Jonge arbeiders werden het hardste getroffen

Jonge arbeiders werden het hardste getroffen

rechtenvrije foto van pixaby van een bar

Volgens het CBS is het aantal mensen met een baan sinds maart met 201.000 gedaald. Jongeren werden het hardst getroffen. 38.000 was namelijk jonger dan 25 jaar. Ook Jeroen Ben Smit, hij verloor zijn baan omdat hij een nul-uren flex contract had. Hij moest een uitkering aanvragen. ‘’Ik had nooit verwacht dat het tot dit punt zou komen maar uiteindelijk moet ik toch mijn huur betalen’’.

Volgens het CBP nam de werkzame beroepsbevolking van jonger dan 25 jaar af met 7,5%. Een van de redenen voor deze sterke afname van deze jonge arbeiders is het grote aandeel van jongeren die beschikken over een flexibel contract. Horecabanen vallen vaak onder flexibele contracten en het is voor werkgevers makkelijker om afscheid te nemen van iemand die niet vast in dienst is. 

Hoe was dat voor jou Jeroen? ”Het is toch een jammer gevoel dat ik niet meer kan werken maar ik neem het mijn werkgevers niet kwalijk, ik had graag gewild dat het anders was. Ik ga in de toekomst zoeken naar een werkgever die mij vast in loondienst kan nemen om bij een volgende pandemie zeker te zijn van mijn zaak. Het gekke hieraan is ook dat ik niet de enige ben, honderden mensen maken precies op dit moment hetzelfde mee maar gelukkig leven wij in een zorgstaat. Ik ben blij dat ik gewoon een uitkering aan kan vragen’’.

De horeca is nu inmiddels weer een maand open en Jeroen gaat aan de slag bij een nieuw tentje waar hij aan de slag kan als runner. De horeca begint weer op gang te komen en men wilt ook weer lekker op het terras zitten. Cafe Orloff in Amsterdam ondervindt dat de drang van mensen om geld uit te geven op het terras is toegenomen. Manager Scato Dorlandt zei het volgende ‘’Het is nog niet waar ik wil dat het is, maar ik zie in ieder geval wel dat de vrijdag en zaterdag het hele café weer lekker vol zit. Door het virus mogen er wel iets minder mensen binnen zijn maar gelukkig hebben wij een groot terras waar ik veel mensen kwijt kan. Vooral met die zonnige week hebben wij in twee dagen bijna de omzet gedraaid die wij tijdens de hele ‘lockdown’ hadden gegenereerd met coffee to go en dergelijke’’.

Maar ook Orloff had last van moeilijkheden met de flexwerkers tijdens de crisis. Wij hadden op een geven moment een paar contracten die afliepen, die hebben wij logischerwijs niet verlengd. We wisten natuurlijk in de eerste instantie niet wat de gevolgen zouden zijn en hoe lang dit allemaal zou duren. Wanneer het allemaal weer een beetje financieel te doen wordt ontvangen wij die jongens weer met open armen.’’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *