect zou vooral uit pure chocolade moeten komen dat een dagelijkse hoeveelheid van meer dan 200 milligram falvonolen positief werkt op de bloedvaten dit is dus 10 gram pure chocolade.

Als je weer even teruggaat naar de claim die is gedaan door Jaap Seidell kan je het volgende concluderen. De Claim zou deels kloppen als je naar het gemiddelde zou kijken van alles. Als je de gemiddelde calorieën neemt van een chocolade eitje, het gemiddelde van wat iemand verbrand, het gemiddelde van wat iemand nodig heeft aan calorieën en het gemiddelde dat iemand beweegt. De claim is dus gedaan met een gemiddelde berekening.  Dit zou betekenen dat als je feitelijk naar de claim zou kijken hij niet klopt, omdat het bij ieder persoon en ieder soort paaseitje een andere hoeveel calorieën zou zijn en iedereen zou van dezelfde 150 paaseitjes op een andere manier aankomen. Hoeveel je beweegt en wat voor paaseitjes je eet zijn vooral een belangrijke factor.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.