Fact-check: is de reversed grip de oplossing om schouderpijn te verminderen tijdens een benchpress?

Fact-check: is de reversed grip de oplossing om schouderpijn te verminderen tijdens een benchpress?

In een artikel van het mannen tijdschrift Men’s Health zijn er verschillende claims gemaakt over de ‘reversed grip’ variant tijdens het bankdrukken. Het artikel wil vertellen of deze variant van bankdrukken mogelijke schouderpijn, die erbij komt kijken, kan verminderen. Een strength en conditioning coach genaamd Bram Strik geeft zijn mening en advies over de variant, in het artikel. Hij vertelt onder meer dat de reversed grip geen vervanging kan worden van de normale manier van bankdrukken voor de mensen die last hebben van schouderklachten. Ook dat het een variant is voor professionele gymfanaten.

Ik vond deze claim interessant om te onderzoeken. Onder verschillende fitness blogs en tijdschriften lijkt deze manier van bankdrukken namelijk steeds populairder te worden. Nadat ik deze claim tegenkwam speurde ik rond op het internet wat andere mensen en sporters ervan zeggen.

De reversed grip is een manier van bankdrukken waarbij de onderhandse greep wordt gebruik in plaats van de bovenhandse greep. Dit wordt ook wel de reverse-grip bench press (RGBP) genoemd. Ondanks de claim van coach Bram Strik, dat de reversed grip geen vervanging kan worden voor de normale bankdruk zeggen verschillende blogs op internet wat anders. Het fitness platform Fitguide zegt namelijk dat het voor mensen met chronologische schouderklachten het enorm kan helpen om dat te verminderen. Deze variant van bankdrukken helpt juist tegen schouderpijn. In een gesprek met fysiotherapeut, en in zijn vrije tijd personal trainer, Rob van der Heiden zegt hij ook dat de reversed grip mensen kan helpen. “Naast de vormverschillen activeert de reverse grip bench press verschillende spieren. Het biedt ook een alternatieve variatie voor het opbouwen van kracht op de borst bij degenen die schouderpijn ervaren tijdens traditioneel bankdrukken”.

In het artikel van Men’s Health vertelt coach Strik ook dat de reversed grip in geen enkele manier een ‘heilige graal’ is om je schouders te redden. Als je al tijdens het normale bankdrukken last krijgt van je schouders helpt de reversed grip dus ook niet. Fysiotherapeut Van der Heijden snapt het antwoord van de coach alleen is hij er niet helemaal mee eens. “De vorm is zeer bepalend. Het klopt inderdaad dat de reversed grip niet voor beginners is bedoeld, maar het kan zeker aangeleerd worden. Vooral met een goede begeleiding erbij kan het zeker helpen tegen schouderklachten. Dus los van de vorm is de reversed grip beter voor de schouders dan de incline grip, de normale bovenhandse greep”.

Het Amerikaanse gezondheidssite vertelt ook dat de variant in veel aspecten beter is voor het lichaam, en dus ook schouderklachten. “Het bankdrukken met omgekeerde greep benadrukt meer biceps en activering van de borstkas dan het traditionele bankdrukken en kan het risico op veelvoorkomende bankdrukken-gerelateerde schouderblessures verminderen” staat er op de site.

Conclusie

Het tijdschrift Men’s Health heeft voor dit artikel maar één bron gebruikt, en dat was in dit geval coach Bram Strik die de claim maakte dat de reversed grip niet een vervanging kan worden voor de normale bankdruk. Daarachter heeft hij gezegd dat het voornamelijk door de vorm komt. De coach had gelijk dat het ook door de vorm komt, maar de reversed grip is degelijk wel een vervanger voor de mensen met chronologische schouderklachten, als ze goede begeleiding erbij hebben.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *