Factcheck: Is de cafeïnepil wel zo gezond als pre-workout als wordt beweerd in de Men’s Health?

Factcheck: Is de cafeïnepil wel zo gezond als pre-workout als wordt beweerd in de Men’s Health?

Man bezig met een workout. ©Wikimedia Commons

Op 7 juni 2022 plaatste Men’s Health een artikel op hun website dat de cafeïnekauwgom beter werkt als pre-workout dan de cafeïnepil. Het artikel geeft aan dat cafeïnkauwgom sneller piekt en dat je al na 10 minuten een verschil kan merken, terwijl dat bij de cafeïnepil ongeveer een uur duurt. Kortom, bijna zes keer zo lang. Echter staat in het artikel nergens een wetenschappelijke onderbouwing of een legitieme bron die deze uitspraak kan bevestigen. Om over mogelijke gezondheidsredenen bij overmatig gebruik nog maar te zwijgen.

Cafeïne zorgt voor een stimulerend effect wat slaperigheid blokkeert en het centrale zenuwstelsel stimuleert. Maar koffie en cafeïne hebben nog meer eigenschappen waardoor ze al jarenlang één van de populairste supplementen voor sporters zijn. Volgens het fitnessplatform Fitsociety zorgt het namelijk voor meer alertheid, een verbeterde concentratie en verminderde vermoeidheid. Adam Cohen, hoogleraar klinische Farmacologie aan de Universiteit van Leiden, vertelt dat één van de weinige stoffen waarvan bewezen is dat het sportprestaties verbetert cafeïne is.

“Onderzoek laat zien dat de opname uit kauwgom nog iets sneller is dan uit capsules en ongeveer hetzelfde niveau bereikt. Dus het maakt niet veel uit maar slechter is het zeker niet. Overigens zou een voordeel kunnen zijn dat je redelijk makkelijk een paar capsules inneemt (en dus teveel binnen kan krijgen) en minder makkelijk een enorme hoeveelheid kauwgom in je mond stopt.”

Maar volgens Cohen is er, zoals alle middelen, ook bij cafeïne een maximum aan de werking.  “Meer nemen heeft dus geen zin en de kans op bijwerkingen neemt bij overmatig gebruik ook sterk toe. Kauwgom gaat wat sneller omhoog in het bloed en blijft er ongeveer even lang in, omdat het lichaam echt niet weet of de cafeïnemoleculen uit kauwgom komen of uit een capsule.” Hier vertelt Cohen iets interessants wat niet in het artikel wordt verteld. Een belangrijk gegeven is dat bij overmatig gebruik er groter risico is op een hoge bloeddruk, ongerustheid en angstgevoelens. Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen bevestigen dit: hun gaven deelnemers verschillende hoeveelheden cafeïne per dag en hebben de resultaten gemeten. Hieruit bleek dat bij 400 mg in plaats van 100 mg er meerdere meldingen waren van hartkloppingen.

Verder gaat Cohen ook in op het feit dat het artikel ingaat op dat cafeïnekauwgom militairen scherp houdt tijdens lange shifts. Volgens Mart de Jong, auteur van het artikel, helpt deze snelle cafeïneboost hen om slaperigheid te voorkomen en dat voorkomt daarmee ook eventuele slachtoffers. Cohen plaatst hier een kanttekening bij. “Het idee dat het levens redt door soldaten wakker te houden is denk ik niet zo goed. Een wakkere soldaat maakt weer een andere soldaat dood, dus netto zal het niet veel uitmaken. Ons advies is altijd aan iedereen om lekker te blijven trainen. Dat werkt over het algemeen het beste en helpt het meeste.”

Kortom, Cohen noemt het artikel niet ‘fout’, maar van een ‘onzorgvuldig karakter’. “Het is wel iets wat je kan verwachten van een vrolijk weekblad als de Men’s Health.”

Over de auteur

Rick Hartkamp

Ik ben graag bezig om mooie en inspirerende verhalen te vertellen en deze onderwerpen op een interessante manier over te brengen op de kijker of lezer.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.