Tips om je dag met een goede gemoedstoestand te beginnen

Tips om je dag met een goede gemoedstoestand te beginnen

Ken je dat wanneer je wakker wordt en je het gevoel hebt dat vandaag niet echt jouw dag is. Je wordt moe wakker, staat sloom op, bent traag en niks komt af wat je gedaan wil hebben? Iedere dag is een gegeven en eigenlijk zouden we ook zo moeten leven. Tuurlijk heb je dagen die minder zijn maar in deze tijden kan het soms lastig zijn om dat te herinneren. Om de zware dagen te proberen te veranderen in goede dagen, hieronder wat tips.  

Telefoon weg!

We zijn tegenwoordig allemaal zo gewend om meteen op onze telefoon te kijken zodra we wakker worden, probeer dat gewoon even niet te doen. Klik op de ‘stop’ knop van je wekker en kijk het eerste uur van je dag gewoon even niet op je telefoon. Wat je nog beter kan doen is een analoge wekker kopen dan ben je meteen van al het gedoe af. Kom tot jezelf en bedenk waar je blij van wordt. Dit kan helpen om je rustiger te laten voelen.

Opstarten

Start rustig je dag door simpele en praktische dingen te doen. Maak je bed op zodra je eruit komt, doe je was in de wasmachine, ruim de chaotische delen in jouw kamer op, zorg dat service van gisteravond opgeborgen in de keuken staat en zet jouw vuilnis buiten. Dit zijn al kleine momenten van succes en deze zorgen ervoor dat je voorkomt weg te zakken op de dag.

Sporten

Ook al heb je geen zin om te bewegen, moet je het toch echt doen. Trek je sportkleding aan en ga minstens 30 minuten sporten. Je hardslag gaat harder kloppen, je voelt je fris en gezond en je bent meteen echt wakker. Het beste om te doen is om even buiten te sporten. Het is een hele fijne manier om de dag te beginnen!

Koud douchen

‘Bah!’ denk je nu. Toch is het echt een remedie voor lamlendig gevoel. Je springt meteen onder een koude douche en alles begint meteen te werken in je lichaam. Je hebt meteen energie en het is psychologisch bewezen dat een koude douche je gemoedstoestand alleen maar beter maakt. Het is namelijk zo dat niks ergers kan dan een echte koude douche. Als je dit weet te overwinnen kan jij de hele dag aan.

Eet een gezond ontbijt

Maak iets gezond voor jezelf! Zoals een yoghurt met granola en fruit.

Waar ben je dankbaar voor?

Maak een lijstje met waar je vandaag dankbaar voor bent en som dit gewoon op tot een lijstje. Het voelt misschien wat suf of geforceerd maar dankbaarheid verplaatst de focus naar dingen die goed gaan in jouw leven. Zodra jij je hier meer op richt, ga jij je ook beter voelen. Het helpt als een tierelier.

Kleed je om met goede muziek

Pak jouw banger van een muziek lijst erbij en je zal met je broeken en truien erop los swingen. Zet al favoriete muziek aan en geniet van het begin van je dag. Je voelt je nier somber maar blij!

Mediteren

Voor sommigen is het een open deur maar voor anderen is het nog iets waarvoor het waard zou zijn om de deur met een goede bons in te trappen. Mediteren kan heel veel goed voor je brengen. Ik zeg niet dat het bij iedereen werkt maar het is het proberen waard. Begin met 10 minuten om de dag, dat is wel haalbaar toch?

Ga naar buiten

Blijf niet binnen hangen en ga voldoende naar buiten. Belangrijk maar nog niet iedereen ziet dat. Laat de wind even door je bol blazen en ga erop uit. Je zal zien dat het goed doet.

Op tijd naar bed

Ook al is je nieuwe Netflix aanwinst veel te leuk en te spannend en is het ondertussen al half 12 ’s nachts. Voor degene die dit moeten horen: Ga naar bed! Slapen is echt dé sleutel naar een goede gemoedstoestand. Je staat uitgerust op en je kan de dag gewoon makkelijker aan. Probeer ook 20 minuten voordat je gaat slapen niet op een scherm te kijken. Je komt hierdoor makkelijker in slaap.

Lees boeken

Lees boeken. Het zal na een lange dag niet je eerste ‘go-to’ zijn maar het is echt heel fijn. Je wordt er zelf heel rustig van en als je echt helemaal in het verhaal zit kom je in een soort trans en deze trans werkt erg kalmerend. Een goed boek dat je zou kunnen lezen die te maken heeft met de weg naar een goede gemoedstoestand is het boek van filosoof Alan Watts ‘Weg van denken’. In dit boek legt de schrijver uit hoe je helder kan gaan denken en zien. Echt een aanrader.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *