Boosheid is natuurlijk vervelend. Niet alleen als iemand boos op jou is heb je daar last van maar het kan je ook in de weg zitten als je zelf boos bent. Ik ben benieuwd naar wat je het beste kunt doen als je boos bent. Hoe ga je om met dat wat je niet leuk vindt of daar waar je je kwaad om maakt? In dit artikel leest u wat er gebeurt in je hoofd als je boos bent en hoe je het beste met die boosheid om kunt gaan. Ik spreek met Peter Spelbos van IDEE Therapie & training in Haarlem, zij begeleiden mensen onder andere op het gebied van relatieproblemen, assertiviteit en boosheid.

Volgens Peter zijn er vier concrete acties die je moet ondernemen vóórdat je boos bent. “Als je eenmaal boos bent is er maar weinig wat je helpt, omdat je gewoon in de flow van al die hormonale stoffen zit, je zit in een vechtmodus. Vooral proberen het nooit zo ver te laten komen.” Om het nooit zo ver te laten komen moet je volgens Peter allereerst moet leren voelen wat er speelt: dat je boos bent. Vervolgens moet je dat uitspreken naar de persoon en/of personen om je heen: “Ik ben boos op jou omdat…” Daarna moet je leren herkennen dat je in de modus zit om boos te worden. Als je die situatie dan uitgaat kun je echte ontploffing voorkomen. Tot slot moet je leren praten over dat wat er speelt bij jou maar ook over dat wat er speelt bij een ander.

Tot slot vertelt peter waarom hij denkt dat er de laatste tijd zoveel boosheid is, waar komen de demonstraties en de boosheid op sociale media vandaan? Peter vertelt over een probleem dat misschien wel aan de grondslag ligt van de boosheid tegenwoordig. “Eigenlijk al na de Tweede Wereldoorlog is de sociale cohesie een beetje verloren geraakt. Je houdt maar eenlingen over en dat zijn angstige, eenzame poppetjes die eigenlijk alleen maar veel kunnen schreeuwen.”

Het volledige interview met Peter Spelbos beluistert u hieronder:

Heeft u vragen, tips of opmerkingen? Mail dan naar leanne.brand@student.hu.nl.