Schiedamse ‘Buur voor Buurstraatcampagne’ om bewoners dichter tot elkaar te brengen

Schiedamse ‘Buur voor Buurstraatcampagne’ om bewoners dichter tot elkaar te brengen

Medewerkers van DOCK Schiedam zijn de ‘Buur voor Buurstraatcampagne’ begonnen. Een initiatief om te zorgen dat de bewoners meer betrokken raken met elkaar en de buurt. De campagne moet net even dat duwtje in de rug zijn wat sommigen nodig hebben om nader tot elkaar te komen.

Binnenkort is het mogelijk om als Schiedammer een ‘Buur voor Buurpakket’ aan te vragen bij DOCK. Met deze aanvraag wordt je automatisch contactpersoon van de straat, en je ontvangt een zogenaamde ‘Lief en Leedportemonnee,’ met daarin 100. Dit geld is bedoeld om in te zetten voor gebeurtenissen in de straat, of om iemand een hart onder de riem te steken. Zo kan het bijvoorbeeld gebruikt worden om een bloemetje te kopen voor de nieuwe buren, of een fruitmand voor een zieke buurvrouw.

DOCK is een organisatie bestaande uit medewerkers en vrijwilligers, die actief is in verschillende steden van Nederland. Je kunt bij DOCK terecht met persoonlijke problemen, maar ook zijn ze daar om te helpen met het nemen van initiatieven, het ontwikkelen van jong talent en ze proberen de bewonersparticipatie te vergroten.

De campagne sluit aan bij de methode van Opzoomer Mee. Dit is een Rotterdamse campagne om de bewoners te stimuleren om verschillende projecten te starten. Daarnaast probeert het ervoor te zorgen dat de overheid bewonersinitiatieven op een serieuze en zorgvuldige manier faciliteert. Opzoomer Mee bewijst al vanaf 1994 een succesvol initiatief te zijn, dus juist in deze moeilijke tijd waarin contact met elkaar leggen toch al ingewikkeld is, leek het DOCK een goed idee om deze campagne nu ook in Schiedam op te starten.

Naast de ‘Buur voor Buurcampagne,’ zijn ook de straatteams te vinden in Schiedam. Bewoners kunnen een eigen Straatteam oprichten, en krijgen daarvoor 500 subsidie. Met deze subsidie kunnen activiteiten georganiseerd worden, maar ook kan het geld ingezet worden om de straat wat op te leuken. Verlichting of mooie bloembakken zijn daar voorbeelden van. De ‘Buur voor Buurcampagne’ probeert nog meer in te spelen op het saamhorigheidsgevoel, en wil de bewoners laten zien dat ze er niet alleen voor staan.

Op 15 februari zal door een bewoner uit de Vogelbuurt in Kethel het allereerste pakket worden uitgedeeld aan een bewoner uit de Ambachtenbuurt in Schiedam Woudhoek. Deze overhandiging zal ook de officiële aftrap van de campagne zijn.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *