De maximumsnelheid op de autosnelwegen wordt overdag van 130 km/u naar 100 km/u gebracht. Dit is al een tijdje bekend, maar wanneer de minister van Infrastructuur dit wil in gaan voeren is nog niet bekend. Wel wilt ze voor 1 december 2019 met een plan komen. Maar dat gaat waarschijnlijk veel tijd en moeite kosten om deze maatregel door te voeren, want alle snelheidsborden langs de Nederlandse snelwegen moeten namelijk vervangen worden.

Volgens Veilig Verkeer Nederland heeft deze maatregel 5 voordelen. Eén van die voordelen is dat er minder verkeersdoden zullen zijn, want een lagere maximumsnelheid maakt de overlevingskans groter. Aangezien het aantal verkeersslachtoffers stijgt is de maatregel niet overbodig. Vorig jaar vielen er 81 dodelijke slachtoffers op autosnelwegen. In 2014 waren dit er 63.

ANWB
In een persbericht laat de hoofddirecteur Frits van Bruggen weten dat de ANWB niet blij is met de 100 kilometer per uur-maatregel, maar hij begrijpt het kabinet wel. Wel hoopt de hoofddirecteur dat het gaat om een tijdelijke maatregel. Van Bruggen zegt: “We roepen het kabinet daarom op door te gaan met de elektrische migratie van Nederland: wil je de vraagstukken rond klimaat en mobiliteit oplossen, zul je veel meer elektrische auto’s moeten hebben op de weg. Voor volgend jaar zijn er plannen voor aanschafsubsidies voor elektrische auto’s.”

Manon van den Heuvel
Manon was nog een kind toen zij met haar vader een auto-ongeluk kreeg op een provinciale weg. Ze reden met 80 km/u op een provinciale weg toen ze een botsing kregen met hun tegenligger. Ze lag enkele weken in coma en is er voor de rest van haar leven mee getekend, maar ze staat positief in het leven met haar eigen blog en vlogs. Ze vertelt haar verhaal en geeft haar kijk op de maatregel.