Zussen en zakenpartners: “Opeens gingen we viraal op TikTok”

Zussen en zakenpartners: “Opeens gingen we viraal op TikTok”

Foto: Amy Hilleart (Instagram: pastelclothes.nl)

Amy Hillaert (18) en zusje Jolie Hillaert (15) uit Veenendaal hebben na lang nadenken de stap genomen om een eigen kledingbedrijfje te starten. In een video op TikTok plaatste ze dan eerst wat proefontwerpen om te kijken wat de reacties waren. Al snel hadden ze meer dan 370,000 views en kregen ze opeens de vraag waar mensen hun truien konden bestellen. Hun eigen bedrijfje genaamd Pastel Clothes is dan ook sinds dit jaar een feit geworden.

– Amy, hoe kwamen jij en je zusje op het idee om dit bedrijfje te starten?
“Het begon eigenlijk toen ik stopte met mijn studie op de pabo. Het leek me altijd al leuk om een eigen bedrijfje te starten. Ik was me er dan ook best wel in aan het verdiepen. Op een dag had mijn zusje zomaar kledingontwerpen gemaakt. We maakten er voor de grap een TikTok over die plots viraal bleek te gaan. We kregen zoveel enthousiaste reacties over mensen die onze hoodie wilden kopen, dat we eigenlijk wel een bedrijf moesten beginnen!”

– Hoe is de rolverdeling tussen jou en je zusje?
“Ik doe vooral de zakelijke kant en mijn zusje de creatieve kant. Jolie maakt de Tiktoks en beheert de Instagram. Ook maakt ze de ontwerpen. Ik regel de geldzaken, beantwoord mails en beheer de mails. Samen bedenken we kleurcombinaties voor de kleding en verzinnen we de acties.”

– Gaat dat altijd goed samen? Familie zijn én zakenpartners?
“Goeie vraag! Aan de ene kant zou ik zeggen ja, want je weet heel goed wat je van elkaar kan verwachten doordat je familie bent. Daarnaast hebben we een hele goede band, dus dat is ook erg fijn. We kunnen altijd eerlijk zijn zonder elkaar te kwetsen. Aan de andere kant gaat het ook niet altijd goed samen. Soms zijn we te veel bezig met ons bedrijfje en dat gaan ten koste van onze zussenband. Dan vergeten we soms even dat we ook nog dingen kunnen doen zonder bezig te zijn met ons bedrijfje.”

– Waar halen jullie de inspiratie vandaan?
“We houden allebei van pastel kleuren, maar die kleuren heb je vaak niet echt in de winkel en als ze het hebben is het maar in een kleur. Wij wilden iets met verschillende kleuren mouwen. Hierdoor straal je net wat meer uniekheid uit. De quote: “The person behind me have a nice day” is een combinatie van quotes op Pinterest en onze eigen invulling. We willen mensen graag een lach op hun gezicht geven.”

– Voor welke doelgroep maken jullie de kleding?
“Voornamelijk voor tieners, maar we merken dat ook oudere mensen fan zijn van onze kleding. Zo draagt onze opa van 91 bijvoorbeeld ook een hoodie van ons!”

– Wat voor kledinglijn is het precies?
“Op dit moment hebben we een Pink, Blue en Mint hoodie die mouwen en een capuchon hebben in een andere kleurtint. Daarnaast hebben we een petrolhoodie die alleen uit petrol bestaat voor de mensen die wat minder graag opvallen. Ook hebben we tien unieke hoodies laten maken met verschillende kleuren. We hadden een overschot aan stoffen en op deze manier recyclen we de stoffen. En je bent ook nog eens de enige op de wereld die zo’n hoodie heeft! Hoe vet is dat!”

– Hoe merkten jullie dat het een succes werd?
“Eigenlijk kwam het doordat ons eerste TikTok filmpje viraal ging. 370,000 weergaven. De reacties waren onwijs enthousiast. Toen hebben we de stap gewaagd. Ik denk dat Tiktok heel erg helpt in de bestellingen. Hoe meer mensen namelijk onze Tiktoks zien, hoe meer bestellingen we hebben.”

– Hoe reageerde jullie omgeving op jullie bedrijfje?
“In eerste instantie hadden we onze ouders nog helemaal niet verteld dat we op TikTok een filmpje hadden geplaatst dat viraal was gegaan. Op dat moment hadden we “pas” 50,000 weergaven. Toen we het uiteindelijk vertelde schrokken ze wel even, maar ze vonden het vooral ook heel erg leuk! Ze vonden dan ook dat we er sowieso iets mee moesten doen. Sterker nog, ze zijn inmiddels de eerste likers op onze Tiktoks! Ook kregen we heel veel berichten van vrienden dat we op hun For You Page op TikTok stonden. Echt bizar enthousiast reageerde mensen erop. Toen we ook bezig waren met het proces kregen we continu vragen wanneer ze onze hoodies konden bestellen. Echt heel grappig!”

– Staan de truien nog ergens voor? Een boodschap?
“Zelf vinden wij dat pastel kleuren meer vrolijkheid geven dan bijvoorbeeld zwart of wit. Daarnaast vinden we het leuk als we iemand aan het lachen kunnen maken met het lezen van de achterkant waarop de tekst: “The person behind me have a nice day staat.” 

– Zijn jullie blij met het resultaat? En hoe het verloopt?
“De lancering ging bizar snel. Ik weet nog goed dat we op dag één al met vier tassen vol met pakketten naar het postkantoor liepen. We hebben dan ook echt veel meer verkocht dan we hadden gedacht! We hebben zeker nog wat hoodies op voorraad, dus het zou leuk zijn als we daar ook nog mensen blij mee kunnen maken.”

– Blijven jullie dit voorlopig nog doen?
“Voorlopig zijn we dat zeker van plan! Volgend jaar begin ik wel weer met een nieuwe studie en mijn zusje gaat dan naar de vierde van het VWO, maar zolang we het kunnen combineren, zou dat echt heel leuk zijn!”

– Hebben jullie nog toekomstplannen of doelen voor jullie bedrijfje?
“We zouden het heel erg leuk vinden om meer kledingitems uit te kunnen brengen. We zijn hier dan ook volop mee aan het oriënteren. En het zou heel leuk zijn als we bijvoorbeeld bekende Nederlanders in onze hoodies zien lopen! Dat is toch wel stiekem een kleine droom!”

Over de auteur

Karlijn Wissink

Vind het leuk om nieuwe dingen te zien, ervaren en daar een verhaal over te maken. Zowel op papier, film of foto worden die verhalen vastgelegd. Interesses: samenleving en cultuur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *