Islamitische tradities worden beïnvloed door de coronacrisis

Islamitische tradities worden beïnvloed door de coronacrisis

Alle moskeeën in Nederland zijn gesloten vanwege de coronacrisis

Vorige week was het jaarlijkse Suikerfeest, waarbij islamitische gezinnen het einde van de ramadan vierden door zichzelf te verwennen met allerlei lekkernijen na een periode van honger. Vanwege de coronamaatregelen werd dit in kleine groepen gevierd. Loubna Saiboub merkt dat het Suikerfeest, net zoals alle andere islamitische tradities en gewoontes, beïnvloed werd door de maatregelen.

Loubna Saiboub groeide islamitisch op en heeft dit overgebracht op haar vier kinderen. Zij vond het Suikerfeest dit jaar veel ongezelliger dan normaal. Ze bleef thuis met haar kinderen en maakte zelf islamitisch gebak zoals sfenj (Marokkaanse donuts) en baghrir (Marokkaanse pannenkoeken). Om haar familie niet bij het Suikerfeest te hebben vond Loubna erg jammer. Wel zag ze een deel van haar familie toen ze restjes langsbracht.

Ook de traditie van moslims om in de ochtend naar de moskee te gaan, werd beïnvloed door de coronacrisis. ‘’Normaal gaan mannen voor het ontbijt naar de moskee voor een gebed en om andere mannen te begroeten. Net zoals bij Kerst trekken mannen nieuwe, mooie kleding aan naar de moskee. Dit jaar moesten de mannen dus thuis bidden’’.

Buiten het Suikerfeest om bidden mannen al generaties lang vier keer per dag in de moskee, tenzij de dagelijkse activiteiten dit belemmeren. Vrouwen gaan alleen mee op vrijdagen en voor hen is er een aparte plek of verdieping om te bidden. Daar luisteren ze naar de imam met verhalen over opvoeding, hoe je vrouwen moet behandelen en hoe vrouwen de familie van de man moeten behandelen. ‘’Voor de mannen die vier keer per dag naar de moskee gingen is het echt wennen dat ze er niet meer naartoe kunnen gaan. Moslims boven de 65 hebben niet eens iets anders te doen. Daarnaast vinden sommige mannen het een belediging dat zij nu moeten bidden waar de vrouw ook bidt. Ze voelen zich minderwaardig omdat ze de hele dag binnen moeten blijven. Het is naast een gebedsruimte namelijk ook een ontmoetingsplek die van ze wordt afgenomen.’’

Ook islamitische uitvaarten worden beïnvloed door de coronacrisis. ‘’Voorheen kwamen honderden mensen samen om een uitvaart bij te wonen. Die begon dan in de moskee met een lange dienst en een gebed van de imam. Wanneer er nu iemand overlijdt komen enkel drie of vier mannelijke familieleden samen om te rouwen. Het gebed vindt dan ook plaats op de begraafplaats in plaats van in de moskee.’’

Voor gezonde, rijke moslims en moslima’s is het een traditie om jaarlijks naar de heilige stad Mekka in Saoedi Arabië te reizen. Voor arme moslims is het een droom om daar ooit naartoe te kunnen. ‘’Mijn tante spaarde al jaren om naar Mekka te gaan en dit jaar zou zij de reis maken. Deze kan helaas niet doorgaan. Niet alleen is het land op slot, maar Mekka is een plek waar duizenden moslims samen komen om te bidden, dat kan niet meer. De reis kostte veel geld en het was een droom die in vervulling zou gaan. Ze vindt het dus vreselijk teleurstellend dat de reis waar ze jaren naar verlangde door corona niet doorgaat.’’

De enige traditie die ongestoord door blijft gaan, is het eten van Halal voedsel. ‘’Bij mij in de buurt is een Halal slager, daar kan ik nog steeds al mijn vlees halen. De rest van mijn boodschappen haalde ik altijd al bij de normale supermarkt, dus ook daarmee heb ik geen problemen ervaren.’’

Wel ziet Loubna een klein lichtpuntje. ‘’Corona heeft islamitische mensen laten inzien wat voor mooi en luxe leven wij altijd hebben gehad. Ook heeft het ons laten zien welke emotionele invloed het heeft als je niet naar de moskee of naar Mekka kan gaan. Veel moslims en moslima’s hadden altijd al het geld om naar Mekka te gaan, maar stelden het uit omdat ze bijvoorbeeld vonden dat ze te jong waren. Nu alles dicht is beseffen zij zich dat ze het anders hadden moeten doen. Er komt namelijk ook een tijd dat je graag wil, maar dat het niet kan omdat je misschien te oud bent.’’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *