<\/div>\n
[\/et_pb_text][et_pb_post_title title=”off” date_format=”j m Y, H:m” comments=”off” featured_image=”off” _builder_version=”4.20.2″ _module_preset=”default” title_text_align=”left” meta_font=”Merriweather|700|||||||” meta_text_color=”rgba(0,0,0,0.72)” meta_font_size=”13px” meta_letter_spacing=”1px” module_alignment=”left” custom_margin=”12px||12px||false|false” global_colors_info=”{}”][\/et_pb_post_title][et_pb_image src=”https:\/\/svjmedia.nl\/wp-content\/uploads\/2024\/06\/WhatsApp-Image-2024-06-12-at-15.46.01-scaled-e1718866437876.jpeg” title_text=”Foto: Stanzen Jelsma” align=”center” force_fullwidth=”on” _builder_version=”4.24.0″ _module_preset=”default” max_width_tablet=”300px” max_width_phone=”” max_width_last_edited=”on|tablet” custom_margin=”||||false|false” custom_margin_tablet=”|||0vw|false|false” custom_margin_phone=”” custom_margin_last_edited=”on|tablet” global_colors_info=”{}”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.20.2″ _module_preset=”default” custom_margin=”0px|0px|0px|0px|false|false” custom_padding=”0px|0px|0px|0px|false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.20.2″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text module_class=”onderschrift” _builder_version=”4.24.0″ _module_preset=”default” text_font=”Merriweather|300|on||||||” text_font_size=”9px” text_orientation=”right” width=”100%” module_alignment=”right” global_colors_info=”{}”]<\/p>\n
SvJ-studenten (v.l.n.r.) Maud, Lieve, Pepijn, Jesse, Elisa, Pien en begleider Felix Kalkman\u00a0 Foto:\u00a0<\/strong>Stanzen Jelsma<\/p>\n[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.20.2″ _module_preset=”default” custom_margin=”0px|0px|0px|0px|false|false” custom_padding=”0px|0px|0px|0px|false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.20.2″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.20.2″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.24.0″ _module_preset=”default” text_font=”Merriweather|300|||||||” text_font_size=”14px” text_line_height=”1.8em” text_orientation=”justify” max_width=”770px” module_alignment=”center” custom_margin=”0px|0px|0px|0px|false|false” custom_padding=”0px|0px|0px|0px|false|false” text_text_align=”justify” locked=”off” global_colors_info=”{}”]<\/p>\n
\u2018In de zomervakantie kregen we al een berichtje van innovatiedocent Felix Kalkman, dat de redactie over ons idee zou gaan sparren\u2019, vertelt Pepijn van der Putten. Samen met Pien van Donge presenteerde hij het concept namens de groep cross-border journalism studenten. \u2018Toen de eerste aflevering online kwam, ontplofte onze groepsapp even,\u2019 vertelt hij. Ook Pien was verrast: \u2018Ik dacht dat ze er misschien wat inspiratie uit zouden halen, maar dat ze het ook echt zouden gebruiken had ik niet verwacht. Het voelt goed dat ons werk zo wordt gewaardeerd.\u2019<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\nHotline America Express\u00a0<\/strong><\/p>\nDe groep CBJ- studenten ging eind vorig schooljaar aan de slag met de vraag: Hoe kan VPRO Bureau Buitenland meer jongeren bereiken? Na het uitvoeren van deskresearch, het houden van interviews met jongeren binnen de doelgroep en het ontwikkelen en evalueren van verschillende prototypes, pitchten de journalisten in opleiding de <\/span>Hotline America Express<\/span><\/i>. Dit podcastconcept, gericht op de Amerikaanse verkiezingen, biedt jongeren de mogelijkheid om via spraakberichten vragen te stellen aan Amerika-experts.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”2_5,3_5″ _builder_version=”4.24.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”4.24.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”https:\/\/svjmedia.nl\/wp-content\/uploads\/2024\/06\/20240612_143413-scaled.jpg” _builder_version=”4.24.0″ _module_preset=”default” custom_padding=”|0px||||” global_colors_info=”{}”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”4.24.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.24.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]<\/p>\n
Hoewel de <\/span>Express<\/span><\/i> niet \u00e9\u00e9n-op-\u00e9\u00e9n is overgenomen door Bureau Buitenland, staat de basis van het idee nog wel. \u2018We hebben de naam veranderd naar de <\/span>USA Q&A<\/span><\/i> en werken nu met geschreven vragen van luisteraars omdat dat laagdrempeliger is,\u2019 legt Bureau Buitenlandredacteur Edwin van de Scheur uit.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.24.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.24.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.24.0″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ global_colors_info=”{}” sticky_enabled=”0″]<\/p>\n
Een duwtje in de rug\u00a0<\/strong><\/p>\nDesalniettemin was de pitch van de groep studenten in veel opzichten precies wat de VPRO- redactie nodig had. \u2018Wij waren als redactie bezig met de vraag: Hoe gaan we ons online profileren? We merkten gewoon dat we daar nog niet helemaal uit waren. Op het moment van de pitch hadden we ook een oproep gedaan aan luisteraars om vragen te stellen over de Europese verkiezingen, maar we wisten alleen nog niet zo goed wat we dan met die vragen wilden.\u2019 Als het groepje van Pien en Pepijn met de <\/span>Hotline America Express <\/span><\/i>op de proppen komt, valt het kwartje bij de redactieleden van Bureau Buitenland. \u2018Toen ze met het idee kwamen om er een aparte podcast te maken, was dat voor ons als redacteuren een soort trigger van: dat gaan we doen.\u2019\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\nMet de eerste drie afleveringen online, lijkt het concept goed aan te slaan bij de doelgroep. \u2018Een nieuw idee heeft altijd even tijd nodig, maar het werkt,\u2019 zegt Van de Scheur. \u2018De aflevering worden goed beluisterd in de podcast, ze hebben een paar duizend views op YouTube en we krijgen vragen binnen die ons de ruimte geven om verhalen te vertellen die anders niet aan bod zouden komen. Ook na de verkiezingen zie ik dit concept wel terugkomen.\u2019<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\nTips & Tricks<\/strong><\/p>\nNaast een unieke ervaring hoopt studente Pien nog meer uit het project te halen. \u2018Door dit project heb ik ontdekt dat de VPRO echt bij me past, dus ik heb contact opgenomen met de hoofdredacteur van Bureau Buitenland voor een mogelijke stage. Die gesprekken zijn nu in volle gang,\u2019 vertelt ze trots.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\nPien en Pepijn geven toekomstige studenten nog enkele tips over het pitchen bij een opdrachtgever. Pien: \u2018Verdiep je goed in de opdrachtgever en het medialandschap eromheen. Kijk wat het programma uniek maakt en waar anderen succesvol in zijn, en werk daarmee verder.\u2019<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\nPepijn voegt toe: \u2018Zo\u2019n presentatie op locatie kan best spannend zijn, maar je hoeft niet bang te zijn voor de opdrachtgever. Ze zijn alleen maar blij als er een goed idee uitkomt en is dat niet het geval, dan kunnen ze je ook goede feedback geven. Ze zijn immers zelf ook ooit student geweest.\u2019<\/span><\/p>\nLuister hier<\/a> USA Q&A van Bureau Buitenland<\/span><\/p>\n <\/p>\n
[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section]<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Toen SvJ-studenten Elisa, Jesse, Lieve, Maud, Pepijn en Pien afgelopen juni hun innovatieve mediaconcept bij de redactie van Bureau Buitenland presenteerden, hadden ze niet verwacht dat hun idee ook daadwerkelijk in de praktijk zou worden gebracht. Toch blijkt hun Hotline America Express precies het duwtje in de rug te zijn dat de VPRO-redactie nodig had. […]<\/p>\n","protected":false},"author":1755,"featured_media":9025,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_et_pb_use_builder":"on","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"categories":[11],"tags":[],"class_list":["post-10878","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-uitblinkers","et-has-post-format-content","et_post_format-et-post-format-standard"],"acf":[],"yoast_head":"\n
SvJ-studenten inspireren VPRO Bureau Buitenland met vernieuwend online concept: \u2018Precies de inspiratie die we nodig hadden\u2019 — SvJ media<\/title>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n