Nieuwe coronamaatregelen: de huidige realiteit op de basisschool

Nieuwe coronamaatregelen: de huidige realiteit op de basisschool

Coronamaatregelen op de basisschool

Tekst: Roos Houtman
Audio: Bink Doderer

Eindredactie: Olav Veenhof

WOERDEN – Mondkapjes, looproutes, geen aanwezige ouders, zelftesten en werken in zogenoemde cohorten; de nieuwe huidige realiteit op de basisschool. Na de afgelopen persconferentie van Rutte en De Jonge is het zaak om de nieuw afgekondigde maatregelen te realiseren, echter verloopt dit soepeler dan gedacht. ‘’Het is allemaal niet meer nieuw en onduidelijk’’, vertelt schooldirecteur Ed Ilgen, terwijl de kinderen via hun speciaal toegewezen ingang de school binnendruppelen.

Wanneer de leerlingen van de verschillende leerlagen door hun eigen toegewezen ingang de school binnen zijn gekomen, gaan ze op weg naar hun lokalen. Kinderen met, maar ook zonder mondkapje zijn bezig met het ophangen van hun jas en het betreden van het klaslokaal, waar dan ook degenen met een mondkapje deze afzetten. In het lokaal zoeken de kinderen naar hun tafeltje, waarbij het naast elkaar zitten gewoon de norm is. Dat het niet dragen van een mondkapje niet erg gevonden wordt, bevestigt schooldirecteur van onder andere de Woerdense basisschool OBS De Achtsprong, Ed Ilgen. ‘’Het dragen van een mondkapje is, volgens de nieuwe coronamaatregelen, een dringend advies. De kinderen kunnen er dus voor kiezen om er eentje te dragen wanneer ze bij ons door de gangen lopen. Je ziet dat de kinderen uit de bovenbouw eigenlijk amper een mondkapje dragen. Dit aangezien ze al door een aparte ingang de school betreden en na ongeveer vijf meter al het klaslokaal bereikt hebben, waar de kapjes vervolgens weer af mogen.’’

Dat vele kinderen toch een mondkapje bij zich hebben, is te zien op het schoolplein. Kinderen lopen en rennen met een dergelijk kapje in hun hand of om hun pols. Het is in principe niets nieuws. De omschakeling naar het dragen van mondkapjes verloopt dan ook redelijk soepel. De leerlingen van de bovenbouw zijn er al aan gewend, aangezien het dragen van mondkapjes ook al eerder verplicht was in bijvoorbeeld winkels. Wanneer leerlingen door een langere gang moeten en daarbij andere groepen kruisen, legt de school wel veel nadruk op het dragen van een mondkapje, zo vertelt ook Ilgen. ‘’Het mondkapje heeft in zo’n situatie een heel andere waarde. Op zulke momenten zijn wij hier best wel streng in.’’

Snottebellen en looproutes

Naast dat de regeling omtrent de mondkapjes snel in werking kan worden gesteld en de omschakeling op dit vlak soepel verloopt, is dit ook het geval met het aangepaste snottebellenbeleid en de speciale looproutes. Kinderen met snottebellen en ophalende neuzen zijn inderdaad nergens te bekennen en zelftesten zijn in elk lokaal aanwezig. ‘’Voor het nieuwe snottebellenbeleid werd aangekondigd tijdens de persconferentie, hebben we op school al last gehad van een coronagolf. Tijdens die golf hebben we er zelf al voor gekozen om kinderen met een milde neusverkoudheid, ook een die zich alleen maar uit in snottebellen, niet naar school te laten komen totdat ze een negatieve testuitslag hebben ontvangen van de GGD’’, laat directeur Ilgen weten. ”Mede hierdoor is dit voor de leraren en de leerlingen ook niets nieuws, waardoor deze aanpassing snel verloopt en iedereen er inmiddels aan gewend is geraakt.”

De looproutes laten ook duidelijk hun sporen achter. Met pijlen op de deuren staat precies aangegeven in welke richting je je door het gebouw moet begeven. Daarnaast hebben de verschillende leerlagen hun eigen ingang, wat ook is aangegeven door middel van aanplakbiljetten op de deuren. Deze aparte ingangen zijn nog een overblijfsel uit de tijd dat de scholen hun deuren net weer mochten openen. Wanneer de bel gaat, weten de kinderen nu precies welke ingang ze moeten gebruiken en hoe ze moeten lopen. ‘’In feite zijn die pijlen dus niet meer nodig’’, zegt Ilgen lachend.

Lesgeven onder andere omstandigheden

Alhoewel de meeste van de net afgekondigde maatregelen niet iets nieuws zijn voor de leerlingen en de directie, levert het voor de leerkrachten soms nog wel wat geregel en gedoe op. De leerkrachten in het basisonderwijs moeten nu namelijk opeens onder andere omstandigheden hun lessen geven. ‘’Bij ons op school wordt vaak groepsgebroken gewerkt, waardoor verschillende groepen veel activiteiten samen doen’’, vertelt juf Anna, die in deze lastige tijd graag haar echte naam achterwegen wil laten, terwijl ze bezig is met het openleggen van haar boeken. ‘’Hier kunnen we door de huidige omstandigheden jammer genoeg niet mee verder gaan, waardoor we nu meer zijn aangewezen op onze eigen groep, wat wel even wennen is.’’

Naast al dat geregel en gedoe merkt ook de juf dat de omschakeling wel soepeler verloopt dan eerst. ‘’Laatst was een groot deel van de klas afwezig door coronaklachten of quarantaineverplichtingen. Samen met de directie hebben we toen besloten om met de gehele klas vanuit huis aan de slag te gaan. Ik was verbaasd hoe soepel deze omschakeling naar het thuisonderwijs verliep; maar dit speelt natuurlijk al voor het derde schooljaar op rij.’’

De aangescherpte maatregelen zijn uiteraard vervelend, maar tot minder contact met de kinderen leiden ze gelukkig nog niet, bevestigt juf Anna, die net de kinderen aan het werk heeft gezet. ‘’Ikzelf ervaar geen belemmeringen in het contact met de kinderen. In de klas gedragen we ons niet anders dan normaal. Persoonlijk vind ik het fijn om te zien dat ik bij de kinderen ook geen echte angst bespeur. Ze gedragen zich gewoon zoals ze anders ook zouden doen: ze spelen spelletjes zonder afstand te houden en knuffelen elkaar.’’

Voorrang bij boosterprik?

Naast relatief jonge leerkrachten, zijn er ook oudere juffen en meesters op school aanwezig, waardoor de discussie over het voorrang geven van onderwijspersoneel bij het krijgen van de boosterprik weer de kop op steekt. Terwijl de kinderen de laatste hand leggen aan hun rekensommen vertelt juf Anna dat ze het fijn zou vinden als collega’s die zich niet meer veilig voelen op school eventueel voorrang zouden kunnen krijgen. Zelf is ze nog jong en wacht liever totdat de meest kwetsbaren en de zorgmedewerkers de boosterprik hebben ontvangen. Daar sluit schooldirecteur Ilgen zich bij aan: ‘’Als de boosterprik kan bijdragen aan het sparen van je leerkrachten, dan moet dat vooral niet op de lange baan worden geschoven.’’

‘’Inmiddels zijn we hier op school al zo ver dat we snel en soepel kunnen omschakelen’’, vertelt Ilgen met een gezicht vol trots. ‘’We komen hier wel met elkaar doorheen!’’

Voortgezet onderwijs

https://soundcloud.com/user-193423558/minkema-mixdown/s-6BR98ynRA0Z?si=452e2729dc194781b6f0eadc12c9702e

Over de auteur

Roos Houtman

Roos Houtman, 19 jaar, is student journalistiek. Daarnaast is Roos werkzaam als journalist en mediamaker bij Studio Alphen, de lokale omroep van de gemeente Alphen aan den Rijn. Ze is erg nieuwsgierig en deinst nergens voor terug. Ook wilt ze altijd de onderste steen boven krijgen. Met passie voor schrijven en interviewen, zit Roos bij Studio Alphen helemaal op haar plek. Ook voor de uitzendingen van Voor Elk Wat Nieuws staat ze paraat om mooie, maar vooral ook inspirerende verhalen te maken. Ze is altijd geïnteresseerd en niets is voor haar dan ook te gek.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.