Interview International Accountmanager

Interview International Accountmanager

Serge Bakker (44) is accountmanager bij TKH Security B.V. (TKH) Het bedrijf levert hardware en software gebaseerde oplossingen voor beveiligings- en parkeersystemen. De systemen van TKH  worden ontwikkeld en verkocht vanuit Nederland en Serge maakt deel uit van het team dat verantwoordelijk is voor de export klanten. Ik sprak hem om de effecten die de Corona pandemie heeft op zijn zakelijke en privéleven.

 Wat is er voor jou werkzaamheden veranderd door de Corona gerelateerde maatregelen?

Veel! Mijn werk bestaat namelijk voor een groot deel uit het bezoeken van mijn buitenlandse klanten. Enerzijds om de relatie te onderhouden en nieuwe ontwikkelingen te promoten  en anderzijds om ter plaatse projecten en potentiële klanten te bezoeken. Het reizen naar klanten is vanaf maart 2020 echter vrijwel onmogelijk geweest. Zelfs het werken op kantoor, waar ik ook veel overleg heb met onder anderen de ontwikkelafdeling en het projectrealisatie team, is door het gedwongen thuiswerken niet meer op dezelfde manier in te vullen.’

 Op welke manier heb je getracht dit op te lossen?

‘Gelukkig heb ik thuis een goede kantoorplek ingericht. De contacten met collega’s en klanten vinden nu allemaal online via Microsoft Teams en Zoom sessies plaats. Op deze manier kun je collega’s en zakenrelaties zien en spreken en blijft er toch een bepaalde mate van ‘persoonlijk contact’. In de loop van de tijd ervaar je daarbij wel dat het informele contact verloren gaat. De ‘koffiepraat’ met je collega’s en het informele zakendiner met je klanten blijken toch belangrijker te zijn voor de relatie dan je op het eerste gezicht zou denken. Dat gemis gaat zich langzaam steeds meer openbaren.’

In hoeverre heeft het je zakelijke doelstellingen beïnvloed?

‘In eerste instantie is dat nog vrij succesvol gegaan. Lopende zaken en overleg met bestaande klanten zijn op deze manier redelijk op te vangen, dus de omzet bleef best wel lang vrij behoorlijk op niveau. Echter in de loop van het jaar ga je merken dat het moeilijker wordt om nieuwe klanten en projecten aan te boren. Daarnaast zijn ook veel bouwplannen en investeringen in beveiligings- en parkeerinstallaties vertraagd door de lokale effecten van de Corona pandemie. Nu lopen we als bedrijf dus langzaam maar zeker wel geprognosticeerde omzet mis.’

 Zijn er, naast alle nadelen, ook voordelen of ‘leermomenten’ te benoemen?

‘Ja, dat vind ik wel! Het reizen naar en van klanten is op zich best tijdrovend. Die reisuren zijn voor een groot deel inefficiënt, hetgeen je probeert op te vangen met extreem lange werkdagen. Om zeven uur ’s ochtends naar Wenen vliegen betekent om vier uur je bed uit en een terugvlucht op dezelfde dag of de dag erop plan je zo laat mogelijk om de effectieve werktijd zo optimaal mogelijk te benutten. Dat zijn zeer intensieve dagen. In de tussentijd loopt je mailbox vol met allerlei berichten van klanten en collega’s die opgevolgd moeten worden.  Nu je aan huis gebonden bent is er zelfs geen woon-werk reistijd meer en kun je de hele dag effectief besteden aan ‘lopende zaken’. Ik weet zeker dat wanneer de beperkende maatregelen wegvallen ik structureel minder zal gaan reizen dan in het verleden en meer gebruik zal maken van beeldbellen. Dit komt de productiviteit ten goede en werkt ook nog eens flink kostenbesparend, omdat mijn reis- en verblijfkosten op jaarbasis een flinke kostenpost is.’

In hoeverre hebben deze zakelijke consequenties zijn effect op je privéleven?

‘In de loop van de tijd meer dan me lief is! In eerste instantie is het allemaal nieuw en voelt het thuiswerk als een soort combinatie van ‘ouderwets spijbelen’ en vakantie. Niet dat ik mijn uren niet maakte hoor, misschien zelfs wel meer dan dat je op kantoor doet, maar je stapt na het tanden poetsen direct achter je PC, je luncht in je eigen huiskamer en kijkt even het nieuws op TV en aan het eind van de werkdag ben je op tijd om met het gezin mee te eten. In de zomer kun je zelfs lekker buiten lunchen en dineren en begin je te wennen aan deze nieuwe werkelijkheid. Maar in de herfst gaat het toch minder prettig voelen als je maandenlang geen klant en collega in levende lijve hebt gezien en je omzet onder druk komt te staan. Je hoeft geen helderziende te zijn om de realiseren dat dit, in het gunstigste geval, zeker meer dan een jaar zal gaan duren en dat voelt beklemmend. Ik heb dan zelfs nog het voordeel dat er geen kleine kinderen in huis zijn die aandacht nodig hebben omdat de scholen dicht zijn, dus ik kan me voorstellen dat er veel gezinnen zijn waarvoor het vele malen zwaarder is.’

Hoe zie je het herstel als de pandemie eenmaal bedwongen is?

‘Daar ben ik nog steeds positief over. Ik denk dat Nederland zijn zaakjes door jarenlang zuinig beleid economisch goed voor elkaar heeft en de nationale economie snel zal kunnen opveren. Consumenten zullen staan te springen om geld uit te geven aan kleding, uitgaan en vakantie. Dan kan het snel weer de goede kant op gaan. Zakelijk gezien geldt voor TKH hetzelfde denk ik. Vrijwel alle projecten die zijn uitgesteld zullen weer opgepakt worden en daarmee zal hopelijk een vliegwiel effect optreden. Ons bedrijf is sterk genoeg om deze moeilijke tijd te overleven en ook al klinkt het wat egoïstisch, ik denk dat er toch wel wat concurrenten zullen wegvallen en dat kan voordelig zijn voor ons. ‘Survival of the fittest’ noem ik dat en hopelijk helpt dat om TKH nog sterker uit de strijd te laten komen en omdat Engels nu eenmaal mijn dagelijkse omgangstaal is: If it doesn’t kill you it makes you stronger!’

 

 

 

 

 

 

  

Over de auteur

Maurice van Kersbergen

Ik ben een beginnend, enthousiast journalist die het nieuws dichtbij brengt. Daarnaast ben ik actief in de muziek en dit zal dan ook vaak doorschemeren in de door mij uitgebrachte items. Heb jij vragen of opmerkingen? Schroom je dan niet om mij een mailtje te sturen via: maurice.vankersbergen@student.hu.nl

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *