Kruiswegstaties bewonderen door de straten van Gouda tijdens de Goudse Passie

Kruiswegstaties bewonderen door de straten van Gouda tijdens de Goudse Passie

Van 24 februari tot 6 april zijn in en om binnenstad van Gouda de veertien kruiswegstaties van Willem Hesseling te bewonderen. Tentoongesteld in verschillende gebouwen zijn de schilderijen van buitenaf te zien. 

Het is kwart over acht, de avond van Goede Vrijdag. Tussen de lege terrassen en rustige winkelstraten staat het eerste imposante schilderij tentoongesteld achter het raam van het gebouw Arti Legi, gelegen aan de Markt van Gouda. Op de achtergrond klinkt het geluid van lachende en pratende mensen en de schelle tonen van de kraaien die zich verzamelen om het stadshuis. Op het schilderij staan twee mannen afgebeeld, Judas en Jezus. Het verraad van Judas wordt afgebeeld door de kus die hij aan Jezus geeft, de dolk in zijn hand en de bankbiljetten met het nummer dertig er op vermeld.

Hesseling koos voor meerdere structurele elementen in de schilderijen. Zo heeft hij gekozen voor het getal drie. ‘Drie is een getal wat vaker terug komt in de Bijbelse verhalen rondom de kruising van Jezus. Denk aan de drie kruizen en de drie verloocheningen van Petrus.’ vertelt Anneke Löwik, secretaris van de stichting Hedendaagse Kunst en Religie Gouda. Dit is de stichting die de staties beheert, behoudt en exploiteert. Er zijn meer symbolische elementen die structureel terugkomen in de staties van Hesseling, zoals een hand en de (drie) kleuren die steeds terugkomen. Ook is er op elk schilderij een kruis te zien, dit is tevens niet geschilderd. ‘Toen Willem Hesseling de staties aan het schilderen was, zag hij dat het ondersteunende kruis van hout, aan de achterkant van het doek, door de verf heen scheen. Hierdoor begon hij dikke lagen verf aan te brengen in de hoop dat het kruis niet meer te zien was, tot hij tot de conclusie kwam dat het juist heel goed bij de staties paste.’ aldus Löwik.

Een stukje verderop is de tweede statie tentoongesteld, de veroordeling van Jezus. Op de afbeelding is een hand afgebeeld, waar water vanaf gedropen komt. Dit staat symbool voor de omstanders die hun handen wassen in onschuld en het wegkijken van de mensen. Daaronder staat Jezus met neergeslagen ogen afgebeeld en met een doornenkroon op zijn hoofd. Door de duidelijke belichting in het grote etalageraam vallen de ogen van een toevallige passante op het schilderij. Recht tegenover de winkel staat de derde kruiswegstatie geëxposeerd, waar te zien is dat Jezus met het kruis op de rug loopt. Om de hoek is een rustig donker straatje omringd met huizen te vinden, waar de met licht overgoten etalage alle aandacht naar het vierde schilderij trekt.

Onderweg naar de volgende staties is langs de hoge muren van de Sint-Janskerk te zien dat de lucht zich langzaam vult met een donker kleurenpalet. Lopend langs de volumineuze huizen aan de Hoge Gouwe staan de drie volgende staties tentoongesteld. Het volgende schilderij is te vinden bij de Turfmarkt, onder het afdakje van de galerie staat deze achter het raam tentoongesteld. Het gebrek aan licht zorgt voor een lastige waarneming.

De Goudse Passie is georganiseerd in slechts 5 weken door de stichting Hedendaagse Kunst en Religie Gouda en wordt in 2021 voor het eerst gedaan. ‘In verband met corona is het verspreid over 40 dagen, zodat er geen grote groepen mensen tegelijk de wandeltocht zullen lopen.’ aldus Löwik. Er zijn speculaties over een nieuwe editie in volgende jaren, die nog uitgebreider zal zijn dat dit jaar.

De wandeling zet zich voort door een donker steegje. Door de steeg klinkt een zacht en spookachtig geraas van de wind en op de achtergrond luiden de kerkklokken die aanduiden dat het inmiddels negen uur is. De pittoreske omgeving loopt langzaam over naar een drukke straat waar het tiende schilderij te vinden is. Hier wordt afgebeeld hoe Jezus  zijn kleding wordt afgenomen. De ogen zijn neergeslagen en hij wordt rustig afgebeeld. Een stukje verder langs het water aan de Turfsingel, die gevuld is met veel boten, is de elfde statie geplaatst in een grote etalage. De lange weg loopt verder langs de grote gebouwen en de oude kaarsenfabriek. Inmiddels heeft de lucht een donkere kleur aangenomen en komt er hier en daar een ster door de duistere wolken.  Aan de Westhaven staan de laatste delen van het verhaal tentoongesteld. Bij het twaalfde schilderij is te zien dat Jezus sterft aan het kruis. In tegenstelling tot de andere schilderijen is de compositie hier horizontaal. Door het uitgestrekte lichaam wat te zien is, heeft de statie een hele krachtige uitstraling. Een stukje verderop staan de twee laatste staties in hetzelfde gebouw. De dertiende statie is een afbeelding van Jezus zijn levenloze lichaam dat van het kruis wordt gehaald. De witte kleur van zijn lichaam en de donkere achtergrond zorgen voor een grimmige en dreigende sfeer. De serie van staties wordt afgesloten door het laatste schilderij met de opstanding afgebeeld.

De veertien kruiswegstaties worden vrijwel het hele jaar geëxposeerd in de Sint-Janskerk te Gouda. Dit zal sowieso tot 2024 gelden, mits het contract verlengd zal worden. ‘Wat wij als stichting het liefst willen is dat de staties in Gouda zullen blijven, daarom hopen wij dat ze een passende plek kunnen krijgen waar ze goed tot hun recht zullen komen.’ aldus Löwik.

Eén van de staties

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *