Woerdens ‘El Rey’ heeft baat bij Thuisbezorgd, maar dat is niet gratis

Woerdens ‘El Rey’ heeft baat bij Thuisbezorgd, maar dat is niet gratis

Foto: Unsplash Joriet van Eck

Tekst: Syb van Ruiten Audio: Roos Houtman

Eindredactie: Stijn Wielinga

WOERDEN – De invloed van Thuisbezorgd.nl op restaurants neemt steeds verder toe. De bezorgingsgigant zorgt weliswaar voor meer klanten, maar daar staan een hoop kopzorgen tegenover, voornamelijk een hoge commissie. “Eigenlijk is Thuisbezorgd.nl een noodzakelijk kwaad.”

Het is een grijze, regenachtige woensdagmiddag. De klok slaat vijf uur en de winkels moeten sluiten. Het winkelend publiek spoedt zich huiswaarts, maar de Woerdense straten zijn verre van leeg. Het is namelijk etenstijd en de winkelstraat is gevuld met oranje jassen op elektrische fietsen. Deze maaltijdbezorgers domineren het straatbeeld in Woerden, al helemaal in tijden van lockdown. Menig restauranteigenaar probeert met het bezorgen van maaltijden de eindjes aan elkaar te knopen.

Bezorging

Ook het Woerdense tapasrestaurant El Rey mag door de lockdown geen gasten ontvangen. Waar het normaal een drukke bedoening is, loop je nu een leeg pand binnen. Omdat het restaurant zich sinds vorig jaar inzet op thuisbezorging, is het echter niet stil in de keuken. Er wordt druk gekookt en het sissen van bakkend vlees klinkt luid. De geur van de Spaanse keuken overheerst.

El Rey is een nauwe samenwerking aangegaan met Thuisbezorgd.nl, om zo de doelgroep beter te kunnen bereiken: “Ik merkte dat de jongere generatie niet verder komt dan de oranje knop”, vertelt Junior Brandenburg, eigenaar van het restaurant. De website van Thuisbezorgd.nl is vaak veel makkelijker te vinden dan eigen websites van restaurants. Bovendien weten klanten vaak niet precies bij welke restaurants je kunt bestellen. Thuisbezorgd.nl geeft dan een duidelijk aanbod van mogelijkheden.

Maar al die publiciteit is niet gratis. Voor iedere bestelling die via Thuisbezorgd.nl geplaatst wordt, betaalt het restaurant, naast negentien cent administratiekosten, een commissie van dertien procent van de omzet. Dat is nog exclusief bezorgkosten, wat een ondernemer dertig procent zou kosten. Een hoge prijs, vindt Brandenburg, die de bezorging van zijn bestellingen wel zelf regelt: “Het is alsof ik mijn ziel verkoop. Eigenlijk is Thuisbezorgd.nl een noodzakelijk kwaad.”

Machtspositie

Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland maakt zich al jaren zorgen over platforms als Thuisbezorgd.nl. “De macht van de online platforms op de markt begint ongezonde vormen aan te nemen en de tarieven lopen structureel op. Deze spelers bepalen voor een groot deel de voorwaarden van de relatie met horecaondernemers.” Aldus Mark Haagen, woordvoerder namens KHN. Haagen, tevens voorzitter van de Woerdense Horecavereniging, spreekt over een ‘oligopolie’, een markt waar de macht in handen is van een paar grote spelers.

Naast hoge tarieven is er nog meer kritiek op de online platforms. Zou zouden ze volgens KHN marktverstorende contractvoorwaarden hanteren, zoals de zogenaamde ‘pariteitsclausule’. Die houdt in dat ondernemers hun producten niet goedkoper mogen aanbieden dan dat ze op het platform doen. Als een hamburger van de lokale snackbar goedkoper is op hun eigen website, is dat een extra motivatie om niet via Thuisbezorgd.nl te bestellen. Haagen: “Natuurlijk kunnen boek- en bezorgsites horecaondernemers nieuwe gasten opleveren en bijdragen aan een hogere gasttevredenheid. Maar KHN ziet in toenemende mate dat horecaondernemers door de dominante positie van de platforms niet meer vrij op de markt kunnen bewegen.”

Eigen platform

Vanwege de frustratie van veel horecaondernemers over de hoge commissie van de gevestigde platforms heeft KHN het platform Bistroo.nl omarmd om een alternatief te bieden. “Voor KHN is het belangrijk om horecaondernemers weer zelf de touwtjes in handen te geven over hun online business (afhalen en bezorgen). Bij de gevestigde platforms zijn ondernemers immers overgeleverd aan hun ‘oplossingen’ en bijbehorende kosten”, vertelt Haagen. Vanwege de voordelen voor ondernemers, zoals de commissie van slechts vijf procent, groeit Bistroo.nl hard in aantal restaurants. Maar consumenten merken natuurlijk niks van het verschil in commissie tussen verschillende bestelplatforms, dus bestellen consumenten nu vooral bij partij die ze kennen, waardoor Bistroo.nl achterblijft.

Thuisbezorgd Awards

Toch hebben Thuisbezorgd.nl en de restaurants hetzelfde doel: zonder bestellingen zijn er voor Thuisbezorgd immers ook geen inkomsten. Daarom helpt Thuisbezorgd.nl restaurants ook met marketing. Zo zijn ook de Thuisbezorgd Awards in het leven geroepen. Winnaars van deze publieksprijs mogen onder andere een jaar lang genieten van een zogeheten ‘Toprank Booster’. Een manier van adverteren waarin jouw restaurant bovenaan in de zoekresultaten komt te staan. Het zou volgens Thuisbezorgd.nl resulteren in vijf keer zoveel bestellingen. Daarnaast krijgt het winnende restaurant natuurlijk ook de award, die op de website van Thuisbezorgd.nl prominent te zien is. Ook deelt de website kortingsvouchers uit die restauranteigenaren aan hun klanten kunnen uitdelen.

De awards komen in verschillende categorieën. Naast ‘Beste Restaurant’ en ‘Beste Nieuwkomer’, is er ook de ‘Game Changer’. De prijs eert volgens Thuisbezorgd.nl restaurants die gedurfde innovatie en eigenheid tonen, en zich daarmee onderscheiden van de rest. Onder de genomineerden, die door een vakjury zijn geselecteerd, is ook het Woerdense El Rey, in de ‘Game Changer’ Categorie. Uiteindelijk bepaalt het publiek wie gaat winnen. Stemmen kan op de website van Thuisbezorgd.nl tot en met 31 december. De winnaars worden in januari bekend gemaakt.

Bezorgingsplatform Thuisbezorgd wint de laatste jaren steeds meer terrein in de horecawereld. Steeds meer restaurants zijn bij dit platform aangesloten, maar leveren daarvoor ook een deel van hun omzet in. Waarom zou je als eigenaar van een horecabedrijf kiezen om aan te sluiten bij Thuisbezorgd? 

Eigenaar van restaurant El Rey Junior Brandenburg en eigenaar van restaurant De Woerdenaar Pascal Distel geven hun ervaring.

Over de auteur

Syb van Ruiten

Voor Syb van Ruiten (2001) is het belangrijk ook de andere kant van het verhaal te laten horen. Als maatschappelijk betrokken redacteur van Woerden Rondom zet hij zich in om de meest bijzondere, inspirerende en mooiste verhalen te brengen, bovendien gedreven door zijn passie voor muziek en cultuur.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.