{"id":324,"date":"2020-03-23T11:07:03","date_gmt":"2020-03-23T10:07:03","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/wilcozonneveld\/?page_id=324"},"modified":"2020-06-12T12:14:49","modified_gmt":"2020-06-12T10:14:49","slug":"diverse-producties","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/wilcozonneveld\/afstuderen\/diverse-producties\/","title":{"rendered":"Diverse producties: BNR Nieuwsradio"},"content":{"rendered":"
De eerste tien weken van het afstuderen deed ik een opdracht voor BNR Nieuwsradio. Ik hield mij gedurende de afgelopen tien weken bezig met het dossier Formule 1. Hieronder vind je alle producten die ik gemaakt heb het afgelopen blok. Dit bestaat uit een opdrachtbeschrijving, een researchdossier met diverse pitches, een schaduwdraaiboek voor een uitzending, een contentanalyse en mijn weekverslagen.<\/p>\n
Inhoudsopgave:<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Researchdossier <\/a><\/p>\n <\/p>\n Schaduwdraaiboek<\/a><\/p>\n <\/p>\n Contentanalyse<\/a><\/p>\n <\/p>\n Weekverslagen <\/a><\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Voor de ochtenduitzendingen van BNR Nieuws gaan wij het Formule 1 nieuws volgen, maar nog belangrijker: zelf maken. Er zijn verschillende haakjes waar nieuws te halen valt in Zandvoort en hier gaan wij uitgebreid onderzoek naar doen. Op basis van het onderzoek komen wij met voorstellen. Wij streven naar kwalitatief hoogstaande berichtgeving.\u00a0<\/span><\/p>\n Eind maart is de Formule 1 de hoofdpersoon in de vijf uitzendingen. Voor het programma doen wij research naar hoofdrolspelers. Hierbij kijken we naar de relevantie van de desbetreffende persoon. Daarnaast bedenken we een insteek voor ieder gesprek met daarbij horende vragen. Aan ons de uitdaging om de Big Five interessant te houden zodat de luisteraar de hele week geboeid blijft.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n We gaan een strategie bedenken hoe wij meer luisteraars kunnen binden aan de podcast-serie \u2018Road to Zandvoort\u2019. De doelstelling is om het aantal luisteraars te verdubbelen tot vijfduizend. Aan de hand van verschillende onderzoeksmethodes maken we een strategisch plan voor BNR.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n BNR Nieuwsradio gaat geen live-uitzendingen maken tijdens de Grand Prix, maar wil haar lezers en luisteraars wel aansluiting bieden op het evenement. Jullie hebben ons uitgedaagd om met idee\u00ebn te komen over hoe we de Grand Prix op een ludieke manier in de kijkers kunnen zetten. Hiervoor is geen medium afgesproken. Jullie gaven aan de zichtbaarheid van BNR Nieuwsradio erg belangrijk te vinden. <\/span> <\/p>\n <\/p>\n Tot slot gaan we aan de slag met een korte podcastserie over het werk wat we hebben gedaan voor BNR. Hoe is het nieuws gevonden, welke keuzes hebben we gemaakt bij (bijvoorbeeld) de gasten en wat zijn de eureka-momenten van de afgelopen tien weken.<\/span><\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Naam: Wilco Zonneveld en Marieke Scholman\u00a0<\/b><\/p>\n Thema: Horeca, Toerisme & Side-events<\/b><\/p>\n <\/p>\n Zandvoort is in 1810 nog een dorpje met 700 inwoners. 80% van de beroepsbevolking leefde in die tijd direct of indirect van de visvangst.<\/span><\/p>\n Toch door de ouderdom van de boomschuiten kon het dorp weinig concurreren en veel inwoners vertrokken naar IJmuiden. Andere inwoners vonden een uitweg door aardappelen te telen. Dit was helaas van korte duur door de aanleg van de Amsterdamse waterleiding.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n De redding voor het dorp kwam halverwege de negentiende eeuw. Als gevolg van de romantiek en nieuwe inzichten op het gebied van gezondheid kwam de nieuwe rage: kuren aan zee.<\/span><\/p>\n <\/p>\n In de jaren twintig van de 19e eeuw kwamen enkele Haarlemse notabelen met het idee m badgasten naar Zandvoort te lokken. De stappen die zij deden was de aanleg van Zandvoortselaan en de bouw van een badhuis.<\/span><\/p>\n Het eerste hotel dat opende in 1828 telde 36 kamers en 8 zeebadkamers. (In de zee baden vond men eng).<\/span><\/p>\n Na een halve eeuw kwam rijke zakenman Gustav Eltzbacher met het ambitieuze plan om van Zandvoort een mondaine badplaats te maken die Noordwijk, Scheveningen en Domburg naar de kroon moest steken.<\/span><\/p>\n \u201cHet plan omvatte de aankoop van een groot stuk duin ten noorden van het dorp, de aanleg van een spoorlijn van Haarlem naar Zandvoort (in 1881 gereedgekomen) en de bouw van een kurhaus, een casino, een schouwburg, diverse hotels en villa\u2019s en een overdekte passage met 26 exclusieve winkels.\u201d<\/span><\/p>\n \u201c Tegenwoordig telt Zandvoort ruim 16.600 inwoners, van wie de helft leeft van het toerisme. Jaarlijks bezoeken zo\u2019n vier miljoen mensen, het merendeel Amsterdammers, het strand, het naaktstrand (1975), het casino (1987), het circus (1988 ) of het circuit, waar in augustus 1948 de eerste autorace werd gereden.\u201d <\/span>(Noord-Hollands archief , z.d.)<\/span><\/p>\n <\/p>\n Burgemeester Van Alphen organiseert in 1939 een sportrace in Zandvoort.<\/span>(de Bruijn , z.d.)<\/span><\/p>\n Door de oorlog werden de plannen opgeheven. Heel veel werd gesloopt. Zelfs de Zandvoortse watertoren werd opgeblazen. Voor verdedigingslinie.<\/span><\/p>\n <\/p>\n Op 7 augustus 1948 is de eerste race met hulp van Engelse coureurs en the British Racing Drivers\u2019 Club. Onder de naam Grand Prix van Zandvoort. Grote media aandacht zorgt ervoor dat er wel vijftigduizend toeschouwers op het evenement aanwezig zijn.<\/span><\/p>\n 1950 krijgt het circuit een nieuwe naam. De Grote Prijs van Nederland.<\/span> <\/p>\n <\/p>\n 1964, <\/span>(\u201cNederlandse racehistorie\u201d, 2009)<\/span> Het circuit kent glorieuze jaren met veel toeschouwers. Helaas kent het circuit ook een keerzijde. De dodelijke ongelukken van Roger Williamson,Piers Courage en Rob Slotemaker. <\/span> NIPO doet onderzoek in 1979. Hieruit blijkt wel dat merendeel van de inwoners van Zandvoort blij is met het circuit. Het zorgt voor veel toerisme en goede omzet in de horeca beweren ze.\u00a0<\/span><\/p>\n \u00a0<\/span><\/p>\n Leg in eigen woorden uit welke actuele trends er spelen rond je onderwerp en op welke manier grote maatschappelijke ontwikkelingen hieraan zijn gerelateerd. Onderbouw dit met diverse bronnen<\/span><\/p>\n <\/p>\n In december 2016 bracht de gemeente Zandvoort haar toeristische visie Zandvoort aan Zee naar buiten. De visie stelt dat toerisme de levensader is van Zandvoort. De gemeente vindt het dan ook belangrijk dat er veel aandacht wordt besteed door de gemeenteraad. Volgens het rapport komt 57% van alle banen voort uit toerisme.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Verderop in het document valt te lezen dat het aantal overnachtingen door toeristen in Zandvoort in 2015 terug is op het niveau voor de economische crisis. Desondanks krijgt Zandvoort een lagere waardering voor de accommodaties in vergelijking met andere badplaatsen. Dat komt onder andere vanwege de verouderde hotels. Het is alweer dertig jaar geleden dat er een nieuw hotel gebouw werd. Renovatie van bestaande hotels wordt daarbij niet meegerekend.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Toch doen zich daar ook nieuwe ontwikkelingen in voort. Eind november 2019 maakte Corendon bekend een nieuw vijf sterren hotel te willen gaan bouwen in Zandvoort. Echter was haast niet geboden want een woordvoerder van de reisorganisatie gaf aan dat het onzeker is of het hotel gasten ontvangt bij de tweede Grand Prix. <\/span>(Lissenberg , 2019)<\/span> De komst van het hotel past bij de toekomstvisie die de gemeente in 2016 samenstelde. De locatie waar het hotel gebouwd gaat worden, werd destijds al genoemd als potenti\u00eble bouwplaats.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Daarnaast werd er ook een beeld geschetst van wie <\/span>de toerist <\/span><\/i>van Zandvoort nou is. Wat opvalt is dat de meesten uit Nederland komen (42%) gevolgd door Duitsers (40%) en Belgen (6%). <\/span>(Team Toerisme & Economie gemeente Zandvoort & VVV Zandvoort,2016) <\/span>Het overige deel komt veelal vanuit de MRA (Metropool Regio Amsterdam).\u00a0\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Naast de hotels kent Zandvoort ook diverse soorten horecagelegenheden. Toch constateerde de gemeente dat er in 2014 een verandering nodig was. De badplaats kampte met leegstand van diverse panden. Een van de oorzaken is volgens het document het internetwinkelen. Om dat tegen te gaan ontwikkelde ze in 2014 \u2018de retail en horecavisie Zandvoort\u2019. Hierin staat beschreven wat Zandvoort gaat doen om de horeca weer goed af te stemmen op de behoeftes van de bezoekers.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Het visierapport geeft zelf aan dat \u2018De thans bestaande winkel\u2010 en horecastructuur is te groot voor de vraag van vandaag. De winkel\u2010\u00a0 horecastructuur moet compacter en helderder gemaakt worden\u2019. Een van de plannen die gemaakt werden was het winkelgebied op te delen in verschillende thema\u2019s. Doel hierachter is dat er een leesbaar en makkelijkere communiceerbaar centrum ontstaat. Als voorbeeld wordt gegeven dat het Kerkplein voor daghoreca ingericht wordt en dat de Grote Krocht gaat dienen voor de dagelijkse boodschappen. <\/span>(Gemeente Zandvoort , 2014)<\/span><\/p>\n <\/p>\n Verder moet de horeca ingeperkt worden aldus de gemeente in haar visie. En daar is iets opmerkelijks aan de hand. Volgens cijfers van het CBS blijkt namelijk dat het aantal horecagelegenheden juist toegenomen is. Waar Zandvoort in 2013 nog 180 gelegenheden telden, is dat in 2019 toegenomen tot 210. Dat is op z\u2019n minst bijzonder te noemen. <\/span>(CBS, 2019)<\/span><\/p>\n <\/p>\n Als aanvulling op de visie werd er in 2015 nog een uitvoeringsconvenant opgesteld. Ondernemersorganisaties, retailers, horeca, vastgoedeigenaren, makelaars, de VVV, Stichting Marketing Zandvoort, inwoners en gemeente maakten samen een plan van aanpak. Dit resulteerde in een vijftal categorie\u00ebn:\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Ik vat ze kort samen.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Bij de eerste categorie wordt gesproken over ruimte voor ondernemerschap. Zandvoort tracht aansluiting te vinden bij de Pilot Verlichte Regels. Hiermee wordt onder andere bedoeld dat een mengvorm tussen retail en horeca meer toegestaan wordt. De retail moet een ondersteunende horecafunctie mogelijk maken en vice versa. Tot slot hopen de partijen dat bestemmingsplannen flexibeler gemaakt kunnen worden.\u00a0\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n De tweede categorie gaat over samenwerking. Binnen Zandvoort is het zaak dat bovenstaande partijen elkaar makkelijk vinden. Daarnaast onderschrijven de partijen dat een kleine gemeente als Zandvoort zich aansluiten bij initiatieven op grotere schaal. Vandaar dat deze categorie verdeeld is in twee subcategorie\u00ebn namelijk \u2018Binnen Zandvoort en Buiten Zandvoort\u2019.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Bij het vastgoed gaat het vooral over de panden. Hierin zijn afspraken gemaakt om de leegstand zoveel mogelijk tegen te gaan. Concrete uitkomsten zijn bijvoorbeeld dat panden beplakt worden bij leegstand en het bespreekbaar maken van seizoensverhuur.<\/span><\/p>\n <\/p>\n De openbare ruimte is ook een punt waar naar gekeken wordt. Het gaat dan over thema\u2019s zoals het opknappen van de straat, het veranderen van de rijrichting en het promoten van gratis parkeren.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Tot slot is er een categorie \u2018overig\u2019. Aandachtspunten zijn bijvoorbeeld jaarrondactiviteiten. Dus ook activiteiten buiten de zomermaanden om. Daarnaast wil de gemeente acquisitie doen naar een sterrenhotel. Zoals we bij het hoofdstuk toerisme lazen, is dat inmiddels gelukt.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Marieke en ik hebben dit artikel samen tot stand laten komen. Wij beweerden namelijk dat de Dutch Grand Prix (DPG) echt een oranjefeestje werd. Met z\u2019n twee\u00ebn bekeken we welke bronnen we konden benaderen om onze veronderstelling te onderbouwen.<\/p>\n Het viel Marieke in haar algemene research op dat er heel veel Nederlandstalige artiesten op gaan treden tijdens de GP. (Dutch GP, 2020) Artiesten zoals LilKleine, Guus Meeuwis, Davina Michelle en Nick & Simon zijn gestrikt om hun gouden keeltjes te laten horen aan de rest van de wereld. Ook werd bekend dat Davina Michelle nog het Wilhelmus gaat zingen voorafgaand aan de race. (Jonk, 2020) Ook kwam Marieke in haar research tegen dat er ontzettend veel Nederlanders kaartjes gekocht hadden voor de race.<\/p>\n Toen Marieke het nieuws gevonden had, deelde ze het met mij. Samen waren wij verontwaardigd dat er nauwelijks internationale artiesten aan de line-up toegevoegd werden. Vanuit daar zijn wij verder gaan zoeken. Volgens het rapport Economische impact en haalbaarheid Formule 1 uitgevoerd door de gemeente Zandvoort in 2017 levert de Formule 1 het dorp Zandvoort grote internationale aandacht op. (Decisio, 2020) Toch leek de keuze van de DGP te vallen op het organiseren van een Nederlands feestje.<\/p>\n Om bevestiging te krijgen, belde ik, Wilco, met Lana Lemmers van Marketing Zandvoort. Zij herkende het beeld dat wij schetsten. Volgens haar gaan 85% van de verkochte kaarten naar Nederlanders. Een uniek aantal beweerde zij. Maar zij verwachtte dat dit eenmalig was. Juist door dit jaar de oranjemassa te showen aan de wereld, hoopt de FOM dat er volgend jaar meer internationale bezoekers op het evenement afkomen. Toch vindt de organisatie van de formule 1 het fantastisch om dit te laten zien aan de wereld. Niets voor niks wordt de DGP ook wel \u2018Sea of Orange\u2019 genoemd. Aldus Lana Lemmers.<\/p>\n <\/p>\n Voor het verifi\u00ebren van deze informatie leek het ons handig om contact te zoeken met de Dutch Grand Prix omdat zij exacte cijfers hebben over de demografische en geografische gegevens van bezoekers. Echter loopt dit contact via Dave van BNR. Er moet namelijk contact opgenomen worden met de offici\u00eble organisatie.<\/p>\n \u00a0<\/b>Om het voor dave overzichtelijk te houden, vatten wij via de mail samen wat we gevonden hadden:\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Sea of Orange tijdens de Dutch Grand Prix \/ Dutch Grand Prix organiseert een groot oranjefeest.<\/strong><\/em><\/p>\n <\/p>\n Vandaag hebben Wilco en Marieke contact gehad met Lana Lemmens van Zandvoort Marketing.\u00a0<\/span><\/p>\n Wij spraken haar over het type publiek wat naar de DGP komt. Het viel ons namelijk op dat het internationale event wel een sterk oranje kleurtje kreeg. Dit is terug te zien in de kaartverkoop en de artiesten line-up.<\/span><\/p>\n <\/p>\n Zij vertelde ons het volgende:<\/span><\/p>\n 85 procent van onze kopers dit jaar is nederlanders. Waarschijnlijk is dat eenmalig. Ik verwacht dat volgend jaar anders is. Dat er ook kaarten in de rest van de wereld worden verkocht.<\/span><\/p>\n <\/p>\n Ze hebben de behoefte hebben om er volgend jaar een ander percentage van te maken. Maar het is wel zo dat de FOM Liberty media het fantastisch vindt dat we worden the Sea of Orange genoemd. Dit is natuurlijk wel uniek.\u00a0 Dat oranjegevoel en die oranje massa willen ze zeker overdragen naar de rest van de wereld. Maar of de verhouding is wat ze voor ogen hadden weet ik niet. Ik denk dat ze in de toekomst wel een andere uitstraling willen zijn.<\/span><\/p>\n Om het verhaal af te maken willen we nog contact opnemen met de organisatie zelf. Zij hebben als het goed is demografisch in beeld wat het publiek van de DGP zal zijn. <\/span> <\/p>\n <\/p>\n Marieke en ik zaten samen te werken toen wij ontdekten dat er in de middag een debat over de vergunningen van de Formule 1 kwam bij de Provinciale Staten van Noord-Holland. Wij begonnen met inlezen van diverse rapporten.<\/span>(Provincie Noord-Holland, 2020)(Provincie Noord-Holland, 2020b)(Hoor- en adviescommissie , 2019)<\/span><\/p>\n Het debat ging vooral over de vraag of de Formule 1-vergunningen vielen onder dwingende reden van groot openbaar belang. Hier zat dus naar onze mening nieuws is. Daarom contacteerden wij Dave. Hij was het met ons eens dat het iets kon worden. Dus besloten wij alle drie om de livestream te bekijken.\u00a0<\/span><\/p>\n Al snel kwamen we tot de conclusie dat het meer een laatste strohalm bij elkaar verzamelen was. Er kwam geen schokkend nieuws naar buiten. Toch vond Dave dat we een goede reflex hadden laten zien.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Voordat we Dave benaderd hadden, maakten we al een lijstje met potenti\u00eble bronnen. Mocht het wel nieuws geworden zijn, konden we snel schakelen en er een productie van maken. Hieronder zie je dan ook onze uitwerking:\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Interessante partijen voor uitkomt bespreking provinciale staten:\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n onafhankelijke Hoor- en adviescommissie:<\/span><\/p>\n <\/p>\n Hoogleraar rechten: Arend Soeteman,\u00a0 (juridisch berichtvorming)\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Verzoek tot debat ingediend door:<\/span><\/p>\n Ines Kostic (PvdD) <\/span>, <\/span>https:\/\/twitter.com\/ineskostic<\/span><\/a><\/p>\n Michel Klein (CU) <\/span>,<\/span> https:\/\/twitter.com\/michelkleincu?lang=nl<\/span><\/a><\/p>\n Eric Smaling (SP) , <\/span>https:\/\/twitter.com\/ericsmaling<\/span><\/a>\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n https:\/\/ibabsonline.eu\/Agenda.aspx?site=NoordHolland&agendaid=67123eff-fdfe-4477-93d0-d8f8a8c78f7f&FoundIDs=<\/span><\/a> <\/p>\n Alle perscontacten vanuit provincie NH:\u00a0<\/span><\/p>\n https:\/\/www.noord-holland.nl\/Bestuur\/Pers<\/span><\/a> <\/p>\n uitspraak onafhankelijke Hoor- en adviescommissie door de GS naast zich neergelegd. CU, PVdD en SP willen graag debat omdat zij van mening zijn dat vergunningen onterecht zijn verleend.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Die commissie concludeerde dat er inderdaad geen sprake was van dwingende reden van groot openbaar belang.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n CU, PvdD en SP willen dat er wordt vastgesteld wanneer er sprake is van een “dwingende reden van groot openbaar belang”, omdat zij bang zijn dat het belang van bedrijven vaker een grote rol speelt bij het verlenen van vergunningen.<\/span><\/p>\n <\/p>\n
\n<\/strong>Opdrachtgeschrijving <\/a><\/p>\n\n
\n
Opdrachtbeschrijving<\/h2>\n
\n
\n
\n
\n
\n<\/b><\/p>\n\n
Researchdossier<\/b><\/h2>\n
<\/p>\n
Algemeen Zandvoort<\/strong><\/h3>\n
\n<\/span><\/span>1968, <\/span>(\u201cNederlandse racehistorie\u201d, 2009)<\/span><\/p>\n
\n<\/span><\/p>\n<\/p>\n
\n<\/span>Ook het financi\u00eble plaatje is niet bepaald rooskleurig. 1979 moet het circuit dicht. Er is kritiek op geluidsoverlast, milieuvervuiling en verkeerschaos.<\/span>
\n<\/span><\/p>\n<\/p>\n
Toerisme<\/strong><\/h3>\n
Horeca<\/strong><\/h3>\n
\n
Artikel Dutch Grand Prix wordt oranjefeestje<\/h3>\n
\n<\/span>
\n<\/span>Wij denken dat dit verhaal uniek is omdat het internationale evenement toch heel oranje is. De line-up en de kaartverkoop bevestigen dat beeld. <\/span>
\n<\/span>
\n<\/span>Groetjes, <\/span>
\n<\/span>Wilco en Marieke <\/span>
\n<\/span><\/p>\nArtikel debat vergunningen<\/h3>\n
\n<\/span>
\n<\/span>Livestream:<\/span>
\n<\/span>https:\/\/noord-holland.stateninformatie.nl\/live<\/span><\/a>
\n<\/span>Twitter Provincie NH: <\/span>https:\/\/twitter.com\/ProvincieNH<\/span><\/a>\u00a0<\/span><\/p>\n
\n<\/span>
\n<\/span>J.Tingen: Advocaat Circuit Zandvoort<\/span>
\n<\/span>https:\/\/www.linkedin.com\/in\/jake-tingen\/?originalSubdomain=nl<\/span>
\n<\/span>
\n<\/span><\/a>Vraag gaat over een dwingende reden van groot openbaar belang<\/span><\/p>\n