Waarom we steeds meer speciaal- en alcoholvrijbier drinken

Waarom we steeds meer speciaal- en alcoholvrijbier drinken

‘Doe mij maar een speciaal- of alcoholvrijbiertje!’ Een kreet die de laatste jaren steeds vaker wordt gehoord. Mensen kiezen meer en meer voor een ‘bijzonder’ biertje. Maar hoe komt dit eigenlijk?

Floor van Aerde verwacht dus vooral een mooie toekomst voor het alcoholvrije biertje. Op het moment is 1 op de 20 biertjes dat wordt gedronken al alcoholvrij. In 2018 werden er 32,4 procent meer van dit soort biertjes geconsumeerd dan een jaar eerder.

Speciaalbier lijkt de afgelopen jaren wel zijn grootste groei te hebben gehad. Een groei in de verkoop van 10,2 procent in 2018 is echter nog steeds noemenswaardig.

De verkoop van speciaalbiertjes kent dezelfde trend als de hoeveelheid brouwen in Nederland. Waren er tien jaar geleden slechts 121 bierbrouwerijen, zijn dat er nu maar liefst 717. Die stijging is enorm te noemen, maar vlakt wel af. Afgelopen jaar kwamen er 37 brouwerijen bij, maar sloten er ook 23. Onder de streep kwamen er in 2019 dus slechts 14 brouwerijen bij.

De combinatie van de stijging in populariteit van zowel alcoholvrij- als speciaalbier levert ook kansen voor een nieuwe markt: speciaalbieren met een laag alcoholpercentage. Traditioneel bevatten speciaalbieren juist erg veel alcohol. Vaak meer dan 5 procent.

Waren er eerst alleen alcoholvrije radlers, witbieren en pilsners, is er nu met alcoholvrije speciaalbieren steeds meer keuze voor de consument, bijvoorbeeld 0.0 bockbier en 0.0 IPA.

Deze trend komt over vanuit de Verenigde Staten en de laag alcoholische speciaalbieren worden ook wel sessionbieren genoemd.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *