Laaggeletterdheid onder jongeren: kan de Boekenweek dat verminderen?

Laaggeletterdheid onder jongeren: kan de Boekenweek dat verminderen?

De Boekenweek van Jongeren staat weer voor de deur en de campagne van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) staat in de startblokken. Het belangrijkste doel van deze week, is om meer jongeren terug aan het lezen te krijgen. Dat komt de laatste jaren steeds minder voor, en de gevolgen daarvan zijn goed zichtbaar.

Stijgende laaggeletterdheidsgraad
In 2019 bleek uit het PISA-rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) dat bijna een kwart van de jongeren laaggeletterd was. Dat aantal is nog altijd aan het stijgen. Reden genoeg om jaarlijks een week campagne te voeren. Dit jaar is de 3PAK, het traditionele boekenweekgeschenk, geschreven door Daan Heerma van Voss, Chinouk Thijssen en Gershwin Bonevacia. Tijdens de gehele week is het verkrijgbaar in boekhandels, bibliotheken en scholen met het doel de drempel om te lezen te verlagen. De uiteenlopende genres die de auteurs op hun naam hebben staan, maken het geschenk interessant voor een brede doelgroep.

De positieve ontwikkeling van Tiktok en Instagram
Ook dankzij de sociale media pakken jongeren tijdens én buiten de Boekenweek steeds meer op. Vooral via de drukbezochte platforms Tiktok en Instagram krijgen ze boekadviezen aanbevolen. Jongeren die nog wél lezen, hebben een online platform gecreëerd via hashtags zoals #Booktok en #Bookstagram. Onder meer door recensies, aanbevelingen en sterwaarderingen te publiceren steken ze leeftijdsgenoten aan met hun enthousiasme. Op deze manier hebben sociale media een zichtbaar positief effect op het aantal lezende jongeren.

Toekomstverwachtingen
Het kan veel kanten op, maar we mogen er wel van uitgaan dat de online wereld een grotere rol zal gaan spelen. Jongeren zitten veel op sociale media, dus dat is de plek waar ze het makkelijkst bereikt kunnen worden. Zo lang platforms als Booktok en Bookstagram blijven groeien, komen er ook meer lezende jongeren bij.

Redacteur Sofie van de Vreede ging hierover het gesprek aan met Mieke van Eijsden, die de programma’s samenstelt in de bibliotheek. Daarnaast sprak ze met Nathalie van Breugel, die zich actief inzet om jongeren via social media aan het lezen te krijgen.

Over de auteur

Sofie van de Vreede

Hi! Ik ben Sofie van de Vreede, een kersverse journalist uit het jaar 2000. Daarnaast ben ik gek op popculture en kan ik iedereen wel een boek aanraden. Voor tips ben ik bereikbaar op sofie.vandevreede@student.hu.nl

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *