6de editie van de Dutch Media Week

6de editie van de Dutch Media Week

Dit jaar is de zesde editie van de Dutch Media Week. De week duurt van 30 september t/m 10 oktober. De Dutch Media Week toont in deze dagen de ontwikkeling van de media en impact ervan op mens en maatschappij. De vele prachtige ontwikkelingen en initiatieven van de Nederlandse media-industrie worden deze week belicht, gepromoot en gestimuleerd. Dit gebeurt samen met een groot aantal partners.

Het is een hybride event, het mediafestival is dus live bij te wonen op 9 verschillende locaties in Hilversum, Rotterdam en Den Haag. Maar er zijn ook verschillende programmaonderdelen online te volgen. Dit vanwege de onduidelijkheid in de regelgeving rondom de corona-crisis. De programmering bestaat uit meer dan 140 activiteiten en is voor alle doelgroepen bestemd.Tijdens de Dutch Media Week wordt 35 uur aan talkshows geproduceerd. Op 2 oktober is de 70e verjaardag van de televisie. De avond van de journalistiek wordt gehouden, waar verschillende bekende gasten stil staan bij deze verjaardag. Ook wordt hier gekeken naar de toekomst van de tv-journalistiek in een veranderend medialandschap.

Wat is er nog meer te zien deze dagen? Er is een dagelijkse editie van Business in Media, waar Humberto Tan ondernemers interviewt over de laatste ontwikkelingen en trends binnen het medialandschap. In het bedrijfsleven komt media steeds meer voor. Elk bedrijf is tegenwoordig ook een mediabedrijf.

Er is ook een nieuw programmadeel dit jaar, waarin geluid in al zijn vormen centraal staat. In deze Sound Summit biedt tweevoudig Oscar winnaar Rany Thom een programma aan, met daarin workshops, cases, interviews en paneldiscussies. Er wordt nog relatief weinig aandacht besteed aan geluid, terwijl geluid net zo belangrijk is als kleuren en vormen in een video. Geluid vormt de video weer op een andere manier. Dit belang wordt behandeld in de nieuwe Sound Summit.Ook komt de nieuwe media aan bod. Hiervoor is er op 4 oktober een talkshow over media startups. De dagen erna gaat het over data, media en over de toekomst van events.

Dit jaar is dan ook het thema Be humane gekozen. Dit met verschillende redenen. In de coronatijd werd het duidelijk dat menselijkheid de wereld overeind houdt. Met daarin de uitdaging om ons gedrag te veranderen en ons anders tegenover elkaar te verhouden. Hierin heeft de media een grote rol. Ook stijgt de boosheid en polarisatie in de wereld en in deze week staat wederom centraal hoe de media hier een rol in speelt. Het is dus ook belangrijk dat je zelf stilstaat bij welke rol jij hebt in de media en welke invloed jij hebt. De makers van de media week willen met dit thema dat je hier meer over na gaat denken en door middel van de vele programma’s hier meer over leert.

Verschillende programma’s en activiteiten zijn in het gebouw van Beeld en Geluid in Hilversum. Hier is verslaggever Rosa Gibbels ook naar toe gegaan om Herman Hummers en Humberto tan te interviewen over de Dutch Media Week.

Beeld en Geluid bevat een van de grootste gedigitaliseerde media-archieven ter wereld. Met onder meer radio, televisie, podcast, Youtube-video’s, geschreven pers, objecten en games. Het Nederlandse instituut voor Beeld en Geluid is een stichting, die is opgericht in 1997. Ze volgen alle bewegingen van het wereldwijde medialandschap op de voet. Beeld en Geluid vindt het belang van vrije media voor onze democratie het belangrijkst. Ze belichten de media vanuit een media historisch perspectief en  laten ze zien hoe je zelf de media kan inzetten om je verhaal te vertellen. Maar ook hoe de media invloed heeft op je persoonlijke leven en op de samenleving. Daarom speelt Beeld en Geluid een grote rol in de Dutch Media Week.

Rosa Gibbels is naar Hilversum gegaan om de programmamaker van de Dutch Media Week te spreken over het belang van het thema dit jaar. Ook sprak ze met Humberto Tan, radio- en televisiepresentator over het belang van de Dutch Media Week en waarom het zo belangrijk is dat deze elk jaar wordt gehouden.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *