Recensie: Disney Pixar’s Soul behandelt moeilijke onderwerpen met prachtige animatie en muziek

Soul is Disney Pixar's nieuwste film

Op eerste kerstdag trakteerde Disney de abonnees van hun streaming platform Disney+ met de première van Soul. Het hartverwarmende verhaal is geregisseerd door Pete Docter, die bekend is van verschillende Pixar-films als Up, Inside out en Monsters, inc. Soul zou oorspronkelijk afgelopen zomer uitkomen in bioscopen, maar door de Coronapandemie werden de plannen gewijzigd.

Verhaal

Het verhaal van Soul gaat over jazzpianist Joe. Hij droomt van een succesvolle carrière in de muziekwereld zoals zijn vader hem voorging. Bij Joe loopt het echter minder voorspoedig. In plaats van optreden in volle clubs staat Joe voor een volle klas van ongemotiveerde leerlingen. Als Joe plotseling de kans krijgt om in te vallen bij een prestigieuze jazzgroep is hij door het dolle heen. Hij is zelfs zo blij dat hij niet goed oplet en verongelukt.

Tijdens het ongeluk scheidt Joes’ ziel zich van zijn lichaam, en bevindt hij zich plots op de trap naar het licht. Dit laat Joe niet gebeuren en op een of andere manier ontsnapt hij aan zijn lot, en komt hij op de plek terecht waar zielen van ongeboren kinderen hun persoonlijkheid en interesses ontdekken. Hier leert Joe 22 kennen, een ziel die het helemaal niet ziet zitten om aan een leven op aarde te beginnen. Joe hoopt met de hulp van 22 om zelf terug te komen op aarde om zo zijn kans op een muzikale carrière te kunnen benutten. Echter blijkt dit minder makkelijk te zijn dan gehoopt.

Beeld en Geluid

Pixar laat met Soul zien dat het nog altijd fantastische animaties in huis heeft. Herkenbare locaties zoals de jazzclubs en de straten van New York werden echt tot leven gebracht door de animatie. Ook de ‘zielenwereld’ was op zo’n manier geanimeerd waardoor het voor kinderen niet te duister was, aangezien de film toch met het thema van de dood te maken heeft.

Ook de soundtrack van de film is genieten, vooral voor liefhebbers van jazz. Gedurende de film hoor je hier namelijk genoeg van voorbij komen. De jazznummers uit de film zijn geschreven door de bekende jazzmuzikant Jon Batiste. Hem zou je kunnen kennen van samenwerkingen met onder andere Prince, Stevie Wonder en Ed Sheeran.

Conclusie

Soul is een prachtige film voor jong en oud. Het verhaal bevat moeilijke thema’s zoals de dood, een passie vinden en het hebben van een midlifecrisis, maar het wordt op zo’n manier verteld dat het te begrijpen, en niet te heftig voor kinderen is. Deze thema’s maken de film minder ‘kinderlijk’ dan de gemiddelde Disney-film, waardoor het voor volwassenen ook een erg aantrekkelijk verhaal heeft.

Natuurlijk zit de film weer vol met humor die je van Disney gewend bent. De prachtige animatie en jazzy soundtrack vertalen het verhaal erg mooi, en zorgen ervoor dat het naar mijn mening een van de betere Disney-films is die ik in tijden heb gezien.

Beoordeling: 8/10