Kuki (18) heeft eigen bloemenzaak in Ermelo: ‘Het is allemaal snel gegaan’

Kuki (18) heeft eigen bloemenzaak in Ermelo: ‘Het is allemaal snel gegaan’

Kuki Staal staat voor haar eigen bloemenwinkel: Kuki Bloem. © Rick Hartkamp

Kuki Staal (18) heeft sinds eind maart haar eigen bloemenzaak in Ermelo: Kuki Bloem. Maar de winkel is niet zomaar een bloemenzaak: ze richt zich naast bloemen ook op lifestyleproducten. Hierdoor wil ze haar eigen stijl ontwikkelen met een klantenkring die ook echt bij haar winkel past. Als ze terugkijkt op de eerste weken dat haar winkel open is, voelt ze zich trots en tegelijkertijd ambitieus. “Het is een goed begin, maar ik heb nog veel meer plannen in mijn hoofd zitten.”

Het idee om een eigen bloemenzaak te beginnen ontstond in september vorig jaar. “Ik heb een tussenjaar gehad na mijn vwo, omdat ik niet goed wist wat ik wilde doen. Toen iemand mij de tip gaf om een eigen zaak te beginnen werd ik gelijk enthousiast. Nu heb ik binnen een half jaar mijn eigen winkel, het is echt snel gegaan.”

Waar een eigen bedrijf voor veel jongeren een ongewone stap in het diepe lijkt, was het voor Staal meer vanzelfsprekend. “Het ondernemersbloed zit wel in mij, ook omdat mijn vader een eigen bedrijf heeft. Hierdoor krijg je vanuit huis al handige tips mee. En daarom is deze stap voor mij niet onlogisch. Ik vind dat je meer leert door het ook echt te doen.” Haar moeder, Sietske Staal, is dan ook enorm trots dat haar dochter een eigen zaak heeft opgericht. “Ik vind het vooral spannend, maar het is ook heel ambitieus van haar. Ik vind het enorm stoer dat ze dit doet.”

In Ermelo zitten al vier andere bloemenzaken, waardoor de concurrentie behoorlijk is. Toch heeft Staal vol overtuiging voor deze branche gekozen. “Er zat hier al een bloemenzaak die is weggegaan. En daarnaast zijn wij wel een andere bloemenwinkel. We verkopen naast bloemen ook lifestyleproducten en onze winkel is veel ruimer opgezet. De indeling is veel minder volgepropt dan de standaard bloemenwinkels.”

Het belangrijkste doel voor Staal is om een vaste klantenkring te krijgen die bij haar winkel en stijl past. “Iedereen is natuurlijk meer dan welkom, maar nu merk ik ook dat er klanten binnenkomen die zien wat ik mooi vind en daar hetzelfde over denken. Ik vind het leuk om te zien dat mijn klanten ook gerichter mijn winkel opzoeken. In het begin waren het meer nieuwsgierige mensen en nu zie je toch al een beetje vastere klanten langskomen. De meeste bloemenwinkels zijn ook winkels waar je vooral ‘langskomt’, maar mijn winkel ligt net buiten het centrum en mensen kunnen parkeren voor de deur.” Staal hoopt dat hierdoor klanten een echte connectie met haar bloemenzaak krijgen.

Daarnaast wilt Staal later graag grotere events aankleden, zoals bruiloften. “Begrafenissen doe ik ook, maar hebben nu wel minder mijn interesse. Ik ben nog maar achttien en ik wil daar eigenlijk nog helemaal niet over nadenken.” Staal gaat vol voor haar eigen winkel, maar durft ook vooruit te kijken. “Mijn focus ligt volledig op de winkel en over drie jaar ben ik ook pas 21. Mocht ik dan nog de studieboeken in willen duiken, ben ik nog jong zat. Maar de komende jaren ga ik hard werken om een mooie bloemenzaak neer te zetten.”

Over de auteur

Rick Hartkamp

Ik ben graag bezig om mooie en inspirerende verhalen te vertellen en deze onderwerpen op een interessante manier over te brengen op de kijker of lezer.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *