Recensie: The Last Dance

Recensie: The Last Dance

Rechtenvrije foto pixaby

The Last Dance. Een 10 delige serie over Michael Jordan waarin de grootsheid van zijn carrière en persona wordt uitgelicht. Het is misschien wel de beste sportserie die ooit gemaakt is. De wijze waarop elk detail is gefilmd en de manier waarop over alles achtergrondinformatie wordt gegeven, zorgt ervoor dat de kijker helemaal in de serie duikt. Na de serie krijg je echt het gevoel dat je Michael persoonlijk kent. De haarscherpe archiefbeelden met origineel commentaar en de achtergrondinformatie van Michael en zijn teamgenoten zorgt voor een bijzondere beleving. De serie neemt je mee door verschillende fases van Michael’s carriere. Van een jonge university player naar de grote MVP van de NBA. Je wordt meegenomen in de waanzinnige groei die hij meemaakt als topsporter. Michael is meer dan een topsporter, Michael is een icoon, een merk, een gevoel. ‘’Be like Michael!’’

De serie brengt de kijker op nostalgische wijze terug naar de jaren negentig en doet de jongere generatie beseffen wat voor impact Michael op de wereld had. De serie is gevuld met anekdotes over hem en zijn teamgenoten. Bijvoorbeeld een flamboyante medespeler, genaamd Dennis Rodman die nagellak draagt en helemaal tekeer gaat in Las Vegas om vervolgens met een flinke kater 100% te geven tijdens de training. Zijn teamgenoten zorgen voor gewenste afwisseling van inhoud van de serie. Het is dan een serie over Michael Jordan, maar basketball blijft toch een teamsport. We zien ook Michael nu, die de nodige informatie geeft over archiefbeelden en gebeurtenissen uit het verleden. Als Michael even in leek te zakken in de laatste jaren van zijn carrière, vond hij toch de motivatie weer om keihard terug te komen. De wijze waarop een tegenstander hem complimenteerde over een wedstrijd waarin hij in zijn ogen niet naar behoren had gespeeld, kon hem de boost geven om 200% te geven. Er was niet veel nodig om Jordan te motiveren, en die motivatie kwam uit het feit dat hij de allerbeste wilde zijn. Toen hem werd gevraagd of hij ergens verslaafd aan was, zei hij: ‘’Ik ben ernstig verslaafd aan competitiviteit’’.