Op zoek naar het echte Eindhovense geluid

Op zoek naar het echte Eindhovense geluid

Het initiatief ‘The sound of Eindhoven’ daagt Eindhovense muzikanten en producers uit om hun ode aan de stad te maken. Deze campagne is opgezet door Eindhoven356 en creatief bureau EDHV en elke Eindhovense muzikant kan meedoen aan de race tot uiterlijk 11 april. Twee winnaars komen uit de race voort – een publieksfavoriet en een jurywinnaar –  en beide winnaars mogen hun track opnemen en uitbrengen op vinyl, daarnaast krijgen ze ook een bedrag van ieder 1.000, – euro. 

De zoektocht naar een song waar de Eindhovense energie in terugkomt, in welke vorm dan ook, is begonnen, dit meldt één van de initiatiefnemers van de campagne, citymarketing organisatie Eindhoven356. Vanaf het moment dat de race was gestart stroomde de toekomstige anthems al binnen. ‘We hebben al best wel wat inzendingen ontvangen, maar we zullen pas na 11 april gaan communiceren over de hoeveelheid nummers die zijn ingezonden,’ zegt Tamara Savelkoels van citymarketing organisatie Eindhoven 356, ‘We willen muzikanten stimuleren een hedendaags geluid of muzikaal eerbetoon te maken waarin de stad centraal staat. Zo geven we lokale artiesten een podium en de Eindhovenaren een boost.’

Iedereen wacht met smart waaronder ook de vele muzikanten die hun nummers hebben ingestuurd. Één van deze muzikanten is Tim van den Eijnden, frontman van de rockband ‘Starscream’. Hij en zijn bandleden hebben er heel veel zin in. ‘Onze band maakt epische hardrock met invloeden van de jaren ‘70 en ‘90. We proberen door te breken. Het nummer begint vooral met een bombastische rif. Het is een lekker stevig nummer en goed mee te zingen, iets wat perfect bij Eindhoven past. Ik ben zelf historicus en heb veel onderzoek gedaan naar de Eindhovense geschiedenis, toevallig komen er in dit nummer veel historische feiten voorbij. Echter lijkt het ons ook leuk om het vanuit een persoonlijker oogpunt te schrijven. Daarnaast heeft Eindhoven een internationale allure met alle startups op Strijp-S, experts en Dutch Design Week, daarom hebben we ervoor gekozen om het in het Engels te maken. We hopen hiermee zoveel mogelijk mensen bij elkaar te brengen. Het lied is inmiddels af en we zijn het nu aan het opnemen, het nummer gaat gewoon lekker ‘Eindhoven’ heten’. De drie Brabantse mannen wachten in spanning tot de uitslag.

Uiteindelijk ligt het lot in de handen van zowel de achtkoppige jury als het publiek. Bob de Wit, jurylid van ‘The sound of Eindhoven’:‘ Het is de bedoeling dat het nummer een goede uitstraling geeft van Eindhoven, dat kan elke vorm hebben. Zo lang mensen maar denken dat dit echt typisch Eindhoven is, alles mag en kan. Hierom hebben we juist zo’n brede jury samengesteld, omdat het moeilijk is om iets mooi te vinden waar je normaal nooit naar zou luisteren. Zo luister ik het liefst naar alternatieve muziek maar we hebben ook juryleden die houden van metal, hiphop en ook jazz. Alle muziekgenres worden vertegenwoordigd door echte muziekliefhebbers, ik denk echter wel dat er een stevige discussie kan plaatsvinden. We maken uiteindelijk allemaal een top tien met nummers die wij mooi vinden en het echte Eindhovense geluid presenteren. Uiteindelijk kiezen we uit de rijtjes een definitieve winnaar. Ik ben heel erg benieuwd naar de inzendingen.’

Iedereen uit en in Eindhoven kan zich nog aanmelden tot 11 april. Concerten en evenementen kunnen nu nog niet allemaal doorgaan maar de creativiteit is er nog wel en gelukkig kunnen mensen het nu gebruiken met een leuk doel. De ode aan Eindhoven zal zo snel mogelijk bekend gemaakt worden na de deadline. Wie weet staan we straks allemaal te dansen op het Stadshuisplein met het echte ‘Eindhoven’-nummer.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *