“Breukpunten zijn lichtpunten”

“Breukpunten zijn lichtpunten”

Pascale Stomp en de gebruiksaanwijzing van haar zelfgemaakte niet-medische mondkapjes. Beeld: Pascale Stomp

Ondanks de problemen die het coronavirus veroorzaakt, zien diverse ondernemers mogelijkheden in deze tijden van crisis. Van mondkapjes, plexiglas tot anderhalve meter stickers. Cultuurfilosoof dr. Jelle van Baardewijk legt uit hoe kan dat wij als mens in tijden van crisis massaal inventieve ideeën bedrijven bedenken en diverse ondernemingen opstarten.

Uitspraak Goethe

Cultuurfilosoof dr. Jelle van Baardewijk haalt de kern van de mogelijkheden uit een uitspraak van wetenschapper Goethe: ‘breukpunten zijn lichtpunten’. Van Baardewijk zegt dat in tijden van een grote breuk, zoals deze rondom het coronavirus, nieuwe kansen ontstaan en mensen manieren zien om hun ideeën te verspreiden.

Creativiteit

Ook de 20-jarige studente leraar geschiedenis Pascale Stomp, heeft haar creativiteit gebruikt en is een onderneming in mondkapjes gestart. “Ik ben dus leren omgaan met de naaimachine tijdens deze coronacrisis. Toen er bekend werd gemaakt dat mondkapjes verplicht werden in het openbaar vervoer, kwamen daar de eerste verzoeken binnen van familie en vrienden”, zegt Pascale.

“In België heb je ook een soort RIVM die al eerder bekend maakte hoe je mondkapjes moet maken en waar ze aan moeten voldoen. Dat patroon heb ik aangehouden; dus twee laagjes stof en bij mij zit er dan ook nog ruimte in voor een filter mocht je extra bescherming willen.” Pascale heeft ooit een berichtje gehad van een meisje die vroeg: “Goh zijn de stoffen wel dik genoeg, want als er lucht doorheen kan, is dat toch niet goed?” “In principe kan ik met geen een van mijn mondkapjes een kaars uitblazen en dat is de test die wordt gehanteerd”, zegt Pascale.

Pascale heeft een assortiment van veertien diverse stofjes waaruit mensen kunnen kiezen. “Ik kies zelf printjes uit die ik leuk vind en ik probeer rekening te houden dat er voor ieder wat wils is. Hoeveel ik er verkoop verschilt per dag, van vijftien tot geen per dag. Ik verwacht dat op 1 juni mensen misschien wel denken: shit ik moet nog een mondkapje.”

Motieven

De mondkapjes van Pascale kosten zeven-en-een-halve euro per stuk en daarvan wordt één euro gedoneerd aan het Rode Kruis Internationaal. Volgens dr. Jelle van Baardewijk gaat de prijs van een auto ook en paar keer over de kop en die van sommige mondkapje ook. “Dat een mondkapje verkocht wordt voor een tientje is aan de dure kant, maar ik zou niet zeggen dat dat uitbuiting is. Er zijn genoeg dingen die twee tot drie keer over de kop gaan voordat ze bij de consument komen.”

Van Baardewijk zegt: “De mens is niet voor een gat te vangen. Je moet niet denken dat de mens zuiver, solidair en op de ander gericht is. Soms kan dat, maar alleen als mensen dan wel op een andere manier geld verdienen. Daar is ook niks mis mee. Mensen hebben altijd gemengde motieven.”

Uitbreiding dienstverlening

Er zijn ook bedrijven die hun dienstverlening hebben uitgebreid naar aanleiding van het coronavirus. Zo ook Venhuis communicatieproducties. Normaalgesproken bestaat het tweeledige bedrijf uit een communcatiebureau die ondernemers hun boodschap helpt over te brengen in wat voor vorm ook: een nieuwe website, logo, campagne etc. Daarnaast bestaat het bedrijf uit een drukkerij, die voeren de ideeën uit zoals briefpapier, posters, fotobehang.

Anne Meester commercieel directeur van Venhuis, zegt dat ze momenteel diverse taken op zich hebben genomen, die ze voorheen niet hadden. “Wij denken mee met ondernemers hoe ze de anderhalvemetersamenleving kunnen toepassen op kantoor of in de horeca. Wij verkopen nu veel vloerstickers met anderhalve meter, die richting aangeven en plexiglas.”

De vraag is zelfs zo groot dat het bedrijf momenteel zo’n 30 procent corona gerelateerde diensten levert. Een deel van de ontwikkelingen zullen blijvend zijn. Meester zegt: “Veel bedrijven hebben nieuwe dingen geprobeerd zoals advertenties en de site promoten. Wat werkt, blijven mensen doen.”

‘Billionaires constellatie’ 

“Veel mensen in de wereld zijn al een lange tijd bezig met het bedenken van ideeën. Als er een kans ontstaat grijpen zij die. Zoals met het milieu en de e-bike. Op het moment dat er meer aandacht kwam voor de milieucrisis steeg de vraag naar e-bikes enorm. Als mensen een kans zien grijpen zij die. Creativiteit komt los met grote veranderingen.”

Vanuit het perspectief van Cultuurfilosoof dr. Jelle van Baardewijk zitten we nu in een ‘Billionaires constellatie’. Hij zegt: “In tijden van crisis kun je enorme klappen maken en ik denk dat ondernemers dat ontzettend goed weten. Alles verschuift; aandelen van olie liggen helemaal op hun gat, er zijn mensen die daar nu ingaan investeren en die worden straks schat hemeltje rijk.” Een crisis brengt dus niet alleen maar negatieve dingen met zich mee en ondernemers maken daar gebruik van. “De kans dat je nu extreem rijk wordt is echt veel groter dan een jaar geleden. Er zijn heel veel kansen op extreme rijkdom en veel mensen spelen daar nu op in.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *