Een nieuw drankmerk bekend maken met gesloten horeca. Hoe pak je dat aan?

Een nieuw drankmerk bekend maken met gesloten horeca. Hoe pak je dat aan?

Daan laat trots een fles Alibi rum zien Foto: Twan Verloop

In maart dit jaar besloten barman Hani en content creator Daan ondanks de startende coronacrisis door te zetten met hun plan om een nieuwe rum genaamd Alibi op de markt te brengen. Destijds was nog niet te verwachten dat corona zo’n grote impact zou hebben op de horeca. Daan legt uit hoe hij probeert de rum bekend te maken onder de consumenten nu cafés en clubs voorlopig gesloten blijven. 

 

Wat is jouw rol binnen de samenwerking met Hani voor Alibi?

‘Hani kwam met een vrij compleet concept bij mij aan. De rum zelf, een naam en een logo. Hij zocht iemand die met de creatieve kant van het merk aan de slag kon gaan. Ik zorg voor de content creation en marketing van het merk via de social media. Ik bedoel daarmee dat ik zorg voor dagelijkse posts op Instagram, waarin kort gezegd reclame gemaakt wordt voor het merk. Waar Hani al een goed netwerk heeft in “de bartenderwereld” is het mijn taak om het publiek te bereiken, en na te denken hoe je van een fles drank een merk kan maken.’

Hoe zijn jullie op rum gekomen, en wat maakt deze rum anders dan de anderen?

‘Voor bartenders is het vaak een droom om een eigen drank te creëren. Hani wilde een drank maken waar je echt een eigen smaak aan kan brengen, daarom was wodka bijvoorbeeld geen optie. Uiteindelijk koos hij voor een van zijn favoriete mixdranken, rum. Hani wilde de rum uniek maken, en daarom keek hij naar allerlei verschillende rummen van over de hele wereld. Hierna heeft hij door een combinatie van deze recepten de rum Alibi bedacht. Het is dus eigenlijk een soort wereldwijde mix van smaken, waardoor de rum erg veel karakter krijgt.’

Jullie zijn in maart begonnen met de uitvoering, toen werd het coronavirus langzamerhand steeds serieuzer. Hebben jullie hierdoor getwijfeld om door te zetten?

‘Nee, eigenlijk niet. We hadden er wel vertrouwen in, en zagen eigenlijk de kans om er veel tijd aan te kunnen besteden die we normaal misschien niet hadden. Je hebt natuurlijk wel minder liquide middelen, maar je hebt wel meer mogelijkheden om gunsten te krijgen. Zo wilde een fotograaf graag helpen om mee te werken aan het project. Uiteindelijk helpt het virus niet mee, maar wij hadden de instelling dat als we nu hard zouden werken dat het goed zal lopen wanneer de regels weer minder heftig worden.’

Door corona is de horeca momenteel gesloten, en het ziet ernaar uit dat dit voorlopig zo blijft. Horeca is de manier om een drank bekend te maken onder het publiek. Hebben jullie hiervoor alternatieven bedacht?

‘De rum bestaat uit een samenkomst van meerdere smaken van verschillende eilanden, en dit willen wij ook uitstralen in hoe we te werk gaan. Dit doen we door veel samenwerking en co creatie. Zo maken wij voor de marketing niet alleen foto’s van de fles, maar gaan wij naar locaties die zich als sterk merk identificeren en die bij onze doelgroep passen.  Hierdoor verbinden wij ons merk met hen. Zo hebben wij bijvoorbeeld foto’s gemaakt bij landelijk bekende kapperszaak Schorem, een grote tattooshop in Rotterdam en een rapper.’ Deze merken, locaties of personen, hebben een flinke groep volgers op social media. Zij posten dan de foto’s op hun social media, waardoor hun volgers ook weer in contact komen met ons merk.

Hier gaat het natuurlijk vooral over het merk bekend maken bij het publiek, maar lukt het ook om de mensen echt in contact te brengen met de drank?

 ‘Toen de regels nog minder streng waren, stonden wij bijvoorbeeld bij een clipshoot van een muziekvideo van Ronnie Flex en Frenna. Hier konden wij nog wel veel mensen laten proeven. Daarnaast hebben wij op de plekken waar wij foto’s hebben gemaakt een fles achtergelaten om te proeven en als bedankje. Op een gegeven moment waren dit soort proeverijen natuurlijk niet meer mogelijk, en dan wordt het wel moeilijk. Je verliest een aantal aanrakingspunten met de consument. Hierdoor moet je extra focus leggen op de onderdelen die je nog wel hebt, voornamelijk het opbouwen van het merk.’

Wat voor effect heeft corona gehad op de financiën?

‘De verkopen zijn een stuk lager dan verwacht. De eerste lading hadden we dezelfde dag nog verkocht, omdat alle restaurants en cafés toen nog open waren. Vervolgens raakten we natuurlijk al die verkooppunten kwijt, waardoor de verkoop en inkomsten laag zijn. We hebben geluk dat wij niet veel geïnvesteerd hadden en dat we de drank bestellen in relatief lage oplages. Dit was ook ons plan om per week bij te bestellen. De drank wordt gedestilleerd in Schiedam en de levertijd is niet heel lang, waardoor wij gelukkig niet veel risico hoefden te nemen. Het komt erop neer dat er weinig vaste kosten zijn, waardoor wij niet in de problemen komen. Hierdoor hoeven we ons gelukkig ook geen zorgen te maken als de horeca lang dicht blijft, omdat er geen hoge rekeningen betaald hoeven te worden.’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *