Prijsstijging voor ondernemers na schipblokkade Suezkanaal

Prijsstijging voor ondernemers na schipblokkade Suezkanaal

De Ever Given heeft drie maanden vastgelegen in het Suezkanaal. Eerst blokkeerde het containerschip zes dagen de belangrijke vaarroute tussen Europa en Azië. Daarna moest het schip wachten tot er een regeling werd getroffen voor wat betreft de schadevergoeding. Volgens The Wall Street Journal zou de schadevergoeding ongeveer 465 miljoen euro bedragen. Vandaag mag het schip richting zijn eindbestemming: de haven van Rotterdam.

Suezkanaal

De Ever Given behoort tot de grootste containerschepen ter wereld. Het containerschip heeft een capaciteit van twintigduizend containers. Begin maart kwam het schip in een zandstorm terecht waardoor het vast kwam te zitten in het Suezkanaal. Het Suezkanaal ligt in Egypte en is 193 kilometer lang. Het kanaal verbindt de Middellandse Zee en de Rode Zee met elkaar. Per dag varen ongeveer vijftig vrachtschepen door het kanaal. Het Suezkanaal is erg belangrijk voor Europa. Als het Suezkanaal er niet was geweest, moesten vrachtschepen omvaren via Afrika. Om door het kanaal te mogen varen, moet volgens nieuwsmedium VRT een gemiddeld groot containerschip 750.000 euro tolgeld betalen.

Doordat De Ever Given vast kwam te zitten in het kanaal konden andere vrachtschepen hun weg niet vervolgen richting Europa. Er lagen ongeveer vierhonderd schepen stil achter De Ever Given. Door het kanaal worden veel goederen vervoerd, volgens NU.nl dagelijks voor ongeveer negen miljard euro. Sandro Hassing is logistiek accountmanager bij de HST Groep en houdt zich bezig met het importeren van goederen. Hij ziet de prijzen van het vrachtvervoer flink oplopen: ‘’De Ever Given heeft een tijdje vastgelegen in Egypte. Het schip moest losgetrokken worden. Dit heeft veel kosten met zich meegebracht, met name arbeids- en bergingskosten. De Suez Canal Authority is veel inkomsten misgelopen en wil een schadevergoeding zien. Verder zou de beheerder van het kanaal compensatie willen krijgen voor de reputatieschade, omdat het Suezkanaal negatief in het nieuws is geweest. De eigenaar van de Ever Given was het daar niet mee eens. Dat zorgde voor lange onderhandelingen.’’

Consument

In de grote containerschepen worden goederen vervoerd die de consument kan kopen in de winkel. Televisies, meubilair en tech gadgets worden allemaal via het Suezkanaal richting Europa gebracht. Volgens Hassing is de kans groot dat de prijzen van deze spullen zullen stijgen: ‘’Normaal kost een volle container ongeveer 1500 euro voor een ondernemer. Door het vastgelegen schip, moeten leveranciers nu echter ongeveer 10.000 euro per container betalen. Dat is een enorm prijsverschil. Dit komt niet alleen door De Ever Given die vastlag in het Suezkanaal, maar ook door een groot tekort aan containers in China. Deze kosten zullen uiteindelijk doorberekend worden aan de consument wat resulteert in een prijsstijging.’’

Ondernemer

Ondernemers die spullen importeren vanuit China gaan een moeilijke periode tegemoet. Casteleyn, Alles voor Baby uit Goes importeert het huismerk ‘Casteleyn’ vanuit China en kan momenteel geen inkopen doen, omdat de transportprijzen te hoog zijn. Eigenaresse Conny Casteleyn maakt daardoor minder omzet: ‘’Twee jaar geleden zijn wij begonnen met het importeren van peuter artikelen vanuit China. Dit doen wij onder ons eigen huismerk. We importeren voornamelijk toilettrainers voor peuters. De kosten zijn nu te hoog geworden door het duurdere vervoer. Hierdoor zal de winkel kosten mislopen.’’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *