Rembrandtbrug komt eraan, maar niet zonder slag of stoot

Rembrandtbrug komt eraan, maar niet zonder slag of stoot

Visualisatie van de Rembrandtbrug. Afbeelding: Len Hazeleger

Tekst: Bink Doderer Audio: Stijn Wielinga

WOERDEN – Woerden kan in 2026 een nieuwe brug verwachten: De Rembrandtbrug. Deze brug zorgt echter wel voor wat opschudding binnen de stad. Wanneer de brug geplaatst wordt, betekent dit dat er huizen en bedrijven zullen moeten verdwijnen. Omgevingsmanager voor de gemeente Len Hazeleger: “Het is natuurlijk een ontzettend groot en zwaar besluit.”

Wanneer je op de autoweg van de Barwoutswaarder staat, zie je aan de ene kant van de weg een aantal rijtjeshuizen liggen aan de Oude Rijn. Aan de andere zijde van de weg vind je een aantal bedrijfspanden. Deze zullen binnen vijf jaar verdwijnen vanwege de komst van de Rembrandtbrug. De Rembrandtbrug komt hier omdat er maar één brug in het westen van Woerden is, maar ook omdat de wegen om de komende brug niet ingericht zijn voor de hoeveelheid aan verkeer die er nu is. “Als we daar geen ingreep zouden doen, rijden daar in 2030 zo’n 14.000 auto’s per dag. Nu zien we al dat dat tot filevorming leidt tijdens de spitsuren”, vertelt Len Hazeleger. Er zijn verschillende opties geweest voor een nieuwe brug en daaruit is de Rembrandtbrug gekozen. Omdat er volgens Hazeleger wel sprake is van een beetje wantrouwen vanuit de Woerdenaren, heeft de gemeente een erg open participatieproces opgestart. “We hebben heel veel gesprekken gehad met mensen thuis, waarin alle zorgen en vragen door zijn genomen. Het is belangrijk dat we nu transparant zijn en mensen heel inhoudelijk meenemen in het proces, want anders krijgen we nooit, voor welke keuze dan ook, draagvlak.” Bij de gemeente staan ze dan ook open voor andere ideeën van mensen, zolang deze ook bijdragen aan het algemeen belang. 

Uiteindelijk zijn er twee bruggen uitgekomen: De Rietveldbrug en de Rembrandtbrug. Deze zijn beoordeelt en uitgewerkt en hieruit bleek dat het de Rembrandtbrug zou gaan worden. “Als je nou kiest voor de beste oplossing dan is dat verkeerskundig gezien de Rembrandtbrug. Deze is alleen wel het duurst en meest ingrijpend.” De aanlegging van de brug draagt ook weer bij aan de revitalisering en herstructurering van het bedrijventerrein, wat ook een aandachtspunt voor de gemeente is. “Het is natuurlijk een ontzettend groot en zwaar besluit. Ook financieel gezien”, vervolgt Hazeleger. “We vinden het belangrijk dat de raad niet alleen ons als onderzoekers en het college, maar vooral ook de omgeving horen.” Hier is een avond voor in het leven geroepen waarbij onder andere de raad, vertegenwoordigende bewoners en de ondernemersvereniging aanwezig waren. Er zijn vragen over en weer gesteld en hieruit is gebleken dat men eigenlijk gewoon een besluit wil zien. Ook zou de meerderheid voor de meest toekomstbestendige oplossing willen gaan en dat is de Rembrandtbrug. “Dat is een belangrijke stap in het proces geweest.” 

Ook hebben natuurlijk bedrijven last van de komende Rembrandtbrug. Zij zullen, net als omwonenden, moeten wijken voor de plannen. “Er worden inderdaad een aantal bedrijven geraakt. Wij zijn met iedereen in gesprek maar het is wel een zakelijk en soms lastig gesprek, dat is een feit. Als je tegen een bedrijf zegt: Ik knip je kantoor eraf, we gaan met elkaar in overleg maar dit is het besluit dat is genomen, dan is dat niet de makkelijkste boodschap natuurlijk. Dat daar weerstand is op dat moment is denk ik terecht” Volgens Hazeleger zijn ze met alle betrokken partijen in gesprek. “Dit doen we uiteraard wel zakelijk en dat hoort ook.” Iedereen is welkom om op gesprek te komen. “Wij nodigen iedereen uit, ook ondernemers en iedereen die vragen heeft, om in contact te gaan. Als mensen willen ga ik heel graag naar ze toe. In principe gaan we daar in dat opzicht uitnodigend mee om. Kom met je vragen en zorgen en dan gaan we in gesprek. Maar feit is ook dat je met zo’n project niet iedereen tevreden kan stellen. Je dient een maatschappelijk belang en niet een individueel belang van de desbetreffende partij. Uiteindelijk wil je mensen zo goed mogelijk schadeloos stellen.” 

Er zijn ook zeker positieve reacties gekomen. Bewoners die bijvoorbeeld moeten wijken voor de brug, begrijpen uiteindelijk de keuze wel. “Bij dit soort ingrijpen hoor je vooral de tegenstanders. Mensen die positief zijn, dienen geen inspraakreactie in. Mensen die bijvoorbeeld aan de Rembrandtlaan wonen, die straks minder verkeer in hun straat hebben, zullen het straks natuurlijk juist fijn vinden, maar die hoor je in principe minder.” Nu het besluit is genomen blijkt volgens Len Hazeleger dat veel mensen zich ineens toch weer realiseren dat ze het eigenlijk toch niet willen. “Ik geloof nog steeds dat we een hele goede keuze gemaakt hebben als gemeente, maar we moeten er ook vooral heel zorgvuldig mee omgaan met alle mensen die er nadelen aan ondervinden. We moeten kijken of we ook maatregelen kunnen treffen om de pijn te verzachten.”

Er wordt verwacht dat de brug eind 2026 klaar is. Er kunnen natuurlijk nog bezwaren aankomen, maar hier hebben ze bij de gemeente rekening mee gehouden in het schema, dus ze liggen nog helemaal op koers. De bouw zal eind 2024 of hooguit begin 2025 starten.

Over de auteur

Bink Doderer

Mijn naam is Bink Doderer. Ik ben een ambitieuze en sportieve negentienjarige jongeman woonachtig in Alphen aan den Rijn en bovenal student aan de Hogeschool Utrecht. Als journalist kan ik allerlei kanten op, al is de sportjournalistiek toch mijn favoriete hoek. Ik ben zelf ook fervent voetballiefhebber, maar ik ben breed georiënteerd en ook geïnteresseerd in vele andere onderwerpen. Kortom, genoeg bronnen om mij in te verdiepen. Nu verdiep ik mij vooral in het nieuws in en rondom Woerden.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.