HAN-studenten krijgen rondleiding door Harderwijk voor opdracht Erfgoedfestival

HAN-studenten krijgen rondleiding door Harderwijk voor opdracht Erfgoedfestival

Tijdens de rondleiding stond het oude visserijverleden van Harderwijk centraal. © Wikimedia Commons

HARDERWIJK – Op een zonnige maandagmiddag lopen drie HAN-studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design door hartje Harderwijk. Voor hun loopt gids Jannet Doornhof, die het verleden van deze visserijstad aan ze vertelt. Het doel voor deze studenten is om voor het Bottermuseum in Harderwijk, in samenwerking met het erfgoedfestival, een educatieproject te ontwikkelen voor jonge kinderen.

Rob van Luijk, bestuurslid van het Bottermuseum, vertelt tijdens de rondleiding door de visserijbuurt dat hij enorm verheugd is dat hun museum is uitgekozen voor het festival. “Erfgoed Gelderland gaat aankomende zomer het Erfgoedfestival organiseren en hebben ons benaderd om daaraan mee te doen. Het Bottermuseum is gekozen als residentie. Ellen ten Damme komt een week lang op onze locatie om te ervaren hoe het was om te leven in de tijd toen Harderwijk nog een échte vissersstad was.”

Vervolgens is het museum door Erfgoed Gelderland gevraagd om een opdracht te maken voor de HAN-studenten voor het Bottermuseum. “Deze HAN-studenten hebben wij gevraagd om iets te bedenken voor basisscholen, zodat zij net als Ten Damme ook deze reis in de tijd door Harderwijk kunnen maken.” En een reis door de tijd is het centrum van Harderwijk zeker te noemen. Op elke straathoek zijn nog oude pitoreske huisjes te vinden die stammen uit de tijd dat Harderwijk een belangrijke vissersstad was. In het oude vissershuisje vertelt gids Doornhof hoe belangrijk dit huisje is voor de Harderwijkse geschiedenis. “Dit huis is het laatste authentieke vissershuisje in Harderwijk en dateert van 1756.” De bedstee, waar mensen zittend in sliepen, is het bewijs dat deze woning altijd in zijn oude staat is gebleven.

Sven van den Nieuwendijk is tweedejaars HAN-student van de opleiding Communication & Multimedia Design. Van den Nieuwendijk vertelt na de rondleiding op een bankje in de Harderwijkse haven dat hij heel blij is met deze opdracht. “Ik vond het veel interessanter dan ik had verwacht. Ik had zelf nog nooit gehoord van botters en ik was verder ook nog nooit in Harderwijk geweest. Behalve in het Dolfinarium dan. Door deze rondleiding kregen we ook twee verschillende kanten te zien. Eerst van een man die veel van het museum af weet en daarna van een gids die weer veel over de geschiedenis van Harderwijk vertelde. Ik vond beide verhalen erg interessant.”

Van Luijk woont zelf al tientallen jaren in Harderwijk, maar was zelf ook verrast hoeveel hij nog opstak van de rondleiding. “Rondleidingen zijn in principe iets wat je doet op een andere locatie en verder weg van huis. Nu besef je ook dat de eigen plaats waarin je woont ook behoorlijk interessant kan zijn. Ik lees al veel over de geschiedenis van Harderwijk, maar toch ontdek ik elke keer weer nieuwe dingen. Ook nu tijdens de rondleiding weer.” Ook is de rondleiding voor Van Luijk interessant omdat hij ziet hoe jongeren naar deze cultuurvorm kijken. “Je merkt toch vaak dat jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot 25 heel anders ernaar kijken dan ik doe. Deze jongere generatie bedenkt eenvoudiger op digitale wijze leukere lesstof voor kinderen, omdat deze generatie er meer in thuis is. En de manier waarop de studenten nadenken maakt mij ook weer enthousiast.”

Van den Nieuwendijk kreeg de opdracht samen met drie andere klasgenoten. “Het leek mij van begin af aan al één van de interessantste opdrachten. Ik ben dus erg blij dat ik nu met deze opdracht aan de slag kan. Ik heb al duidelijk voor ogen wat ik later graag wil doen en dat sluit ook mooi aan bij het idee dat ik heb. Mijn voorkeur heeft met animeren te maken. Ook omdat ik van mening ben dat de doelgroep, basisscholieren van groep 7 en 8, deze vorm van educatie het leukste vindt.”

Van Luijk is ervan overtuigd dat met de juiste educatie ook jongeren cultuur steeds meer gaan waarderen. “Wij willen deze cultuurvorm juist ook aantrekkelijk maken voor deze generatie. Daarom gaan de studenten de bestaande educatieboekjes die er al zijn interactief maken en in een geheel nieuw jasje steken. Hierdoor kunnen jonge kinderen zien hoe gaaf het is om bijvoorbeeld met zo’n authentieke boot te varen. Het is superleuk voor alle leeftijdsgroepen, maar je moet het wel op de juiste manier vertellen.”

Van Luijk heeft het plan om dit stukje Nederlandse cultuur aan jongeren te vertellen via het platform ‘reizen in de tijd’. “Dat is een heel mooi platform, speciaal voor basisscholen, waar allerlei erfgoedinstellingen verbonden mee zijn. In dit concept kunnen klassen eerst een project online volgen en daarna kunnen zij ervaren hoe het echt is. Zo krijgen deze kinderen nog een extra goed beeld van allerlei interessante onderwerpen. De opdracht voor deze studenten draagt daar alleen maar aan bij.”

Op 3 oktober is het Erfgoedfestival en dan is het tijd om de creaties van de HAN-studenten te tonen. Van den Nieuwendijk kijkt er al naar uit. “Ik hoorde ook dat Ellen ten Damme langskomt. Extra druk wil ik het niet noemen, maar ik vind het wel fijn dat we echt een harde deadline hebben. Ik heb er vertrouwen in.”

Over de auteur

Rick Hartkamp

Ik ben graag bezig om mooie en inspirerende verhalen te vertellen en deze onderwerpen op een interessante manier over te brengen op de kijker of lezer.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *