Factcheck: Beter, dieper en sneller slapen door het eten van kiwi’s?

Factcheck: Beter, dieper en sneller slapen door het eten van kiwi’s?

Het nieuws platform Cosmopolitan publiceerde een artikel met als kop: “Wil jij beter slapen? Probeer dan eens deze fruitsoort”. In de tekst wordt beweerd dat men beter slaapt en vaster slaapt wanneer je twee kiwi’s eet een uur voor het slapen gaan. Ook wordt er gezegd dat mensen bij de consumptie van twee kiwi’s voor het slapen gaan 35 procent minder tijd nodig heeft om in slaap te vallen. In het bericht wordt vermeld dat deze bevindingen zijn afgeleid uit een artikel dat gepubliceerd is op PubMed. Komen de beweringen die in het stuk van de Cosmopolitan worden beschreven met de uitkomsten van het onderzoek. En zijn de uitkomsten van heb gebruikte onderzoek betrouwbaar?

Om de bovenstaande bewering op feiten te checken, kijken we naar wat er in het onderzoek van PubMed waarna het artikel doorverwijst, staat geschreven. In dit onderzoek is het doel om de effecten van kiwi’s op slaappatronen te evalueren, inclusief het begin, de duur en de kwaliteit van de slaap. Het onderzoek werd uitgevoerd met Vierentwintig vrijwilligers tussen de 20 en 55 jaar oud. Gedurende 4 weken consumeerde zij avonds een uur voor het slapen gaan 2 kiwi’s en er werd een zelf gecontroleerd dieet toegepast. Doormiddel van de Chinese versie van de Pittsburgh Sleep Quality Index (CPSQI), een driedaags slaapdagboek en een slaap logger-horloge werden de subjectieve en objectieve parameters van de slaapkwaliteit beoordeeld. Uit het onderzoek kwam naar voren dat dat na 4 weken kiwiconsumptie de subjectieve CPSQI-score, respectievelijke zijn verminderd met 42,4%, 28,9% en 35,4%. De slaaptijd en de slaapefficiëntie waren verhoogd met respectievelijk 13,4% en 5,41%.

Als we de informatie en cijfers uit het onderzoek vergelijken met het artikel van de Cosmopolitan, zien we dat deze niet volledig overeen komen met elkaar. In de Cosmopolitan wordt een afgerond percentage genoemd van 35%, minder tijd dat mensen nodig hadden om in slaap te vallen terwijl er in het onderzoek drie verschillende percentages gemeten zijn waarvan een 35,5% was. Deze komen dus niet exact overeen. Het standpunt dat het artikel en het onderzoek omschrijven ligt wel op een lijn. Is het waar dat kiwi’s helpen bij slaapproblemen? Lisanne Langerijs-Vels is voedingsdeskundigen en analyseert deze kwestie.

Lisanne Langerijs-Vels; “Er zijn een aantal onderzoeken te vinden waarin er wordt beweerd dat het eten van kiwi’s helpt bij slaapproblemen of bijdraagt aan een betere nachtrust. Ik heb mij in deze onderzoeken verdiept en wat opvalt is dat deze onderzoeken slecht een maand duren en dat er slechts een klein aantal mensen aan dit onderzoek als proefpersoon mee doen. Er is geen specifieke reden om te zeggen dat deze methoden niet werkt, maar er is ook niet genoeg bewijs om te zeggen dat het eten van kiwi’s slaap bevorderd. Zeker de genoemde percentages vind ik gebaseerd om een niet uitgebreid genoeg onderzoek. Als voedingsdeskundige wil ik er dan wel bijzeggen dat kiwi’s vitamine B, C en E bevatten en dit draagt bij aan een gezond immuunsysteem. Wanneer je een gezond lichaam hebt functioneert je lichaam overdag en s ’nachts beter, maar dat geld dan ook voor het eten van groentes of bijvoorbeeld een banaan.”

Het standpunt dat we door het eten van twee kiwi’s een uur voor het slapen gaan beter, sneller en dieper slapen en de benoemde percentages, zijn geen harde feiten. De cijfers uit het artikel komen niet exact overeen met het onderzoek en zoals voedingsdeskundige Lisanne Langerijs-Vels benoemden, is er over dit onderwerp te weinig onderzoek gedaan om het als feiten te benoemen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.