Dieren uit Blijdorp live te bewonderen in het centrum van Rotterdam

Dieren uit Blijdorp live te bewonderen in het centrum van Rotterdam

Vanuit vijf verschillende plekken in Rotterdam zijn diverse livestreams te zien van de diersoorten uit Diergaarde Blijdorp. Dankzij een speciale technologie zijn de dieren live verspreid over reclamedisplays door de binnenstad. Zo brullen de leeuwen op de Coolsingel, broeden de gieren bij het Schouwburgplein, lopen de olifanten rond op het Eendracht plein, zwemmen de haaien en schildpadden bij de Markthal en zie je de gelada’s (grasetende apen) relaxen bij de Koopgoot.   

 

Sinds de livestream de lucht in is gegaan zijn er al veel mensen die hun stadswandeling een stuk avontuurlijker maken. Zo ook Jarno de Koop met zijn vrouw en drie jonge kinderen. ‘Een erg leuk alternatief om toch nog gezellig met het gezin goedkoop en coronaproof naar de dierentuin te gaan’, zegt hij. ‘We zijn nu bij onze vierde stream maar we slaan de vijfde vandaag even over, misschien kunnen we beter volgende week nog eens terugkomen’, zegt hij terwijl hij naar zijn dochtertje wijst die op zijn schouders in slaap gevallen is.  

 

Wethouder Bert Wijbenga en Blijdorp directeur Erik Zevenbergen openden op 17 februari de stadswandeling door de leeuwen los te laten op de Coolsingel. Blijdorp probeert hiermee op een leuke en unieke manier iets terug doen voor alle trouwe support die de dierentuin ontvangt. En met succes, al vele mensen hebben de stadsplattegrond gedownload en zijn vervolgens op pad gegaan. 

Wethouder Wijbenga tijdens de feestelijke opening: ‘Blijdorp is onlosmakelijk verbonden met de stad Rotterdam. Veel Rotterdammers missen het bezoek aan de dierentuin en ook wij vinden het natuurlijk jammer dat we al een tijd geen bezoekers hebben kunnen ontvangen. Op deze manier kunnen zij toch even meekijken met de dieren.’ 

 

Verderop bij het Eendrachtsplein vangt het volgende reclamedisplay al snel weer je blik. Daarop zijn de Aziatische olifanten te zien. Het leuke aan deze stream is dat een van de olifanten hoogdrachtig is. De geboorte wordt in april verwacht na een zwangerschap van ongeveer 23 maanden. De beelden trekken aardig wat aandacht van voorbijgangers. Twee dames van rond de zestig zitten gezellig het bankje tegenover de display met een kop koffie to-go. ‘ Zo aandoenlijk en machtig tegelijk om deze beesten zo te kunnen zien’, zegt Riet van Dam terwijl ze een slok neemt van haar koffie. Haar vriendin die naast haar zit vult haar aan: ‘Wat zou het leuk zijn hè, als we dat kleine olifantje weer in het echt kunnen zien.’  

Tijdens de lockdown gaan de kosten voor de verzorging van de dieren en planten gewoon door. Om Blijdorp te steunen bedacht Accenture Interactive dit idee. Het consultancybedrijf  kreeg buitenreclame-exploitant JCDecaux meteen enthousiast om mee te doen. De kosten voor dit project worden gefinancierd door Diergaarde Blijdorp zelf, maar wie wil kan zijn steentje bijdragen door de QR code op de displays te scannen en zo een tikkie over te maken naar de dierentuin. 

 

Voor zover bekend is het voor het eerst dat er live dierenwebcams getoond worden op reclameschermen. De route kun je op eigen gelegenheid volgen en duurt ongeveer een half uur. Er hangt een gezellig sfeer in de straten en de zon gaat langzaam onder waardoor de torenhoge glazen gebouwen zich oranje kleuren. Ook op de Coolsingel hangt een gemoedelijke sfeer. Ongeveer in het midden van de straat aan de rechter kom je weer een display met live beelden tegen, dit keer die van de leeuwen. Een oorlogs-mythe was de aanleiding om de leeuwen op de Coolsingel te plaatsen. Blijdorp bestaat namelijk al sinds 1857 en was voorheen gevestigd in het stadscentrum. In 1940 verhuisde de dierentuin naar de huidige locatie in de wijk Blijdorp. Sinds het bombardement in 1940 gaan er vele sterke verhalen rond. Zo zouden er ontsnapte leeuwen op de Coolsingel gelopen hebben. In 2021 staan er nu leeuwencams op de Coolsingel die je kijkje geven in het binnenverblijf 

 

Fietsend door de stad zie je veel mensen die even stil staan bij de reclamedisplays. Het geeft een gezellige sfeer en mensen raken erdoor met elkaar aan de praat. Ook bij de gieren op het Schouwburgplein is het druk. De zon is al bijna onder dus het displaybord geeft een fel led licht af. Naast het bord staan twee jongens van rond de twintig. De ene heeft een skateboard in zijn hand. ´Het is denk ik tien jaar geleden dat ik voor het laatst naar een dierentuin ben geweest en ik zou het ook niet zo snel meer gaan moet ik je eerlijk zeggen. Maar dit vind ik echt wel leuk om te zien´, vertelt Tim Boot.  ‘Het is leuk dat Blijdorp ook in tijden van corona iets wil doen voor de stad’ Tim kijkt nog even op zijn horloge en ziet dat het bijna half negen is en hij voor de avondklok weer terug moet zijn. Ook veel andere mensen stappen op de fiets en beginnen hun tocht naar huis.  

 

Blijdorp weet nog niet tot wanneer de displays livebeelden zullen streamen van de dieren. Voor nu is het een leuke stadstoevoeging maar net als iedere ander onderneming wilt Blijdorp weer zo snel mogelijk haar deuren openen voor bezoekers.  

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *