Jongeren in contact brengen met techniek

Jongeren in contact brengen met techniek

Foto: Roos Houtman

Tekst: Lana van der Geest

Video: Roos Houtman

WOERDEN – Twee ‘doe-avonden’ in de TechnoHUB in Woerden. Deze avonden zijn er om jongeren van tien tot vijftien jaar, meer kennis te geven over techniek. Er is een groot tekort aan personeel in de techniek. Het is daarom belangrijk dat jongeren op vroege leeftijd kennis maken met techniek. 

Tijdens de doe-avond zijn er veel activiteiten. Er zijn verschillende workshops zoals een autodeur spuiten met een VR bril op tot het programmeren van een technische kast. “De beste manier om techniek over te brengen op jongeren is om het ze zelf te laten doen. Zij moeten het beleven”, vertelt Marlous Birkhoff, directrice van de TechnoHUB in Woerden. “Als ze op zo een doe-avond zelf bezig zijn met techniek, kunnen zij zien hoe leuk het is.”

Tijdens schooldagen van jongeren leren zij over techniek, maar er wordt niet diep op ingegaan.  Kinderen kunnen tijdens de doe-avond echt goed zien hoe het is om met techniek te werken. “Een dag zoals dit is nodig, omdat je dit binnen het onderwijsprogramma niet kan aanbieden. Je hebt het lesprogramma wat je draait, maar echt die belevingsmomenten ter oriëntatie zijn er niet zo veel binnen de school. Je loopt ook niet zomaar een bedrijf binnen. Hier komt het onderwijs en het bedrijf even samen, en hier hebben we ook de ruimte om techniek daadwerkelijk uit te voeren”, aldus Birkhoff.

Jonge leeftijd

Het is belangrijk op jongeren al vroeg mee te nemen in de techniek. Er is dus bewust gekozen om tijdens de doe-avonden te richtten op kinderen van tien tot vijftien jaar. “Ook in het basisonderwijs wordt er wel een vorm van techniek aangeboden, maar dat is minimaal. Kinderen hebben op jonge leeftijd al een beeld van een beroepsprofiel, het is daarom belangrijk dat je ze meeneemt in de keuzes die er zijn”, legt Marlous Birkhoff uit.

Ook worden ouders van kinderen tijdens de doe-avonden betrokken bij de techniek. “Als ouder wil je het beste voor je kind. Het is leuk als je hier samen met je kind bent, om te zien waar je kind enthousiast van wordt. Dat helpt ook weer in het maken van de keuze. En ook is het belangrijk voor een ouder om mee te denken met je kind. Bijvoorbeeld als je een bepaalde school kiest, wat zouden dan de vervolgstappen kunnen zijn? Eigenlijk wil je dat je kind goed terecht komt. En als je in de techniek een baan kiest dan weet je zeker dat je toekomst hebt”, aldus de directrice van de TechnoHUB. Tijdens de doe-avond kunnen ouders vragen stellen aan technici en mensen van de workshops. Daarbij helpen zij hun kind tijdens de workshops.

Meer mensen in de techniek

Er is een tekort aan mensen binnen de techniek. Maar ook zijn er in het algemeen meer jongens binnen de techniek dan meiden. Ook tijdens de doe-avond is te zien dat er meer jongens aanwezig zijn. Marlous Birkhoff vertelt dat ze bij de TechnoHUB bezig zijn om meer meiden te betrekken. “Binnen het STO, sterk techniek onderwijs, programma waar wij mee bezig zijn is er wel een activiteit: meer meisjes in de techniek. En sowieso meer mensen in de techniek. Als meiden met workshops meedoen zijn ze wel altijd heel handig, ze blinken vaak uit. Maar we zouden de werkomgeving dusdanig aantrekkelijker kunnen maken waardoor meer meiden in de techniek terechtkomen.”

De meiden die rondlopen in de TechnoHUB hebben wel plezier en zij zijn nieuwsgierig. Waardoor zou het kunnen komen dat er toch meer jongens zijn? “Onder de jongeren is er veel druk. Bijvoorbeeld als een vriendin wat anders gaat doen dat jij daar ook sneller voor kiest. Aan de andere kant, de meiden die hier rondlopen hebben daar heel bewust voor gekozen en hebben heel veel plezier. Ook hebben zij niet het gevoel dat er een groot verschil is vanwege het feit dat zij meisjes zijn en de andere jongens. Je komt hier omdat je het leuk vindt”, aldus Birkhoff. Marlous Birkhoff verwacht dat er uiteindelijk een balans is tussen het aantal meiden en jongens binnen de techniek. “Hoe meer diversiteit er ontstaat, hoe normaler men het gaat vinden. Dan is er ook geen project meer nodig om meer meisjes in de techniek te krijgen.”

In de onderstaande video is te zien hoe de doe-avonden verliepen. Ook wordt er vertelt waarom deze avonden belangrijk zijn.

Over de auteur

Lana van der Geest

Lana van der Geest (2004) komt uit het dorpje Roelofarendsveen. Sinds september 2021 studeert ze in Utrecht. Lana is al haar hele leven erg nieuwsgierig, haar vader zei dan ook altijd al dat ze journalist moest worden. Zelf kwam Lana pas laat achter haar passie voor de journalistiek. Verder vindt ze het leuk om in haar vrije tijd te sporten en ze is altijd in voor een feestje. Een van haar grootste dromen is om de wereld rond te reizen en te ontdekken.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.