Kunst, Cultuur en Lifestyle

Portret: Wouter ten Hove

Op zoek naar een balans tussen alcoholvrij en bewustzijn

Wouter ten Hove

Als 28-jarige student journalistiek uit het rustige Veenendaal, ben ik al enige tijd nieuwsgierig naar de effecten van alcohol. Ik neem je graag mee in mijn twijfel of de alcoholvrije lifestyle bij mij past.

Het begon natuurlijk met een groeiend bewustzijn van de gevolgen van alcohol. Op Instagram volgde ik So.Life Club, een platform dat haar volgers bewust maakt over alcohol en de effecten hiervan, en inspireert om eens te proeven van een alcoholvrij leven.

Keerzijde van alcohol
Op zondagochtend werd wakker met een kater die zowel fysiek als mentaal aanwezig was. Terwijl ik op Instagram So.life Club voorbij zag komen en jaloers werd op het idee van fit wakker worden. Op zondagochtend rusteloos wakker worden met een bonkend hoofd is geen pretje, wellicht herken je dat gevoel maar al te goed. Geen enkele serie lijkt dan leuk om naar te kijken en je belandt maar al te vaak eindeloos scrollend op je telefoon om de dag door te komen.

Tussen twee werelden
Maar toch, ondanks deze bewustwording en katers, blijft de twijfel wel knagen. Want laten we eerlijk zijn, alcohol kan ook gezelligheid en plezier met zich meebrengen. Het sociale aspect is voor mij iets wat ik lastig vind om op te geven. Ik ben namelijk wel een sociale jongeman, maar op een feestje, zonder dat alcoholhoudende drankje houd ik mij toch liever afzijdig. Met dat drankje durf ik toch op iemand af te stappen en eens het gesprek aan te gaan. Bovendien, als student, zijn de avonden met vrienden en een paar drankjes vaak een norm.

Keerpunt om te matigen
Deze innerlijke tweestrijd bracht me tot een compromis: matiging. Ik besloot bewust te minderen met alcohol, om te zien hoe dit mijn leven zou beïnvloeden. En tot mijn verbazing begon ik al snel de voordelen van een matig alcoholgebruik te ervaren. Minder katers, minder last van die mentale dip, waardoor ik meer controle kreeg over mijn leven. En de nachten met goede slaap doen wonderen. Ik voel me daadwerkelijk een stuk fitter en productiever/

Maar tocht blijft de gedachte aan een volledig alcoholvrij leven in mijn hoofd hangen. De verleiding om soms toch gewoon te drinken blijft sterk. Voel ik mij een alcoholist? Nee zeker niet. Ik kan zonder, maar op sociale aangelegenheden vind ik toch dat het moet kunnen.

Het BOB-dilemma
Zoals ik al aangaf, voel ik me toch een stuk zekerder met een glas wijn of een biertje in mijn hand dan met een spa rood. Afgelopen week was ik bijvoorbeeld de aangewezen BOB op een feestje, en het is heerlijk om op zondagochtend fris en fruitig wakker te worden, maar laat me je één ding vertellen: het is geen pretje om tegen een groepje drinkende vrienden te moeten zeggen dat je om middernacht wilt vertrekken. “Ah, nog even blijven!” krijg je dan herhaaldelijk te horen, en uiteindelijk bevind je je toch een uur later achter het stuur. Het laatste uur merk je dan dat de vermoeidheid begint toe te slaan, en zelfs een colaatje kan je niet meer oppeppen. Dit scenario klinkt vast bekend voor velen, en geloof me, het is behoorlijk vervelend.

Desondanks ben ik vastberaden om bewust om te blijven gaan met alcohol. Misschien kom ik op een punt in mijn leven waarop ik het volledig vaarwel zeg en een alcoholvrij bestaan omarm, maar voor nu voelt dat niet noodzakelijk. Zolang ik me bewust ben van de gevolgen en kan genieten van een drankje zonder al te veel last van katers, ben ik tevreden. Een goede eerste stap zou zijn om eens mee te doen aan een challenge van IkPas, om een periode alcoholvrij te zijn.