{"id":7125,"date":"2024-02-12T09:20:56","date_gmt":"2024-02-12T08:20:56","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/?p=7125"},"modified":"2024-02-12T09:22:48","modified_gmt":"2024-02-12T08:22:48","slug":"wie-heeft-t","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/blog\/2024\/02\/12\/wie-heeft-t\/","title":{"rendered":"Wie heeft ‘t?"},"content":{"rendered":"
[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.20.2″ max_width=”920px” custom_margin=”0px|0px|-32px|0px|false|false” custom_padding=”42px|0px|56px|0px|false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.20.2″ width=”860px” max_width=”860px” custom_margin=”0px|0px|0px|0px|false|false” custom_padding=”0px|0px|0px|0px|false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.20.2″ global_colors_info=”{}”][et_pb_post_title title=”off” author=”off” date=”off” comments=”off” featured_image=”off” admin_label=”Titel bericht” _builder_version=”4.20.2″ title_text_align=”center” meta_font=”Inter|600||on|||||” meta_text_color=”#E02B20″ meta_font_size=”14px” module_alignment=”left” custom_margin=”||0px||false|false” custom_css_main_element=”text-decoration: none !important;” global_colors_info=”{}”][\/et_pb_post_title][et_pb_post_title meta=”off” featured_image=”off” _builder_version=”4.21.0″ title_font=”Montserrat|700|||||||” title_text_align=”left” title_font_size=”64px” title_line_height=”1.2em” custom_margin=”||14px||false|false” custom_padding=”||||false|false” title_font_size_tablet=”50px” title_font_size_phone=”24px” title_font_size_last_edited=”on|desktop” locked=”off” global_colors_info=”{}”][\/et_pb_post_title][et_pb_post_title title=”off” date_format=”j m Y, H:m” categories=”off” comments=”off” featured_image=”off” _builder_version=”4.20.2″ title_text_align=”left” meta_font=”Merriweather|700|||||||” meta_text_color=”rgba(0,0,0,0.72)” meta_font_size=”13px” meta_letter_spacing=”1px” module_alignment=”left” custom_margin=”12px||12px||false|false” global_colors_info=”{}”][\/et_pb_post_title][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_3,2_3″ _builder_version=”4.21.0″ _module_preset=”default” min_height=”266.2px” custom_padding=”||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.21.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”https:\/\/svjmedia.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/06\/Hella_Collumn_Illu.png” title_text=”Hella_Collumn_Illu” _builder_version=”4.21.0″ _module_preset=”default” width=”99.4%” custom_margin=”|4px||||” global_colors_info=”{}”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”4.21.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.24.0″ _module_preset=”default” custom_margin=”20px|||||” custom_padding=”||32px|||” global_colors_info=”{}”]<\/p>\n
Wie heeft \u2018t? Wat \u2018t is, bespreek ik zo. Namen van studenten noem ik niet. Waarom? Lees daarvoor ook verder. Eerst neem ik je mee terug naar mijn allereerste eerstejaarsklas journalistiek. De studenten zijn \u2018lekker\u2019 bezig met het zoeken van onderwerpen voor producties. Sommigen grijpen hun kans en bespreken de voorbije stapavond. Anderen ontdekken het walhalla voor idee\u00ebn: de online universiteitsbibliotheek Nexis Uni. De klas rondkijkend, stel ik mezelf de vraag: als ik \u00e0 la minute uit deze klas een redactie zou moeten samenstellen voor een nieuw tv-programma wie vraag ik dan?<\/strong><\/p>\n [\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.21.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.21.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.21.0″ _module_preset=”default” custom_margin=”-9px||-35px|||” global_colors_info=”{}”]<\/p>\n Rechten afbeelding: Pepijn van der Putten<\/p>\n [\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.21.0″ _module_preset=”default” custom_margin=”|auto|-358px|auto||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.21.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.24.0″ _module_preset=”default” min_height=”1800.7px” custom_margin=”||114px|||” custom_padding=”||105px|||” global_colors_info=”{}”]<\/p>\n Totaal onmogelijk natuurlijk met een schooljaar dat pas vijf weken oud is. Of toch niet? Het vraagt naar de vraag onder de vraag: Hoe herken ik als ervaren journalist nu eigenlijk talent? Wie heeft \u2018t en waarom?<\/p>\n \u00a0Ik houd niet van hokjes, maar de grootste groep van de klas bestaat uit fijne studenten die nog even mogen doorgroeien. Precies waarvoor ze op school zijn. Dan is er een flinke groep \u2018waarschijnlijke afhakers\u2019. Wegens gebrek aan motivatie of omdat ze journalistiek verwarren met \u2018iets in de media doen: leuk!\u2019 De kleinste groep heeft al een visitekaartje afgegeven: motivatie, collegiale samenwerking, open staan voor feedback en basis vakmanschap.<\/p>\n En dan is er altijd een buitencategorie. De student, nog onbekend met het eigen talent. Ik noem haar in dit geval Sam. Omdat in studentenlevens vaak nog veel onzeker en kwetsbaar is, noem ik liever geen echte namen. Mijn eventueel (te) hoge of lage verwachting is daarbij niet helpend. Sam is een geval apart. Luisteren tijdens de les lukt beduidend minder goed dan tijdens een interview. Dan past ze LSD (Luisteren Samenvatten en Doorvragen) toe alsof ze ermee is geboren. Bespreken we klassikaal een journalistieke productie dan legt zij direct de vinger op de zere plek. Deze student heeft \u2018t dus en zou ik haar zeker vragen voor mijn tv-redactie.<\/p>\n \u00a0Maar niet op basis van haar schoolresultaten. Nu wordt het ingewikkeld. \u2019T is behoorlijk ongrijpbaar en moeilijker toetsbaar dan de leercompetenties waarop wij studenten beoordelen. Het is zoveel meer dan goede producties maken en een professionele journalistieke houding tonen. Je gaat af op wat Engelsen zo mooi \u2018gut feeling\u2019 noemen. Dat gaat dieper dan de vertaling \u2018buikgevoel\u2019. Hetzelfde gevoel waardoor een journalist weet dat ergens een verhaal of nieuws in zit.<\/p>\n \u00a0Ook in mijn huidige eerstejaarsklas zit weer zo\u2019n Sam. Net als Sam 1 gaat hij stoppen met de studie. De klas is te klein voor wat hij nu wil ontdekken. Ik vertrouw erop dat beide Sams er nog wel achter komen dat ze \u2018t hebben. Ik kijk uit naar dat moment.<\/p>\n [\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.21.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.21.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.21.0″ _module_preset=”default” min_height=”252px” custom_margin=”-317px|||||” global_colors_info=”{}”]<\/p>\n