Één week iedere dag zestien uur vasten

Één week iedere dag zestien uur vasten

Om twaalf uur is het tijd voor de eerste maaltijd met vaak havermout als ontbijt. Beeld: Femke Boots

Sinds 2013 is intermittent fasting vanuit Engeland een trend. Tijdens dit ‘onderbroken vasten’ mag je in de bekendste vorm acht uur eten en zestien uur vasten. Volgens de wetenschap verkleint het de kans op diverse ziektes als kanker en hart- en vaatziektes. Wat doet een week intermittent fasting met mijn lichaam?

Het is vandaag 29 mei, de eerste dag van mijn nieuwe levensstijl. Voor mij is, net als voor velen, het ontbijt mijn belangrijkste maaltijd van de dag. Ik ben een ochtendmens en kan mijn dag niet beginnen zonder een goed ontbijt. Toch wordt dat de realiteit de komende week. Tijdens deze week kies ik ervoor om de meest bekende vorm van intermittent fasting aan te houden: er mag acht uur op een dag gegeten worden en er moet zestien uur worden gevast.

Vincent Peeters, diëtist gespecialiseerd in intermittent fasting, zou het omschrijven als een levensstijl en niet als een dieet. Volgens hem blijkt uit de wetenschap dat het net zo belangrijk is wanneer je eet als wat je eet. Peeters zegt: “De eerste dagen kunnen redelijk heftig zijn. Je kunt last hebben van hoofdpijn, moeilijk focus houden en minder energie hebben.”

Ik ervaar de eerste twee dagen van mijn nieuwe eetpatroon ook als lastig. Doordat je jezelf een tijdschema oplegt, kan ik de eerste dag alleen maar aan eten denken tijdens mijn vastenperiode. Ik had geen last van de symptomen die Peeters benoemt, ik had met name ontzettend veel zin in eten.

Hoeveel maaltijden je moet eten hangt af van de situatie. Peeters: “Als mensen gewicht willen verliezen, raad ik aan om naar twee hoofdmaaltijden op een dag te gaan. Maar als mensen gewicht en spiermassa willen kweken raad ik drie hoofdmaaltijden aan.” Tijdens mijn week eet ik maar twee maaltijden op een dag. Een grote verandering met wat ik hiervoor at.

Normaalgesproken nuttig ik drie maaltijden op een dag en neem ik af en toe een tussendoortje. Met name een bakje chips in de avond vind ik heerlijk. Dat zit er deze week niet in. Peeters adviseert mij om twaalf uur te beginnen met mijn eerste maaltijd, een typische ontbijtmaal. Het maakt niet uit wat; een groentesalade of bijvoorbeeld havermout, als het maar gezonde vetten en eiwitten bevat.

Vanaf de vierde en vijfde dag raakt mijn lichaam gewent aan het nieuwe eetpatroon. Ik heb ontzettend veel energie en een goede focus in de ochtend. Mijn productiviteit gaat omhoog en mijn honger komt pas opzetten rond een uur of twaalf. Volgens Peeters ervaar ik vanaf dat moment de positieve effecten: “Door niet ontbijten gaat ons lichaam in fight of flight modus. Stofwisseling wordt gestimuleerd en dit zorgt ervoor dat ons lichaam alerter is en meer adrenaline produceert. Hierdoor krijgt je meer focus. Ook wordt Spiermassa beter behouden tijdens intermittent fasting door de stofwisseling die wordt geproduceerd.”

Neem bijvoorbeeld dag zes. Ik ga om acht uur in de ochtend naar mijn werk. Ik mag pas om twaalf uur eten en ik ben benieuwd hoeveel honger ik ga hebben. Het valt me mee. Ik merk dat ik ontzettend gefocust ben tijdens het werken en geen honger heb. Mijn lichaam is echt gewend aan mijn nieuwe eetpatroon.

Ik begin om twaalf uur aan mijn eerste maaltijd. Een kom met havermout, een banaan en amandelmelk die ik meegenomen heb naar mijn werk. Met als topping pindakaas, kokosvlokken, blauwe bessen en aardbeien. Een volledige maaltijd waarmee ik er weer even tegen aan kan. Rond een uur of drie eet ik een appel en een handje met amandelnoten. Het avondeten om zeven uur bestaat uit een vegetarische hamburger met sla, tomaat en ui. Tussendoor heb ik eigenlijk geen honger, wel kijk ik uit naar de momenten dat ik mag eten. Ik ben eten meer gaan waarderen, dit doordat ik bewust bezig ben met wanneer ik eet.

“Diëtisten beweren nog altijd dat door niet te ontbijten je een trager metabolisme krijgt. Maar wetenschappelijke studies zijn heel duidelijk, dat door niet ontbijten je metabolisme juist sneller werkt. Hierdoor verbrand je meer vet”, zegt Peeters. Daarnaast is volgens hem het grootste voordeel dat de levensstijl de kans op kanker, diabetisch en hart- en vaatziekten verlaagd. “Dit komt doordat minder calorieën ervoor zorgen dat je langer gezonder gaat leven en je krijgt minder calorieën binnen tijdens intermittent fasting”, zegt Peeters.

Toch heb ik een redelijk drukke week gehad met lange dagen. Op de laatste dag van mijn experiment heb ik een hectische schooldag gehad met in de avond een slagingsfeestje van een vriendin. Ik was die dag in totaal negentien uur op, waarvan ik er maar acht uur mocht eten. Toen ik om drie uur in de nacht thuiskwam, ging dit niet goed. Ik moest overgeven en dit maakte voor mij veel duidelijk. Het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren en intermittent fasting werkt goed op een rustige dag. Zodra je een hele lange intensieve dag hebt met bijvoorbeeld een feest tot diep in de nacht, vraag je te veel van je lichaam.

Op mijn laatste dag stap ik op de weegschaal om te kijken of het naast het effect van productiviteit nog invloed heeft gehad op mijn gewicht. Na een week vasten ben ik 2.7 kilo afgevallen. Ik ben van plan om een deel van het intermittent fasting door te zetten, in ieder geval mijn ontbijt wat uitstellen en wat minder eten. Toch blijf ik naar mijn lichaam luisteren en leg ik mezelf geen tijdsperiode op waarbinnen ik moet eten.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *