Vloed in Woerden: golf van verdwijnende winkels blijft aanhouden

Vloed in Woerden: golf van verdwijnende winkels blijft aanhouden

Kledingwinkel C&A aan het Kerkplein die half juni haar deuren sluit. Beeld: Stijn Zwaan

Tekst & video: Stijn Zwaan

Eindredactie: Wessel van Vliet

WOERDEN – De C&A aan het Kerkplein sluit half juni haar deuren. Na zo’n zestien jaar in de binnenstad vindt de keten het tijd voor verandering. En hier blijft het niet bij: de golf van verdwijnende winkels zet zich voort. 

Dat winkels uit de stad verdwijnen is geen nieuwe ontwikkeling. In de afgelopen twee jaar hebben de langdurige coronamaatregelen veel ondernemers de nek omgedraaid. Zo zijn afhaalrestaurants als Pizzeria La Strada, Wok & Burgers en Tante Mien al verdwenen. Veel winkeliers hebben hun zaak moeten sluiten of de bedrijvigheden stop moeten zetten. Ondanks dat alle coronamaatregelen van tafel zijn, blijven er toch veel winkels verdwijnen uit de stad. Zo sluit sportwinkel Sporthuis binnenkort haar deuren en maakt plaats voor nog een nieuwe horecagelegenheid.

Winkeliers

Ondernemer en eigenaar van lokale kledingwinkel Bont & Blauw Mark Bontje, zegt dat de consument de verdwijningen grotendeels te danken heeft aan zichzelf. “Waar heb jij de afgelopen jaren je kleding gekocht, online zeker?”, zei hij fronsend. “Dat dacht ik al.” Volgens Bontje zijn consumenten ook na opheffing van alle coronamaatregelen, blijven hangen in het online shoppen. “Ik heb hier vooral veel showrooming: mensen komen hier kijken en gaan vervolgens op het internet zoeken waar ze hetzelfde product goedkoper kunnen vinden.” De frustratie bij Bontje is merkbaar: “Consumenten moeten zichzelf eens eerlijk afvragen: Hoe weinig ben ik in een winkel geweest en hoe vaak koop ik wel iets online?”

Bontje stelt ook dat verdwijning van de vele winkels niet gunstig is voor overige bedrijvigheden in de stad. “Zodra mensen alleen maar online gaan shoppen, valt ook de horeca weg. Horeca kan je immers niet online doen. Zij moeten het hebben van mensen die in de stad lopen die aan het winkelen zijn.”

Hogerop

Burgemeester Molkenboer stelt dat verdwijnende winkels geen nieuwe tendens is: “Een ontwikkeling die al veel langer aan de gang is, is natuurlijk ook winkelen op het internet. Winkels die onvoldoende anticiperen op de nieuwe markt redden het gewoon niet. De winkels die er nu bij komen zijn vaak winkels die een extra kwalitatieve bijdrage leveren aan de stad, zoals delicatessenwinkels.

Volgens Molkenboer moeten de winkels in de stad geconcentreerder. Het centrum moet dé plek zijn waar iedereen komt om te winkelen: “Woerden krijgt een kleiner winkelkerngebied. Als de winkels geconcentreerder bij elkaar liggen, is dat fijner voor het shopgevoel.” Woerden is overigens niet de enige stad waar dit gedaan wordt. “Je ziet ook dat dit in heel veel steden gebeurt. Sommige winkeliers die nu elders zitten kunnen ook weer naar het centrum komen, daar komt immers weer ruimte voor vrij.”

Nieuwkomers

Ondanks de vele verdwijnende winkels in de stad, zijn er toch nog durfallen die een nieuwe zaak openen. Zo ook Fransisca Serbee: zij opende vorige week haar nieuwe pop-up kledingwinkel aan de Voorstraat. Met haar modezaak vindt Serbee het juist zeer belangrijk dat mensen het contact met elkaar behouden: “In grote ketens en online heb je dat niet.” Wellicht dat de vloedgolf van verdwijnende winkels dan toch beetje bij beetje wegebt.

Over de auteur

Stijn Zwaan

Mijn naam is Stijn Zwaan, 21 jaar oud en student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Met enthousiasme en postiviteit breng ik het allerliefst echte verhalen naar boven en geef ik mijn eigen kleur aan het journalistieke veld. Van begin tot eind ben ik op zoek naar de waarheid zowel objectief als subjectief en maak ik de cirkel rond.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.