Bij typisch Nederlands eten denken de meeste mensen snel aan dingen zoals bitterballen en kibbeling. Dat is best vreemd in een land met zulke rare eetgewoontes als Nederland. Want welk land bedenkt het nou om patat, dönervlees, kaas, sla en tomaat in een plastic bakje te doen, dat te verwarmen in de oven en vervolgens te verdrinken in knoflooksaus? Precies ja. Nederland. Hoort dit gerecht, de ‘kapsalon’, dan ook bij het typisch Nederlandse voedsel?

Eerst even een geschiedenislesje, want waar komt dit aparte gerecht eigenlijk vandaan? In 2003 liet een eigenaar van een kapsalon in Rotterdam een gerecht samenstellen bij de even verderop gelegen shoarmazaak El Aviva. Dit gerecht bevatte al zijn favoriete ingrediënten: patat, shoarma, kaas en een beetje sla. De kapper ging dit gerecht steeds vaker bestellen, en zijn klanten in de kapsalon waren benieuwd naar het plastic bakje vol vlees en patat. De kapper zei tegen zijn klanten: ‘Ga naar de shoarmazaak en bestel een kapsalon, dan weten ze daar genoeg’. En zo was het gerecht ‘de kapsalon’ geboren. Niet veel later namen shoarmazaken door het hele land de nieuwe rage over en was de kapsalon landelijk ingeburgerd.

Met de kapsalon leek ook een andere trend ingezet te worden. In de afgelopen zes jaar zijn de kebabzaken als paddenstoelen uit de grond geschoten. In die periode nam het aantal kebabzaken met vijftien procent toe, blijkt uit cijfers die LocalFocus heeft opgevraagd bij marktonderzoeker Datlinq. In Nederland zijn er nu zo’n 2100 plaatsen waar je terecht kunt voor een broodje döner of een kapsalon. Maar hoe is deze stijging nou te verklaren? Food trendwatcher en oprichter van de website DeBuik.nl Gijsbregt Brouwer zegt dat die stijging makkelijk te verklaren is.  ‘Er zijn een hoop andere zaken aan het verdwijnen, zoals de bekende afhaalchinees. Die wordt steeds minder populair. Daarnaast heeft ook de traditionele snackbar het moeilijk in Nederland. Er is dus eigenlijk gewoon een verschuiving in de wereld van de eetzaken te zien. De kebabzaken vullen het gat wat ontstaan is.’

Brouwer vindt ook dat we in Nederland vaak veel te bescheiden zijn als het op ons eten aankomt. ‘We hebben hier genoeg typisch Nederlands voedsel en gerechten. Denk aan de gehaktbal of aan een stamppot. Maar ook aan de Indische keuken, die nergens ter wereld zo groot is als in Nederland.’ Op de vraag of de kapsalon ook aan dat rijtje toegevoegd kan worden, reageert hij opgewekt. ‘Het hoort er inmiddels wel een beetje bij ja. Over de hele wereld al zag je de combinatie van patat, vlees, kaas en sla in een gerecht, maar het heeft overal een andere naam en net weer een andere samenstelling. Alleen hadden we in Nederland nog niet echt zo’n soort gerecht. De kapsalon is in dat gat gesprongen. Misschien maakt het feit dat er bijna niks Nederlands aan is, waarschijnlijk alleen de kaas, het juist wel zo typisch Nederlands. En het komt uit de meest multiculturele stad van het land natuurlijk.’

Hoe het gerecht zo populair heeft kunnen worden heeft volgens hem twee redenen. ‘Je ziet in de wereld dat één van de trends op het gebied van voedsel is dat alles groter en intenser wordt. Daar is de kapsalon een goed voorbeeld van. Maar het is natuurlijk ook gewoon voor een deel geluk. Wie had zestien jaar terug in shoarmazaak El Aviva gedacht dat dit zo groot zou worden? Niemand denk ik.’ Cabaretier Martijn Koning maakte in de verkiezingsuitzending van Pauw & Jinek een grap dat de kapsalon symbool staat voor de multiculturele samenleving. Het ziet er niet uit, maar stiekem vindt toch iedereen het best wel lekker, zei hij. Brouwer vindt dat een mooie uitdrukking. ‘Een van de krachtigste punten van de kapsalon is dat ‘ie niet Instagram waardig is, het is geen mooi uitziend gerecht. In een wereld waar juist wel alles mooi en Instagram waardig moet zijn is het leuk om te zien dat juist zo’n gerecht zo populair is geworden. De kapsalon heeft echt op zijn intrinsieke kwaliteiten gewonnen.’

Maar hoe kijken de eigenaars van een kebabzaak nou zelf tegen het gerecht aan? Verslaggever Jeroen Rooseboom de Vries ging in gesprek met Adem en Reyhan Özdemir, eigenaars van Turks eethuis Bodrum in Alkmaar. Adem vindt de kapsalon een belediging voor de Turkse keuken en legt in de volgende video uit waarom.