Examenstress tijdens de coronacrisis

Examenstress tijdens de coronacrisis

De coronacrisis is al veel langer dan een jaar bezig. Vorig jaar mochten de examenleerlingen de examens overslaan. Zij, die goede cijfers hadden, waren gelijk geslaagd. Dit jaar gingen de examens wel door, terwijl de coronacrisis niet was veranderd. Lukas van Leeuwen zit in zijn laatste jaar van het Uilenhof in Gorinchem. Hij moest de examenstress ondervinden, terwijl Nederland nog in een lockdown zat.

Ben je nog bezig met je examens of zijn ze al klaar?

‘Nee, die zijn net afgelopen. Maandag was mijn laatste.’

Hoe zijn je examens gegaan?

‘Ik denk wel goed, althans ik heb er een goed gevoel over.’

Hoe is het om je examens tijdens de coronacrisis te maken?

‘Aan de ene kant wel fijner, want de normering is makkelijker. Maar aan de andere kant het jaar is wel heel anders door alle maatregelen.’

Hoe bedoel je maatregelen? Hadden die nog effect op het maken van de examens?

‘Je zat met niet te veel mensen, dat was wel fijn. Door de anderhalf meter kon je niet afkijken, dat had zo zijn voor -en nadelen. De afstand ertussen zorgde er wel voor dat je beter kon concentreren.’

Heb je beter of slechter geleerd door alles rondom de coronacrisis?

‘Ik denk slechter, maar dat zou ik niet precies kunnen zeggen. Je bent weinig op school door corona, dus het is moeilijk om dan thuis wel die discipline te hebben om te leren. Verder denk ik dat het ook niet motiveert dat je niet alles kan doen. Mijn dagindeling was heel anders, ik kon het moeilijk opbrengen om te leren.’

En hoezo was je dagindeling dan anders?

‘Normaal gesproken ging je elke dag naar school, daarna deed je iets leuks. Nu heb je les op school of online, wat al minder motiveert. En in mijn vrije tijd kon ik niet de dingen doen die ik wilde doen, omdat alles dicht was.’

Had je de examens beter of slechter gemaakt zonder alles rondom de coronacrisis?

‘Dat is moeilijk te zeggen, maar ik denk uiteindelijk hetzelfde. Als alles had gekund, had ik meer te doen gehad, dus kon ik minder leren. Alleen nu leerde ik ook niet goed, terwijl er niks te doen was. Dat kwam omdat het juist niet motiveerde dat niks kon.’

Hoe waren de examens op school geregeld?

‘Het was in een grote gymzaal, waar iedereen meer dan anderhalve meter van elkaar weg moest zitten. Het waren niet heel veel mensen, ik denk minder dan normaal.’

Waren de omstandigheden op school hinderlijk om je examens te maken?

‘Qua het examen maken niet, want de afstand ertussen was wel fijn. Verder waren de omstandigheden juist niet fijn, want ik heb veel minder lessen gehad. De normering was wel lager dan normaal, dus dat was wel goed.’

Hoe ging dit jaar ten opzichten van andere jaren en heeft corona daar een invloed op gehad?

‘Jazeker, Ik heb veel minder lessen gehad. Het was veel minder ‘’echt’’ soms. Dit jaar ging veel slechter.’

Hebben andere leerlingen uit het jaar last van de coronamaatregelen gehad?

‘Ja, sommige mochten een toets niet meer herkansen, waardoor ze een cijfer niet meer konden ophalen. Verder vonden mensen het wel lekker dat het zo ver uit elkaar waren. Alleen de toetsen waren veel minder goed geregeld. Veel toetsen kon je niet eens herkansen.’

 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *