Tijd voor een koffie To Go!

Tijd voor een koffie To Go!

Foto: Karlijn Wissink

Het zonnetje schijnt, de taartjes staan klaar en het koffiezetapparaat draait alweer op volle toeren. Een goede start voor een middagje werken bij de To Go. Sinds de sluiting van de horeca vorig jaar veertien oktober heeft Barista Café Veenendaal een To Go geopend. Het is half elf in de ochtend, en dat betekent koffietijd, de werkdag kan beginnen.

Voor het raam van Barista Café Veenendaal staan alle spullen voor de To Go helemaal klaar en de geur van koffie komt je tegemoet. Nieuwe mensen zijn in de verte alweer te zien. De een wandelend, de ander op de fiets. Nog even snel wordt de fiets door de klanten op slot gezet, en met een blij gezicht lopen ze richting de To Go-bar bij de ingang. “Mensen komen ook echt langs om te laten zien dat ze ons supporten in deze tijd”, vertelt Annemieke van Nieuwamerongen (26). “We hebben er zelfs nieuwe vaste klanten bij gekregen sinds de lockdown, dus dat is ook wel erg leuk.” Ondertussen loopt ze richting de bar waar de klanten klaar staan om hun bestelling door te geven. “Waar kan ik u mee helpen?”, vraagt ze spontaan. “Twee cappuccino alstublieft” zegt een meneer. “Had u daar een koekje bij gewild?”, vraagt Annemieke van Nieuwamerongen tot slot. “Ja, graag!” De bestelling is compleet en het pinautomaat wordt door Van Nieuwamerongen erbij gepakt. Het geeft een bliepend geluid dat een akkoord aangeeft van de betaling. “Dan komt het er zo aan, een momentje alstublieft!” En ze loopt snel terug naar binnen om de koffie klaar te maken. “Rond deze tijd wordt het in de ochtend altijd drukker. Het is erg mooi weer en mensen willen er dan graag even tussenuit”, vertelt ze.

De hoeveelheid klanten wordt buiten steeds meer en binnen is Annemieke van Nieuwamerongen samen met haar collega Charlotte Reisdorffer druk bezig om alles zo snel, goed en mooi mogelijk af te krijgen. In tegenstelling tot de drukte dat er binnen is, hangt er buiten een ontspannen sfeer. Er staat een mevrouw met handschoenen aan en een muts op in de zon even op te warmen. Samen met haar man heeft ze net een fietstocht van drie kwartier gemaakt vertelt ze. “Wij komen zelf niet uit Veenendaal”, vertelt mevrouw. “Maar voor de koffie van Barista Café maken wij een uitzondering, wij zijn namelijk groot fan.” De koffie is klaar en meneer en mevrouw lopen richting de bar. “Bedankt!” zeggen ze allebei, en lopen vervolgens weer richting een plekje in de zon om samen op te warmen, onder het genot van een warme kop koffie.

Verderop komt een man aangelopen met een net gehaalde koffie. “Ik kom elke dag even langs”, vertelt meneer. “Kraan aangenaam, maar meneer Cortado mag ook!” Met een vrolijk gezicht vertelt hij over zijn favoriete koffie. “Ik haal altijd hetzelfde, ze weten nu bij elk koffietentje wel wie ik ben en wat mijn favoriet is, de Cortado natuurlijk!”, zegt meneer Kraan lachend. “Dagelijks ga ik met de fiets wel even naar buiten om een frisse neus te halen. Tussendoor stop ik dan even voor een koffie en een gezellig praatje met de mensen bij Barista Café.” Na een gezellig praatje en een kop koffie loopt meneer Kraan weer naar zijn fiets. “Heel erg bedankt weer en een fijne dag verder!”

Ondertussen zijn Annemieke van Nieuwamerongen en Charlotte Reisdorffer binnen nog druk bezig met het klaarmaken van de nieuwe bestellingen. “Ik mis wel de echte interactie met de klanten in het café”, vertelt Van Nieuwamerongen. “Je hebt nu met de To Go toch meer de afstand en alles gebeurt buiten. Mensen komen langs, halen wat en gaan dan weer. Dat is soms jammer, maar het is even niet anders”, zegt ze terwijl ze druk bezig is met een mooie koffie maken. De bestelling is klaar en Annemieke van Nieuwamerongen loopt weer naar de bar om het af te geven. Nieuwe klanten volgen. “Een cappuccino en een red velvet brownie alstublieft”, zegt een klant. “Die is er helaas niet vandaag, wel hebben we nog het chocoladetaartje”, stelt Annemieke van Nieuwamerongen voor. Ze helpt de klant verder en loopt weer naar binnen. “Het assortiment is iets veranderd sinds corona er is”, legt ze uit. “We werkten al met een ‘coronakaart’ want we konden hiervoor ook al minder mensen kwijt. Maar nu alles echt dicht zit kunnen we gewoon niet alles aanbieden. Ook vanwege de houdbaarheid van producten”, vervolgt ze. “Ondanks dat zijn de reacties over onze To Go over het algemeen erg positief, en merk je dat mensen het fijn vinden dat de To Go er is en het alsnog oud en vertrouwd blijft. Zo kunnen we toch nog goed de gemoedelijke sfeer van ons café overbrengen”, zegt ze blij. “Maar ondanks de oplossing die we nu hebben, kan ik echt niet wachten tot we de klanten weer binnen mogen ontvangen!”

Over de auteur

Karlijn Wissink

Vind het leuk om nieuwe dingen te zien, ervaren en daar een verhaal over te maken. Zowel op papier, film of foto worden die verhalen vastgelegd. Interesses: samenleving en cultuur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *