Leerlingen Franciscusschool planten eerste Tiny Forest in Woerden

Leerlingen Franciscusschool planten eerste Tiny Forest in Woerden

Het Tiny Forest-informatiebord aan de Paardebloemweide in Woerden

Tekst: Stijn Wielinga ~ Audio: Alexandra van der Hoeven

Eindredactie: Annemara de Vos, Floortje Dekker

 

WOERDEN- Les over de natuur krijgen pal naast je school: voor leerlingen van de Franciscusschool gaat het werkelijkheid worden, nu ze deze 25e november hun eigen Tiny Forest hebben geplant. In de aanwezigheid van de zichtbaar enthousiaste wethouder Ad de Regt werden 600 jonge boompjes en struiken geplant op het grasveld aan de Paardebloemweide. Hoewel de leerlingen de Tiny Forest gaan leren te onderhouden, mogen alle Woerdenaren meegenieten van het minibos.

 

Herstellers, tellers en vertellers

De Franciscusschool is al langer bezig met het vergroenen van het schoolterrein en de omgeving, maar dat maakt het enthousiasme bij de leerlingen en ook schooldirecteur Gerben Visser niet minder groot. Voordat de wethouder zijn schep in de aarde zet, spreekt Visser de kinderen van groep 7 dan ook verheugd toe: “Ik ben heel trots dat wij een heel mooi bosje naast onze school hebben liggen en dat er straks hele mooie lessen kunnen plaatsvinden in dit open, natuurlijke lokaal.”

IVN (Instituut Voor Natuureducatie), een organisatie die jong en oud dichterbij de natuur wil brengen, is de eigenaar van het Tiny Forest-project. Ze kijken bij de uitvoering van het project goed naar de omgeving. “We planten inheemse bomen en struiken. Dat betekent dat de bomen en struiken hier van nature al voorkomen. Dat is ook goed voor de dieren (vogels, vlinders, insecten en zoogdieren), zodat die hier een plekje kunnen vinden”, zo vertelt projectbegeleidster Vivian van Deel terwijl de leerlingen haar steeds om hulp vragen. De kinderen, die de Tiny Forest gaan onderhouden, worden opgeleid tot Tiny Forest Rangers: “De Rangers zijn herstellers, tellers en vertellers. Het bomen planten van vandaag is natuur herstellen. De kinderen gaan ook bomen meten en dieren tellen. Uiteindelijk gaan alle kinderen er wel over doorvertellen: thuis, op school of aan wie dan ook”.

Limburg moet een wake-up call zijn

Het minibos is niet alleen van de schoolkinderen, want ouders en buurtbewoners mogen er ook gebruik van maken. De buurtbewoners zijn een paar weken geleden dan ook uitgenodigd voor een informatieavond. Wethouder Ad de Regt (LijstvanderDoes) kan dit soort initiatieven alleen maar toejuichen, vertelt hij kijkend naar de hardwerkende kinderen.

Hoewel De Regt pas sinds februari wethouder is, komt hij graag een kijkje nemen bij deze acties: “Ik ben zo enthousiast omdat deze initiatieven van onderop komen. Zo wordt het ook eigendom van de mensen die hier wonen. Dit is door sponsoring tot stand gekomen en wij zijn een van die donateurs.” De voortdurende discussie over milieu & groen vindt de wethouder dan ook storend: “Daar komt geen boom méér de grond van in. Limburg moet een wake-up call zijn voor het Westen. Die overstromingen kunnen ons ook overkomen, dus heb je meer bomen en groen nodig om het water beter vast te houden en af te voeren.”

Verkoeling en waterberging bij zware regenval zijn belangrijke voordelen van de Tiny Forests, maar De Regt verheugt het vooral dat het project meer biodiversiteit oplevert. Hij gebruikt bijen daarbij als voorbeeld: “Te weinig mensen beseffen hoe belangrijk bijen voor die biodiversiteit zijn. Je hebt voldoende plekken in de stad nodig waar ze hun voeding kunnen halen. Dan moet je bloemrijke bermen hebben. Alleen kost het ontzettend veel geld om het te onderhouden.” Ondanks de waarschuwende woorden over de kosten, heeft de Woerdense gemeenteraad een paar weken geleden een motie aangenomen waarin wordt opgeroepen tot een pilot voor bloemrijke bermen.

De kinderen achter hun bureau vandaan halen

Voor de Franciscusschool is het Tiny Forest-project slechts een van de onderdelen in het thema ‘Bewegend Leren’. Terwijl Visser tussendoor de kinderen aanmoedigt (“Lieve schatten, die boom moet echt dieper de grond in. De wortels steken er bovenuit!”), legt hij uit waarom dat bewegend leren zo belangrijk is: “Het is bewezen dat de hersenen het nog beter doen als je ook een beetje beweegt. Zo zorgen we ervoor dat kinderen niet alleen achter hun bureautje zitten maar ook aan het werk slaan met hun lichaam. De natuur is een extra thema wat je ze mee wil geven, want we maken al zoveel stuk.” Ook wethouder De Regt vindt de natuurbewustwording bij kinderen aanstekelijk: “Na twintig jaar terugkomen in de wijk waar je een boom hebt geplant en dan eens mooi naar je boom kijken: staat hij er nog en hoe groot is hij? Dat heeft wel wat magisch, zal ik maar zeggen.”

https://soundcloud.com/user-402816685/repoalexandratinyforest/s-RZvrdBchZ37?si=040d7071534946398d35e7e64aca5a15

Over de auteur

Stijn Wielinga

Stijn Wielinga is een 23-jarige student aan de Utrechtse School voor Journalistiek en verslaggever bij de online regiosite WoerdenRondom. De Leidenaar studeerde eerder ICT aan de Hogeschool Leiden en Finance & Control aan de Haagse Hogeschool. Nu volgt de breed geïnteresseerde student eindelijk zijn hart door de journalistiek in te gaan.

1 reactie

  1. Gerben Visser

    Mooi verslag Stijn! En dank dat je erbij wilde zijn met je collega.

    Antwoord

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.