Bewegen Nederlanders genoeg?

Bewegen Nederlanders genoeg?

Volgens de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bewogen %53 van de Nederlanders in 2021 te weinig.

Volgens de richtlijnen moeten volwassenen minstens 2,5 uur per week matig intensief bewegen. Hiermee worden activiteiten zoals fietsen, lopen en zwemmen bedoelt. Kinderen moeten dan minstens 1 uur per dag bewegen. Activiteiten zoals dansen, voetbal, basketbal etc. die de botten en spieren sterker maken worden voor beide groepen aanbevolen in de beweegrichtlijnen.

Als we naar volwassenen tussen 18 en 65 jaar kijken zien we dat ze minder zijn gaan bewegen de laatste tijd. Van 2018 tot 2020 bewoog tussen 50 en 56 procent van deze groep genoeg. Dit percentage is dus tussen 3 en 9 procent gedaald in 2021.

Een van de belangrijkste redenen dat voor minder bewegen tussen volwassen Nederlanders zorgt is kantoorwerk. Nederlanders zitten vaak veel en onderschatten het belang van bewegen volgens Noor Willemsen, specialist Fit en Gezond bij Kenniscentrum Sport & Bewegen.

Overgewicht

In Nederland is er minder overgewicht dan in de rest van Europa. Overgewicht komt in Nederland vaker voor bij mannen dan bij vrouwen maar meer vrouwen hebben obesitas dan mannen. De minste overgewicht is in GGD-regio Amsterdam.

Voeding

Het percentage volwassenen dat vis eet is hoog maar aan de andere kant zijn de volwassenen die voldoende fruit eten niet veel. In Nederland wordt er minder groente en fruit geconsumeerd dan in de andere EU-landen.

Tips

‘’Mensen moeten leren minder tijd besteden aan de mobiele telefoon. Hiermee bedoel ik alle onnodige dingen en sociale media dat ervoor zorgen dat je een lange tijd stil zit of ligt. Ook is het belangrijk om kleine bewegingen doen als je bijvoorbeeld een dagje de tijd er niet voor heeft om te wandelen, zwemmen of naar de sportschool te gaan. Met kleine bewegingen bedoel ik bijvoorbeeld om drie squats te doen als je even koffie gaat zetten of 5 minuutjes rond het huis gaat lopen na een uurtje achter je laptop te zitten. Stil zitten is echt ongezond. Zelf je boodschappen doen nadat je hebt gegeten is ook van belang. Als je met honger naar de supermarkt gaat haal je alles binnen het huis. Alles was in het huis is eet je dan later op. Zo simpel is het.’’ Zegt, Mahdad Zamani, personal trainer.

 Consequenties

De meeste mensen geloven dat rijden onder invloed, roken en het slikken van zwaarden inherent riskante activiteiten zijn, maar wat verrassend is, is dat niets doen (geen spier bewegen) net zo levensbedreigend kan zijn.

Niet of zelfs niet sporten is een bewezen risicofactor voor vroegtijdig overlijden. Volgens een studie gepubliceerd in The Lancet veroorzaakt een zittende levensstijl wereldwijd meer sterfgevallen dan roken of diabetes.

Gewichtstoename is het belangrijkste gevolg van niet bewegen. Gebrek aan lichaamsbeweging betekent dat de calorieën die u consumeert lager zijn dan de calorieën die u binnenkrijgt.

‘’Niet sporten leidt tot een gebrek aan motivatie. Je wordt geleidelijk onverschillig voor je lichaam en je hebt misschien het gevoel dat je het niet verdient om beter te doen of gemotiveerd te zijn voordat je het beseft. Voldoende lichaamsbeweging zal je motiveren op andere gebieden van je leven.’’ Zegt, Mahdad Zamani.

Gebrek aan fysieke activiteit kan na verloop van tijd leiden tot een verminderde cognitieve functie. Deze vermindering kan zich op oudere leeftijd uiten in psychische aandoeningen zoals Alzheimer of dementie. Veel mensen denken er nooit over na hoe een gebrek aan lichaamsbeweging hun geest kan beïnvloeden, omdat de effecten pas zichtbaar zijn als ze 60 jaar of ouder zijn.

Hart-en vaatziekten is een van de grootste moordenaars van de gezondheid. Verhoogde vetcellen, vooral in de onderrug, maken hartaandoeningen veel erger. Het sterftecijfer als gevolg van hartaandoeningen is zeer alarmerend en ongelukkig, omdat regelmatige lichaamsbeweging dit kan voorkomen.

Het verbeteren van de productie en distributie van gewrichtsvloeistof is een van de voordelen van lichaamsbeweging. Zie deze vloeistof als een smeermiddel voor uw gewrichten, zodat ze niet verslijten, pijn doen of beschadigen.

Lichamelijke activiteit verhoogt de doorbloeding en zorgt ervoor dat deze beter in de gewrichten wordt verdeeld. Autofagie is een proces dat plaatsvindt tijdens regelmatige fysieke activiteit, waarbij beschadigde gewricht cellen worden vernietigd om nieuwe cellen te produceren.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.