Typisch Koeiemart

Typisch KoeiemartScore 0%Score 0%

Tekst: Veerle Sloof

Mirte Damen heeft samen met haar rots in de branding Jessica Rateland een Koeiemartjournaal gemaakt, waarmee ze de Woerdenaren wil doen laten lachen en genieten, omdat de Koeiemart ook dit jaar niet doorgaat. Vorig jaar hebben de dames een Koeiemart film gemaakt, waarin de burgemeester zwart op wit beloofde dat het dit jaar zou doorgaan. Helaas bleek dat niet te kunnen, wat ervoor zorgde dat mirte inspiratie opdeed om een vervolg te maken op de film.

Toen ik bij Mirte langsging voor een interview over het Koeiemartjournaal, vertelde ze dat ze niet aan mij kon uitleggen wat het gevoel van de koeiemart bij de Woerdenaren te weeg brengt. Mirte nam me mee naar verschillende ondernemers die een grote rol spelen tijdens de Koeiemart en voor wie de Koeiemart veel betekent.

We spraken af bij keurslager van Kesteren. Mirte liet zien hoeveel erwtensoep er rond deze periode wordt gemaakt, omdat dat bij de traditie van de Koeiemart hoort.

Vanaf de slager liepen we door het stadshart van Woerden naar cafetaria Friendly’s. Zij hebben de snertkroket bedacht. Dat is een kroket gevuld met erwtensoep. Deze mocht ik proeven en de eigenaresse, Maritsa van Oppelaar, vertelde dat de kroket goed aanslaat bij de Woerdenaren. Voor haar betekent de Koeiemart ook veel. ‘Je voelt de spanning al dagen van tevoren, iedereen leeft er echt naartoe.’ Samen met haar man had ze ook een rol in het journaal. ‘Het was erg leuk om mee te spelen, mensen komen naar me toe en zeggen dat ze het fijn vonden dat zoiets is gemaakt.’

We vervolgden de wandeling en liepen naar de Kermis, want ook die is tijdens de Koeiemart aanwezig. Op het moment dat we aankwamen was iedereen druk met het opzetten van de attracties, maar kermisexploitant Willem Muller maakte wat tijd voor ons vrij om een praatje te maken. ‘Ik kom op veel plekken met mijn kraam, maar deze plek betekent voor mij het meest. Ik kom hier al van jongs af aan en het gevoel dat ik toen had, heb ik nog steeds. De mensen die komen zijn ongelofelijk blij.’

Wat niet kon missen volgens Mirte, waren de oliebollen. Bij de bakker kreeg ik een heerlijke oliebol, gemaakt volgens een geheim recept. Eigenaar Dick van Leeuwen is echter niet zo’n fan van de oliebollen. ‘Toen ik jong was liep ik al in de bakkerij wat ik fantastisch vond, maar als het dan weer tijd was om oliebollen te bakken, verstopte ik mezelf het liefst. Ik hou er niet van. Niet van de smaak en niet van de geur. Ik verkoop het en weet dat de mensen er rond deze tijd dol op zijn, maar mij maak je er niet blij mee.’ De oliebollen van bakkerij van Leeuwen zijn een waar begrip. Tijdens de Koeiemart staat de moeder van Dick namelijk bij de kraam om het beslag in de frituur te doen. Mensen noemen ze ook wel oma’s oliebollen.

Na de oliebol liepen we verder naar Gerben van Plein 7. Hij was samen met dj Mike het feest aan het voorbereiden dat die avond zou plaatsvinden om deze versie van de Koeienmarkt te vieren. Vorig jaar heeft plein 7 de ‘snert-in’ bedacht, waarbij mensen erwtensoep konden kopen, zonder uit de auto te stappen. Ook dit jaar werd er bij hen weer veel snert verkocht. Gerben vertelde dat mensen nog steeds gek zijn van de Koeiemart, omdat het feest dat hij viert op een paar kaarten na was uitverkocht. ‘De avond voor de Koeiemart hoort er feest te zijn. Vanavond zal het in de horecazaken weer druk zijn en bij ons op het feest dus ook.’

Martijn van Winebar & Bites vertelde me het verhaal van de nacht van Woerden, dit is de avond voor de Koeiemart. ‘Vroeger werd er op die avond altijd gevochten wat ervoor heeft gezorgd dat een agent toentertijd de naam nacht van Woerden heeft bedacht. Er hing dus een nare associatie aan het evenement, maar tegenwoordig is dit helemaal niet meer zo. Er vindt een wielerronde plaats en eigenlijk is iedereen in een positieve bui.’ Ook heeft Martijn goede herinneringen aan de Koeiemart. ‘Nu vier ik vooral feest, maar vroeger sliep ik de avond voor de Koeiemart eigenlijk altijd bij mijn oma. Ze woonde in de stad en vanuit haar raam kon je om vier uur ‘s ochtends al zien hoe de koeien het plein op liepen.’

Het Koeiemartjournaal bestaat uit twee afleveringen en is te zien op het YouTube kanaal ‘Pracht in de Kracht’ en terug te zien bij RTV Utrecht.

Beoordeling

0%

Typisch Koeienmarkt
0%

Over de auteur

Veerle Sloof

Veerle Sloof (2004) studeert Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Haar interesses liggen vooral bij cultuur, politiek en emancipatie. Als redacteur van Woerden Rondom wil ze graag interessante en bijzondere verhalen vertellen. Na haar opleiding zou ze graag meer van de wereld willen zien. Verder is Veerle gek op goede gesprekken, lekker eten en drinkt ze daar het liefst een wijntje bij.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.