Jeans Centre Den Haag staat vandaag in het teken van duurzame kleding

Jeans Centre Den Haag staat vandaag in het teken van duurzame kleding

In de Jeans Centre in Den Haag stond de dag in het teken van duurzaamheid. Foto: Amanda Algra

Stichting DSFW organiseert dit jaar voor de achtste keer op rij het grootste landelijke duurzame mode-evenement, de Dutch Sustainable Fashion week. De week duurt van donderdag 23 september t/m woensdag 29 september en staat geheel in het teken van duurzame kleding. Door heel Nederland worden evenementen en activiteiten georganiseerd.

In totaal zijn er 124 deelnemende ondernemers en de Jeans Centre in Den Haag is daar één van. Hier is een ‘repair cafe’ georganiseerd, dit event is deel van de kick-off van de Dutch Sustainable Fashion Week. Deze dag staat geheel in het teken van fashion en lifestyle in combinatie met sustainability. Jeans Centre is al 45 jaar een groen aandeel in de winkelstraten van Nederland. Hun 95 winkels in Nederland worden namelijk onder andere door windenergie aangedreven. Voor hen is het milieu enorm belangrijk en zo ook het verduurzamen van niet alleen hun bedrijf, maar de gehele denim industrie. Ook al heeft het nog een lange weg te gaan, zijn ze actief bezig met het nemen van meer groene initiatieven.

Eerlijke kleding is nog altijd in de minderheid, daarom wordt de Dutch Sustainable Fashion Week elk jaar georganiseerd. De fashion industrie is een enorm vervuilende sector. Zo wordt 20 procent van de wereldwijde vervuiling veroorzaakt door de verf en appreteermiddelen die de textielindustrie gebruikt. Ook wordt er geschat dat de mode-industrie zorgt voor 10 procent van alle koolstofemissies ter wereld Maar als je dat ene shirtje bij de H&M, of misschien wel erger nog bij de Primark, haalt denk je daar misschien niet over na. En dat terwijl een gemiddeld persoon in de Europese Unie vandaag de dag 40 procent meer kledingstukken koopt dan in 1996. Dit komt doordat kleding steeds goedkoper kan en wordt gemaakt (Bron: Europees Parlement).

De naam ‘fast fashion’ zal je dan vast ook weleens eerder voorbij hebben zien komen. Fast fashion is een term die gebruikt wordt voor het bedrijfsmodel van bedrijven die snel weten in te spelen op trends. Deze bedrijven kunnen in no time de laatste trends aanbieden. Tegenwoordig bestaat zelfs de overtreffende trap: ultrafast fashion, dit verwijst naar de online retailers zoals Fashion Nova. Bij het maken van fast fashion komt enorm veel vervuiling kijken, van begin tot eind. Het begint bij de productie van de materialen en grondstoffen en eindigt bij het transporteren van de kleding over de hele wereld. En dan hebben we het nog niet eens over alle chemicaliën die erbij komen kijken. Ook zijn deze enorm schadelijk voor de arbeiders die ermee moeten werken. Het is al bij al slecht voor mens en milieu.

Het is goed om dus stil te staan bij wat je koopt en hoe je het koopt. Het gemiddelde aantal kledingstukken dat we per Nederlander jaarlijks kopen is 46 stuks, zo blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Sommige items hiervan worden één keer, of soms helemaal niet, gedragen. Het is dan een mogelijkheid om vaker voor duurzamere kleding of slow fashion te kiezen. Dit is de tegenhanger van fast fashion en staat voor duurzamere kleding voor de lange termijn. Deze producten worden vaak met de hand geproduceerd en in kleine hoeveelheden. Ook vintage en tweedehandskleding vallen hieronder. Hoe langer de levensduur van een kledingstuk is, hoe duurzamer. Meer mensen hebben profijt van een item en de gemiddelde impact op het milieu wordt kleiner.

Langzaamaan komen er steeds meer initiatieven om het kopen van kleding duurzamer te maken en vaker kleding een tweede, derde of misschien wel tiende leven te geven. Zo bestaan er apps als Vinted waar je tweedehandskleding kan kopen en verkopen en waarmee je de levensduur van je kleding langer maakt. En zo heeft de welbekende online retailer Zalando ook een afdeling met ‘pre-owned’ kleding, tweedehandskleding. En de lokale kringloop- of tweedehandkledingwinkel zal ook vast kleding in jouw maat en smaak hebben. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Het kan al beginnen met het onderzoeken waar de kleding die jij koopt vandaan komt, dit is de eerste stap in het creëren van bewustwording.

Over de auteur

Amanda Algra

Hallo! Ik ben Amanda Algra en ik ben 19 jaar. Op deze website ben ik van plan u up to date te houden over het nieuws in zowel binnen- als buitenland. Ik ben erg enthousiast en zal dit met veel plezier gaan doen. Feedback is altijd welkom dus wees niet bang om te reageren!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *