‘De Fietsersbond is er niet om autootje te pesten, maar het zit zó in onze standaardwaarden dat die auto er is’

‘De Fietsersbond is er niet om autootje te pesten, maar het zit zó in onze standaardwaarden dat die auto er is’

Fietsers bij de drukke fietstunnel naast het station. Foto: Joyce Kaffa

WOERDEN – Om de woningbouw in de nieuwe wijken rond het station van Woerden te versnellen, ontvangt de gemeente tien miljoen euro van de rijksoverheid. Het geld is bedoeld voor infrastructuur die de duizenden nieuwe bewoners moet verbinden met de stad. De nadruk wordt dan vooral gelegd op het verbeteren van het fietsnetwerk, om het autogebruik te verminderen. Er komt onder andere een hoognodige nieuwe tunnel onder het spoor. André de Boer, van Fietsersbond Woerden, behartigt de belangen van de fietsers in de stad. Volgens hem is het een stap in de goede richting.

Tekst: Syb van Ruiten

In de duizend nieuwe woningen die rond het station worden gebouwd, komen duizenden nieuwe bewoners. Om die allemaal de binnenstad in te krijgen, zijn de vier huidige spoortunnels te weinig. Bovendien moeten bewoners dan een flink stuk om: “De wijk ligt aan de ene kant van het spoor, de stad aan de andere. Om er te komen moet je nu alleen eerst een flinke lus naar links of rechts maken. Terwijl je eigenlijk gewoon rechtdoor zou willen. Die nieuwe fietstunnel is bovendien een katalysator: Het helpt om de mensen op de fiets te krijgen en te houden. Maar ook het sociale aspect van die verbinding tussen de stad aan de noordkant, en de wijken aan de zuidkant, is gewoon heel wenselijk.”

Werkzaamheden Fietsersbond

De Fietsersbond behartigt het belang van de fietsers. Dat doet de bond vooral door met de gemeente te sparren over hoe dingen gaan en hoe ze beter kunnen. Volgens De Boer is dat hard nodig, want de hele maatschappij is toch heel erg op de auto gericht: “In Woerden zijn dat kleine en grote dingen. Wanneer een nieuwe wijk wordt ontworpen bijvoorbeeld, worden eerst de autowegen getekend en later pas de fietspaden. Dat is gewoon hoe die dingen automatisch lopen, maar je zou dat ook anders kunnen doen. Als een soort ongeschreven regel gaan alle belangen in het verkeer naar de auto toe.”

Er is volgens hem ook een groot verschil in de status van onderhoud tussen autowegen en fietspaden: “Op een heel mooi en breed fietspad hier in de buurt, was de weg links en rechts bijna een meter overgroeid door struiken. Dat is dan maanden of jaren zo en daar wordt geen aandacht aan besteed. Dat moet je niet op een snelweg proberen. Als de autowegen onderhouden zouden worden als de fietspaden, schreeuwt men moord en brand.”

Autoluw

In mei pleitte de fractie van partij Inwonersbelangen voor een autoluwe binnenstad. De toegestane snelheid zou naar dertig kilometer per uur moeten, en de auto zou te gast zijn. De Boer vindt dit ook een goed plan: “Woerden heeft niet veel inwoners, is niet te groot en heeft een straal van slechts vier kilometer. Binnen een kwartier is bijna alles te fietsen. Dat zijn natuurlijk gouden kansen voor een stad als deze, om fietsers op de voorgrond te zetten. Daarvoor is goede fietsinfrastructuur heel belangrijk. Er zal altijd behoefte aan een auto blijven, maar het is goed om die dominantie ter discussie te stellen. De Fietsersbond is er niet om autootje te pesten, maar het zit zó in onze standaardwaarden dat die auto er is. We kunnen heel erg omdenken.”

Voor de proef met het eerste uur gratis parkeren in de binnenstad van Woerden, trekt de gemeente iedere maand twintigduizend euro uit. De Boer vraagt zich af of er dan niet ook twintigduizend euro voor fietszaken kan komen: “Als je boodschappen gaat doen in de binnenstad, heb je daar toch geen auto voor nodig? Zeker niet in Woerden, een stad die afstamt uit de middeleeuwen en helemaal niet ontworpen is voor auto’s. Geef weggebruikers in ieder geval een gelijkwaardig alternatief voor de auto, dan gaan ze er vanzelf gebruik van maken. Maar als je het beleid automatisch richt op de auto, krijg je de mensen ook niet op de fiets.”

Over de auteur

Syb van Ruiten

Syb van Ruiten (2001) is maatschappelijk betrokken redacteur van Five4You. Hij zet zich in om de meest bijzondere, inspirerende en mooiste verhalen te brengen, bovendien gedreven door zijn passie voor muziek en cultuur.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *