Restaurant El Rey genomineerd voor de Thuisbezorgd Awards

Restaurant El Rey genomineerd voor de Thuisbezorgd Awards

Foto: Bram Immerzeel

Tekst: Bram Immerzeel  Audio: Laukie Klijn

Eindredactie: Sylvan de Berg

WOERDEN – Het Woerdense restaurant El Rey is genomineerd voor de Thuisbezorgd Awards in de categorie Gamechanger. In de categorie worden revolutionaire restaurants genomineerd die zich met gedurfde innovaties onderscheiden. El Rey heeft zich volgens Thuisbezorgd.nl, de organisator van de prijs, genoeg onderscheiden om zich bij de laatste tien kanshebbers te vestigen.

Het Mexicaanse restaurant aan de Rijnstraat steekt de Mexicaanse stijl niet onder stoelen of banken. Bij binnenkomst hoor je direct de Mexicaanse muziek die klinkt door het restaurant. “Iets aan de harde kant”, volgens een klant die aan het genieten is van zijn nacho’s. “Het is misschien ook niet helemaal mijn muziek, het eten is daarentegen wel goed.” Ook zijn er muurschilderingen te vinden waar typisch Mexicaanse culturen op te zien zijn. Zo is er op de trap het woord tapas geschilderd omringt met de kleuren van Mexico. Op de wand boven de deur bij binnenkomst zijn mannetjes met snorren en sombrero’s te zien. Zelfs bij de wc is de Mexicaanse sfeer terug te zien. De aparte wc’s voor mannen en vrouwen worden namelijk aangeduid met Chica’s en Chico’s.

El Rey is onder andere genomineerd door hun donaties aan het project Just Diggit. Het project bestaat al tien jaar en heeft als doel Afrika te vergroenen. “Uiteindelijk hebben we als doel om heel Afrika te vergroenen, maar op dit moment focussen we ons het meest op Kenia en Tanzania”, zegt Cris van Wolffelaar die werkt op de afdeling marketing and communications. Op dit moment heeft Just Diggit al meer dan zestigduizend hectare grond hersteld en ruim negen miljoen bomen teruggebracht als we de website van Just Diggit moeten geloven.  Just Diggit houd zich niet alleen bezig met vergroenen. Van Wolffelaar: “We doen ook bewustwordingscampagnes waarin we duidelijk willen maken dat we met het terugbrengen van natuur de aarde kunnen afkoelen.” Op de website van het project valt te lezen dat ze al 291 miljoen mensen hebben bereikt met hun campagnes. El Rey hoort volgens Van Wolffelaar bij een aparte groep als het gaat om donateurs. “De zakelijke partners steunen ons vaak voor langere periodes waardoor die erg belangrijk zijn om in de lange termijn te groeien.”

Op het menu kiest El Rey ervoor om zich niet alleen te verdiepen in het Mexicaanse eten. Uiteraard is er ook Mexicaans eten te vinden zoals nacho’s, maar ze worden overschaduwd door andere gerechten zoals: Spareribs of Surinaamse saté. Wel kiest El Rey ervoor om veel recepten iets aan te passen. Zo is bijvoorbeeld de Hipsalon een El Rey variant van de Kapsalon die te vinden is in de cafetaria’s. “Zo geef je toch je eigen draai eraan”, laat een serveerster van El Rey weten. Ook heeft het restaurant ervoor gekozen om zich niet alleen te focussen op het eten. Zo is er voor de bezorging ook een cocktailkaart waar je “een veilig en tof cocktail feest” mee kan geven. Je hoeft alleen nog zelf te shaken bij het ontvangst van de shakers.

El Rey heeft vanwege de avond-lockdown zelf ook wat veranderingen doorgevoerd. Los van de maatregelen die doorgevoerd moeten worden van de overheid, zoals de mondkapjesplicht, heeft het restaurant ook aanpassen in de tijden van het diners gedaan. “Vanwege de maatregelen kunt u nu ook overdag voor de diners kiezen” zegt de serveerster bij het uitdelen van de menukaarten.

Interview met Cris van van Wolffelaar, werkneemster van Just Diggit

https://soundcloud.com/user-829828545/el-rey-mixdown?si=0e0e3708b07f4dda8363f9b882a34edf&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Over de auteur

Bram Immerzeel

Ik ben Bram Immerzeel en ben student journalistiek aan de Hoge school in Utrecht. Als zeventienjarige Harmelaar publiceer ik het nieuws in en rond Woerden op de website Woerden Rondom.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.