Dmitry Pekov is 18 jaar oud en sinds vorige zomer draait zijn bedrijfje Dima’s Thee best lekker. Hij is sinds kort winst gaan maken en verkoopt niet alleen meer aan familie en kennissen, maar de online bestellingen stromen ook binnen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar als middelbare scholier? Hierover praten we in de video hieronder (komt binnenkort) met Dmitry zelf en zijn beste vriend Collin, die de start en groei van het bedrijf heeft zien gebeuren.

Ook hebben wij hem te gast gehad in onze uitzending van 3 december, dit fragment is ook binnenkort onderaan beschikbaar. Hierin praten we verder over de financiën van het bedrijf en hoe je volgens hem een goeie kop thee maakt.

Eerst hebben we het echter met Marleen Bax van Erasmus Centre for Entrepeneurship (ECE) over jonge entrepeneurs. Zij stimuleren jonge ondernemers om hun droom na te jagen, dus spraken wij met Bax over de obstakels, maar ook de voordelen van die droom als jonge ondernemer.


V: Denkt u dat het een goed idee is om als jong persoon een bedrijf te beginnen?

A: Dat is natuurlijk heel afhankelijk van de situatie. Als hij/zij een goed idee heeft, kan het zeker. Goed entrepeneurship is niet afhankelijk van leeftijd. 

V: En wat als school eronder lijdt? 

A: Wij hebben bij de Erasmus universiteit speciale programma’s voor studentondernemers, een soort topsport-regeling maar dan voor ondernemers. Ik zie het zelf ook veel studenten doen. Zij lopen dan af en toe wel wat vertraging op, aar tegenover staat wel een leerervaring als beginnende ondernemer en deze ondernemende vaardigheden komen overal van pas.

V: Als u een advies zou mogen geven aan jonge ondernemers die deze stap willen nemen naar een eigen bedrijf toe?

A: Ik zou zeggen: gewoon doen! Ik zou het uitproberen, want het is niet onmogelijk.


Volgens werknemers van ECE is het dus zeker een poging waard, maar hoe denkt het onderwijs daarover? Hierover vertelt Rogier Oversteegen, docent wiskunde en kunstcoördinator op het Montessori Lyceum Amsterdam.


V: Als iemand die al een tijd in het onderwijs werkt, staat u achter de beweging van  jonge ondernemers?

A: Veel leerlingen doen bijbaantjes; dat vind ik op zich heel goed, ervaring opdoen, eigen geld, nieuwe werksfeer, allemaal prima. Als leerlingen zelf een onderneming opzetten is dat natuurlijk extra leerzaam en nuttig. Vaak leren jongeren hier heel veel van. Het mooiste is het natuurlijk als de onderneming binnen het systeem van school te plaatsen is en zo ook ‘gebruikt’ kan worden voor school. Voorbeeld  van onze school: twee jongens zetten als profielwerkstuk een bijlesinstituut op en gaan hiermee door als het profielwerkstuk allang is ingeleverd.

 V: En als school hieronder lijdt? 

A: Het wordt lastig als ‘werk’ en school moeten concurreren. Dan moet de jongere zelf prioriteiten stellen en als hij/zij dat onverstandig doet kan dat maar zo een schooljaar kosten. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ook is stress onder jongeren een veel gehoord probleem; bij navraag is die stress niet zomaar door school ontstaan- vaak komt de stress door werk, sport, sociale contacten….Ik denk dan dat werk als eerst plaats moet maken.

V: Hoe zou de school volgens u moeten omgaan met een scholier die het bedrijf als prioriteit ziet? Zijn hieromheen officiële regels over flexibiliteit die zij dan de leerling kunnen geven?

A: Ik denk dat er een goed gesprek plaats moet vinden over eigen verantwoordelijkheid. Wat dat betreft ben ik een Montessori-man. Geef de grenzen aan en als de leerling hier overheen gaat moet hij zelf de consequenties dragen, ook als dat een extra jaar is.


Wil je hier nou meer over horen? Klik dan op de video’s hieronder!