Online lessen op de middelbare school

Online lessen op de middelbare school

Guus volgt de les Duits vanuit zijn kamer.

Scholieren zitten nu in de derde online lesweek. In het begin was het even wennen, inmiddels gaat het de meesten wel gemakkelijker af.
Guus is een zo’n leerling die online lessen moet volgen. Mijn zijn dertien jaar is hij een enthousiaste leerling die volgend jaar graag in het derde jaar van vwo in tweetalig wil zitten. Daarom staat hij fanatiek iedere schooldag op om achter zijn laptop lessen te volgen.
Heleen Fuhri Snethlage

 

Het is donderdag en dat betekent voor hem dat hij vier vakken heeft de komende 3,5 uur. Iedere les duurt een halfuur, in tegenstelling tot de 45 minuten die lessen normaal gesproken op school duren. Hij begint om 9.30 met een lesje Engels, in eerste instantie zonder docent. Te laat kregen de leerlingen doorgekregen dat ze wel online moesten zijn op Google Meet. Een programma dat sommige middelbare scholen gebruiken om les te geven. Via een mail werd het hen duidelijk gemaakt dus ging Guus achter zijn laptop zitten om de les Nederlands te volgen.

Er is een half uur pauze ingepland en Guus zit om 11.00 klaar om aan de les Duits te beginnen. Verschillende microfoons en webcams staan nog aan want de docent is te laat. Acht minuten na de afgesproken tijd komt de docent online en wordt er gegniffeld door sommigen die haar begroeten met bonjour.

Huiswerk, dat stond ingepland voor deze les, wordt besproken en de leerlingen krijgen te horen dat er voor volgende week dinsdag een overhoring zal plaatsvinden over woordjes, maar hiervoor zullen ze geen cijfer krijgen.
De docent geeft aan dat de scholieren de les mogen verlaten als ze geen vragen meer hebben, dus besluit Guus huiswerk te maken die hij voor deze les was vergeten. Nog geen 3 seconde later krijg hij een berichtje binnen via zijn telefoon en is hij afgeleid.

Natuur en scheikunde begint op tijd met zo’n twintig leerlingen. Dat is vergeleken met vorige week relatief rustig, toen er rond de vijftig mensen in de chat aanwezig waren. Dit is namelijk een vak waarin klassen zijn samengevoegd doordat het rooster van sommige docenten is veranderd na de sluiting van de scholen in Nederland. Op Engels, en deze les, na heeft hij wel dezelfde klas en docenten gehouden.

De webcam staat uit van de docent, maar op het scherm wordt wel een presentatie geprojecteerd die speciaal gemaakt is voor deze les. Ook hier wordt het huiswerk besproken en kunnen de leerlingen dus mooi meekijken met de antwoorden.

De les komt tot een einde en de docent zegt nog al laatst: “Zoals jullie weten heb ik de planning geüpdatet.”
Guus: “Huh?”
Toch minder goed voorbereid dan gedacht, maar nu weet hij dat er voor volgende week een toets staat ingepland. Hoe dat te werk gaat, is ook voor de leerlingen nog een raadsel. De docent verzekert hen echter wel dat het ze onmogelijk zal worden gemaakt om met elkaar te overleggen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *