De Nederlandse Omroep Stichting (NOS) is een van de meest prominente nieuwsplatformen in Nederland. Dagelijks zijn ze actief bezig met het produceren en verspreiden van nieuws via televisie, online kanalen en sociale media. Diversiteit en inclusie op de werkvloer worden steeds belangrijker voor werkgevers, maar de daadwerkelijke implementatie blijft een uitdaging. In een tijd waarin veel Nederlanders nieuws via beeld consumeren, werpt de vraag zich op: hoe divers zijn de presentatieteams en verslaggevingsteams van de NOS eigenlijk?
De volgende programma’s vallen onder de NOS: NOS-journaal, Achtuurjournaal, Jeugdjournaal, Nieuwsuur, Sportjournaal, Studio Sport, Studio Sport Eredivisie en Studio Voetbal. Hiervoor werken er 33 presentatoren en 43 verslaggevers, dus in totaal 76 mensen die of een programma presenteren of verslag doen. “De NOS maakt dagelijks tientallen journalistieke keuzes: waaraan we aandacht besteden, op welke plek we onze reportages maken, wie we aan het woord laten en wie we in beeld brengen. Deze keuzes zijn medebepalend voor hoe het publiek gebeurtenissen in de wereld ontvangt en beoordeelt. Dus de NOS heeft een grote verantwoordelijkheid”, aldus de NOS. Om dat te bereiken streven ze naar een divers samengestelde organisatie, omdat meerdere perspectieven bijdragen aan de kwaliteit van hun werk.
Dataresultaten
Aangezien visuele media een prominente rol spelen in nieuwsconsumptie, met het NOS Achtuurjournaal dat gemiddeld 1.459.000 kijkers trekt, worden presentatoren en verslaggevers vaak het middelpunt van aandacht. Het onderzoek van mevrouw Hammoudi heeft zich gericht op het onderzoeken van de genderverdeling onder deze presentatoren en verslaggevers bij de NOS, evenals het vaststellen van het aantal personen met een migratieachtergrond in deze rollen.
Dit heeft geresulteerd in het volgende:
Zoals duidelijk weergegeven in de bovenstaande cirkeldiagram, bestaat een aanzienlijke meerderheid (71%) van de presentatoren en verslaggevers bij de NOS uit mannen, terwijl vrouwen slechts 29% van deze functies bekleden.
Verder is er ook gekeken naar etnische diversiteit. Uit de onderstaande cirkeldiagram blijkt dat slechts 11% van de presentatoren en verslaggevers een biculturele achtergrond heeft, terwijl ruim 84% als autochtoon Nederlands kan worden geclassificeerd.
Conclusie
De Nederlandse Omroep Stichting (NOS) is een invloedrijk nieuwsplatform met dagelijkse nieuwsuitzendingen via verschillende mediakanalen, zoals televisie, online en sociale media. Diversiteit en inclusie op de werkvloer zijn tegenwoordig belangrijke maatschappelijke kwesties, en hoewel de NOS erkent dat ze een grote verantwoordelijkheid hebben in het bepalen van hoe het publiek gebeurtenissen in de wereld ontvangt en beoordeelt, blijft de daadwerkelijke implementatie van diversiteit een uitdaging.
Het onderzoek naar de gender- en etnische diversiteit van presentatoren en verslaggevers bij de NOS laat enkele opvallende resultaten zien. Een aanzienlijke meerderheid van 71% van deze medewerkers is man, terwijl slechts 29% vrouw is. Bovendien heeft slechts 11% van de presentatoren en verslaggevers een biculturele achtergrond, terwijl ruim 84% als autochtoon Nederlands kan worden geclassificeerd.
Deze bevindingen dagen de NOS uit om serieus na te denken over de diversiteit in hun organisatie. Om zowel de genderverdeling als etnische diversiteit in hun teams in evenwicht te brengen. Dit is niet alleen belangrijk voor het vervullen van hun journalistieke verantwoordelijkheid om het publiek vanuit diverse perspectieven te informeren en betrekken, maar ook om een team te creëren dat een representatieve afspiegeling is van de samenleving.